• wilhelm07

Färdiköpt pytt i panna-5 månaders

Enligt våran bvc sköterska kan våran 5 månaders äta samma mat som övriga familjen om man saltar med måtta.
    Men hur är det med färdig köpt pytt i panna??
    Hur nojig ska man vara??

• Svar på tråden Färdiköpt pytt i panna-5 månaders
  • chokladkaffe

Taurus: Alla ger inte burkmat nej och ts frågade inte om pyttipanna var okej utan färdigköpt pyttipanna var okej. Gå till  affären och läs på innehållsförteckningen så kanske du fattar att man inte ger små barn sånt. Särskilt inte när rekommendationen är inget salt alls eftersom små barns kroppar inte kan hantera salt alls.

Du kanske anser att fräsa på en påse färdig pyttipanna är att äta hemlagat men jag tror inte det är det bvc-tanten avsåg i det här. Hemlagad pyttipanna är när du steker potatis själv och lägger i kött och lök eller vad du vill ha i. Då kan man strunta i att salta den.

• La Lola
    chokladkaffe skrev 2010-09-10 07:30:57 följande:
    Taurus: Alla ger inte burkmat nej och ts frågade inte om pyttipanna var okej utan färdigköpt pyttipanna var okej. Gå till  affären och läs på innehållsförteckningen så kanske du fattar att man inte ger små barn sånt. Särskilt inte när rekommendationen är inget salt alls eftersom små barns kroppar inte kan hantera salt alls.

Du kanske anser att fräsa på en påse färdig pyttipanna är att äta hemlagat men jag tror inte det är det bvc-tanten avsåg i det här. Hemlagad pyttipanna är när du steker potatis själv och lägger i kött och lök eller vad du vill ha i. Då kan man strunta i att salta den.
    Det finns inget totalt saltförbud......de flesta ger både bröd o div pålägg med salt i före 1 års ålder.....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • chokladkaffe

Orkar faktiskt inte gå in i den diskussionen men om du läser på lite kommer du kanske fram till något annat....ge ni era ungar salt om ni vill det.

• La Lola
    chokladkaffe skrev 2010-09-10 07:41:50 följande:
    Orkar faktiskt inte gå in i den diskussionen men om du läser på lite kommer du kanske fram till något annat....ge ni era ungar salt om ni vill det.
    Jo jag har läst.
    På Livsmedelsverkets hemsida tom.

"Kryddor och salt

Mat ska smaka gott för att vi ska äta. Det gäller även barns mat. Var dock försiktig med salt. Barnets njurar är nämligen inte färdigutvecklade förrän uppåt ett års ålder och kan därför inte ta hand om för mycket salt i maten. Läs mer om salt på länken till höger."

Det står "var försiktig" och "kan därför inte ta hand om för mycket salt".

Det står inte "undvik allt salt helt och hållet".

• La Lola
    chokladkaffe skrev 2010-09-10 07:46:02 följande:

Om man tror på rekommendationer kan ju den här länken vara något:

Om man tror på rekomendationer.....

Ja det gör jag.
    Särskilt de som Livsmedelsverket sätter eftersom de är de som är styrande.

Var läser du att salt ska undvikas helt o hållet?
  • Taurus
    chokladkaffe skrev 2010-09-10 07:30:57 följande:

Har jag någonstanns skrivit i tråden att jag tycker färdigköpt pyttipanna är bra för barn?
    Det var TS som frågade om hennes barn kan äta färdigköpt pyttipanna och jag tror heller inte hennes barn skulle ta skada av att äta det en gång nej. Jag har aldrig gett min son saltad mat innan han fyllde 1 år, men om TS väljer att ge sitt barn färdigmat är det väl ändå upp till henne.
  • chokladkaffe

La Lola: Jag går på det som står. Jag tyckte det var lurigt att veta hur mycket som är lite, det är ju lite av en tolkningsfråga. Så jag säger inte emot att det ska undvikas, sen sa min bvc-tant inget alls men det hör ju inte hit. Tänkte mer att det blev lite oklart i vad som gäller så jag sökte rätt info istället för att dividera vad min bvc-tant sa och så. Tänk att det finns folk som faktiskt kan säga att de har fel Jag är en av dem.

Nu tycker jag ändå att färdigpytt inte är okej att ge sitt spädbarn utifrån stek-rådet och undvika salt rådet. Det står jag fast vid.

• vittra
    Taurus skrev 2010-09-09 21:37:52 följande:
    Det är inga konstigheter att ge hemlagad mat till en 5 månaders bebis. Alla ger inte burkmat.
    Jo det klart det är "konstigheter", det mest uppenbara är att en 5 månaders inte ens ska ha stekt mat öht! BVC ska ha koll på vilka rekommendationer som gäller, särskilt i de fall då det faktiskt kan göra skada att inte följa dem, därför bör de också veta varför man inte ska ge stekt mat, eller honung osv för den delen. Man kan inte ge en 5 månaders samma mat som man själv äter, den bvc som säger det ljuger eller är som sagt jävligt inkompetent. När livsmedelsverkets rekommendationer klart och tydligt säger att det först är vid 8-10 månader man kan ge det mesta som man själv äter.

Hemlagad mat har ingen sagt ett ord negativt om i den här tråden, jag gjorde själv bara egen mat till dottern när vi började med smakisar, man måste inte ge burkmat och alla ger inte burkmat. Men det är ju mycket långt ifrån vad den här diskussionen handlar om...
  • Taurus
    vittra skrev 2010-09-10 09:35:00 följande:
    Jo det klart det är "konstigheter", det mest uppenbara är att en 5 månaders inte ens ska ha stekt mat öht! BVC ska ha koll på vilka rekommendationer som gäller, särskilt i de fall då det faktiskt kan göra skada att inte följa dem, därför bör de också veta varför man inte ska ge stekt mat, eller honung osv för den delen. Man kan inte ge en 5 månaders samma mat som man själv äter, den bvc som säger det ljuger eller är som sagt jävligt inkompetent. När livsmedelsverkets rekommendationer klart och tydligt säger att det först är vid 8-10 månader man kan ge det mesta som man själv äter.

Hemlagad mat har ingen sagt ett ord negativt om i den här tråden, jag gjorde själv bara egen mat till dottern när vi började med smakisar, man måste inte ge burkmat och alla ger inte burkmat. Men det är ju mycket långt ifrån vad den här diskussionen handlar om...
    Jag gav min son hemlagad mat från 6 månader, visst fick han burkmat men även hemlagad mat precis osm vi åt fast utan salt
  • k girl

Det är skillnad på hemlagad mat och att ge samma mat som övriga familjen. Livsmedelsverket säger att barn kan äta ungefär samma mat som övriga familjen, utan tillsatt salt, från 8-10 månaders ålder. I och för sig tycker jag att SLV:s råd är lite motstridiga, de skriver:

Börja med kokt mat eller grytor av olika slag. När barnet är lite äldre, i regel cirka 10 - 12 månader, kan du börja ge lättstekta rätter.

Lite längre ner på sidan skriver de:

Från cirka 8 - 10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter, men en del livsmedel bör du vänta med att ge tills barnet fyllt ett år.

Svar på tråden Färdiköpt pytt i panna-5 månaders