Färdiköpt pytt i panna-5 månaders
Enligt våran bvc sköterska kan våran 5 månaders äta samma mat som övriga familjen om man saltar med måtta.
Men hur är det med färdig köpt pytt i panna??
Hur nojig ska man vara??
Enligt våran bvc sköterska kan våran 5 månaders äta samma mat som övriga familjen om man saltar med måtta.
Men hur är det med färdig köpt pytt i panna??
Hur nojig ska man vara??
La Lola: Om du läste allt jag skrev så skrev jag att det är skillnad på en 5 månaders bebis och en på 10-11 månader. Min dotter fick smörgås när hon var drygt 8 månader första gången och ja det är salt i men man kan välja bröd som har väldigt lite salt precis som med pålägg och hon har mest fått det som komplement till tex gröt.
Tycker bara det är väldigt märkligt att man säger så olika beroende på vart i landet man bor i för här är det totalt saltförbud tom 12 månader som rekomenderas av BVC, ochförklaringen jag fick av dietisten på barnmottagningen igår (vi var där eftersom min dotter eventuellt är allergisk mot mjölkprotein så en helt annan historia men saltet kom upp) var att njurarna har svårt att ta hand om saltet.
Bara för att det fanns salt i barnmat för 10 år sen så betyder det inte att det är ok, förr var det ok att röka och dricka alkohol när man var gravid oxå men det betyder inte att alla barn som föddes under den tiden blev skadade. Antagligen är det väl så att man upptäckt att det finns en viss risk med att ge salt till så små barn och därför hellre väljer att rekomendera totalt saltförbud än att säga att det är ok.. dessutom borde det väl säga något att alla barnmatstillverkare har tagit bort salt i sin mat?? För jag tror nog att barnen hade tyckt det var godare med saltad mat än osaltad så varför tror du att de tagit bort saltet?
Tycker man är alltför nojjig nuför tiden! Visst ska man salta med måtta men ärligt talat... Om salt var så farligt så borde sågott som alla vuxna och äldre vara njursjuka idag. Tycker det är lite väl mycket hysteri idag, ALLT kan väl inte vara farligt =S ?!?!
La lola: Ja de säger totalt saltförbud upp till 12 månader på BVC här.. Sen om man följer det till 100& är väl upp till var och en, jag har inte gjort det eftersom jag vet att de ger andra rekomendationer på andra håll i Sverige.
Eftersom min dotter bli 1 nu i sep så frågade jag dietisten om det igår.
jag tror ju att det inte är en jätte stor risk för njurarna, utan bara att det finns en viss risk, ungefär som att man inte bör äta mögelostar under graviditeten.. Vi hade körde med totalt saltförbud iallafall tills hon var 8-9 månader då hon fick smaka på lite bröd första gången. Men hon har inte fått mycket salt och absolut inte varje dag.. Tycker ju att när ens bebis är så liten som 5 månader så kanske man ska vara lite försiktig med salt eftersom den rekomendationen ändå finns.
LaLola: Gå till någon BVC i Kungsbacka eller Gbg så lär du nog få höra den..
La Lola: Så här står det bla på barnochmat.se "Salt
Du bör vara försiktig med att ge salt till ditt spädbarn eftersom njurarna inte är färdigutvecklade. Risken med ett högt saltintag är större ju mindre barnet är. När barnet är under 1 år ska du inte salta maten. För barn som är omkring 8 månader är det vara ok att ibland ge mat som korv, fiskbullar och andra halvfabrikat som innehåller mer salt. Du kan tänka på att buljong och soja också innehåller mycket salt. Andra livsmedel som exempelvis bröd och flingor innehåller också små mängder salt, men det blir så små mängder att det inte är några problem. Helt saltfri kost kan vara mycket svårt att hålla.
Om du vill att barnet ska äta samma mat som resten av familjen kan du tänka på att salta efter att det lilla barnet har fått sin portion. Vi i sverige äter idag generellt för mycket salt och även vi vuxna skulle behöva minska vårt saltintag till ca 5 gram per dag vilket motsvarar 1 tesked salt."
Även på growingpeople och hos netdoctor står det att man ska försöka undvika salt. Så kan ju inte bara vara här i Gbg/Kungsbacka och på FL som man "hittat" på att man inte ska ge småbarn salt.. ![]()
Det enda bvc har sagt om salt här, är att man inte skall tillsätta extra salt i maten. Man behöver heller inte ge väldigt saltrik mat för ofta. Men att totalt utesluta salter i barnens mat blir nog svårt, och framför allt en väldigt trist kost skulle jag tro.
Du bör vara försiktig med att ge salt till ditt spädbarn eftersom njurarna inte är färdigutvecklade. Risken med ett högt saltintag är större ju mindre barnet är. När barnet är under 1 år ska du inte salta maten. För barn som är omkring 8 månader är det vara ok att ibland ge mat som korv, fiskbullar och andra halvfabrikat som innehåller mer salt. Du kan tänka på att buljong och soja också innehåller mycket salt. Andra livsmedel som exempelvis bröd och flingor innehåller också små mängder salt, men det blir så små mängder att det inte är några problem. Helt saltfri kost kan vara mycket svårt att hålla.
Om du vill att barnet ska äta samma mat som resten av familjen kan du tänka på att salta efter att det lilla barnet har fått sin portion. Vi i sverige äter idag generellt för mycket salt och även vi vuxna skulle behöva minska vårt saltintag till ca 5 gram per dag vilket motsvarar 1 tesked salt."
Även på growingpeople och hos netdoctor står det att man ska försöka undvika salt. Så kan ju inte bara vara här i Gbg/Kungsbacka och på FL som man "hittat" på att man inte ska ge småbarn salt.. ![]()