Färdiköpt pytt i panna-5 månaders
Enligt våran bvc sköterska kan våran 5 månaders äta samma mat som övriga familjen om man saltar med måtta.
Men hur är det med färdig köpt pytt i panna??
Hur nojig ska man vara??
Enligt våran bvc sköterska kan våran 5 månaders äta samma mat som övriga familjen om man saltar med måtta.
Men hur är det med färdig köpt pytt i panna??
Hur nojig ska man vara??
Taurus: Alla ger inte burkmat nej och ts frågade inte om pyttipanna var okej utan färdigköpt pyttipanna var okej. Gå till affären och läs på innehållsförteckningen så kanske du fattar att man inte ger små barn sånt. Särskilt inte när rekommendationen är inget salt alls eftersom små barns kroppar inte kan hantera salt alls.
Du kanske anser att fräsa på en påse färdig pyttipanna är att äta hemlagat men jag tror inte det är det bvc-tanten avsåg i det här. Hemlagad pyttipanna är när du steker potatis själv och lägger i kött och lök eller vad du vill ha i. Då kan man strunta i att salta den.
Orkar faktiskt inte gå in i den diskussionen men om du läser på lite kommer du kanske fram till något annat....ge ni era ungar salt om ni vill det.
Om man tror på rekommendationer kan ju den här länken vara något:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/#Kryddor
Där står om stekt mat och salt. 10-12 månader kan man introducera lättstekt mat och salt ska man vara försiktig med. I min värld är inte färdigpyttipanna att vara försiktig med salt men det är klart en tolkningsfråga.
Mat ska smaka gott för att vi ska äta. Det gäller även barns mat. Var dock försiktig med salt. Barnets njurar är nämligen inte färdigutvecklade förrän uppåt ett års ålder och kan därför inte ta hand om för mycket salt i maten. Läs mer om salt på länken till höger."
Det står "var försiktig" och "kan därför inte ta hand om för mycket salt".
Det står inte "undvik allt salt helt och hållet".
Om man tror på rekommendationer kan ju den här länken vara något:
La Lola: Jag går på det som står. Jag tyckte det var lurigt att veta hur mycket som är lite, det är ju lite av en tolkningsfråga. Så jag säger inte emot att det ska undvikas, sen sa min bvc-tant inget alls men det hör ju inte hit. Tänkte mer att det blev lite oklart i vad som gäller så jag sökte rätt info istället för att dividera vad min bvc-tant sa och så. Tänk att det finns folk som faktiskt kan säga att de har fel
Jag är en av dem.
Nu tycker jag ändå att färdigpytt inte är okej att ge sitt spädbarn utifrån stek-rådet och undvika salt rådet. Det står jag fast vid.
Det är skillnad på hemlagad mat och att ge samma mat som övriga familjen. Livsmedelsverket säger att barn kan äta ungefär samma mat som övriga familjen, utan tillsatt salt, från 8-10 månaders ålder. I och för sig tycker jag att SLV:s råd är lite motstridiga, de skriver:
Börja med kokt mat eller grytor av olika slag. När barnet är lite äldre, i regel cirka 10 - 12 månader, kan du börja ge lättstekta rätter.
Lite längre ner på sidan skriver de:
Från cirka 8 - 10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter, men en del livsmedel bör du vänta med att ge tills barnet fyllt ett år.