• wilhelm07

Färdiköpt pytt i panna-5 månaders

Enligt våran bvc sköterska kan våran 5 månaders äta samma mat som övriga familjen om man saltar med måtta.
    Men hur är det med färdig köpt pytt i panna??
    Hur nojig ska man vara??

• Svar på tråden Färdiköpt pytt i panna-5 månaders
  • vittra

Jag skulle då inte ge färdigmat av den typen, både pga tillsatser och transfetter, men också för att man inte ska ge stekt mat till så små... dessutom bör man ju rimligtvis skilja mellan hemlagad mat och färdigmat! Ska du ge färdigmat är det väl ändå bäst att köpa burkar, som faktiskt är sammasatta för spädbarn, och inte ge skräp på påse...

• vittra
    tiptoe skrev 2010-09-08 15:21:45 följande:
    Jag var hos en barndietist senast igår som sa att man ska undvika salt till barn under 1 år just pga njurarna. Efter 1 år är det ol att ge salt men man ska vara sparsam så att barnet inte vänjer sig vid för mycket då det ju inte är speciellt bra med saltat mat vare sig för barn eller vuxna.

Eftersom TS barn bara är 5 månader så kanske det inte är så smart att ge salt, det är ju skillnad om barnet är 10-11 månader och äter lite smörgås där det finns lite salt då och då.
    Du måste ha hört fel... men ska undvika att salta extra, man kan ju inte totalt undvika allt salt, då skulle man ju knappt kunna ge nåt livsmedel alls!
  • vi och pyret
    Julia08 skrev 2010-09-08 15:40:53 följande:
    Tycker man är alltför nojjig nuför tiden! Visst ska man salta med måtta men ärligt talat... Om salt var så farligt så borde sågott som alla vuxna och äldre vara njursjuka idag.  Tycker det är lite väl mycket hysteri idag, ALLT kan väl inte vara farligt =S ?!?!
    Fast vi har ju väldigt stora problem i detta land med sjukdomar som är reslutat av för höga saltintag. 

• vi och pyret
    vittra skrev 2010-09-08 19:02:54 följande:
    Du måste ha hört fel... men ska undvika att salta extra, man kan ju inte totalt undvika allt salt, då skulle man ju knappt kunna ge nåt livsmedel alls!
    Lagar man maten själv så blir den helt saltfri, det finns saltfritt margarin, mejeriprodukter har inget salt.
    Rekomendationerna här där jag bor, och i alla böcker/internetsidor jag läst rekommenderar saltfritt till barn under 12 måndader vilket vi följde utan problem. Men visst kan jag ha missat andra rekommendationer, man tittar ju efter det som man tror på mest i texternaGlad
  • tiptoe
    vi och pyret skrev 2010-09-08 19:36:23 följande:
    Lagar man maten själv så blir den helt saltfri, det finns saltfritt margarin, mejeriprodukter har inget salt.
    Rekomendationerna här där jag bor, och i alla böcker/internetsidor jag läst rekommenderar saltfritt till barn under 12 måndader vilket vi följde utan problem. Men visst kan jag ha missat andra rekommendationer, man tittar ju efter det som man tror på mest i texternaGlad
    Vad skönt att någon annan än jag hört de rekomendationerna.

Vittra: nej ag har inte hört fel, vi har haft massa kontakt med dietist både på BVc och på barnmottagningen och mat har diskuterats mycket då min dotter haft väldigt svårt att gå upp i vikt + att det nu misstänks mjölkproteinallergi.. Så nej jag har inte hört fel så många gånger..
  • vittra
    vi och pyret skrev 2010-09-08 19:36:23 följande:
    I vilket land bor du då? I Sverige är det livsmedelsverket som går ut med rek. och de har inte något saltförbud. Här rekommenderas endeast att man inte ska salta maten, helt vanliga livsmedel som bröd, smör etc är ingenting man går ut och varnar för.
  • vittra
    tiptoe skrev 2010-09-08 19:44:28 följande:
    Vad skönt att någon annan än jag hört de rekomendationerna.

Vittra: nej ag har inte hört fel, vi har haft massa kontakt med dietist både på BVc och på barnmottagningen och mat har diskuterats mycket då min dotter haft väldigt svårt att gå upp i vikt + att det nu misstänks mjölkproteinallergi.. Så nej jag har inte hört fel så många gånger..
    Då har alla du pratat med haft fel, vilket jag tvivlar på. Men det är ju lätt hänt att missuppfatta. Det är livsmedelsverket som går ut med rekommendationer kring kost och du kan själv läsa på deras hemsida vad som gäller för spädbarn.

"Eftersom njurarna hos barn under ett år inte är riktigt färdigutvecklade klarar de bara att ta hand om mycket små mängder salt."
    "När barnet börjar med puréer, ofta vid sex månaders ålder, ska man inte salta maten."
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Rad-om-salt/

"Mat ska smaka gott för att vi ska äta. Det gäller även barns mat. Var dock försiktig med salt. Barnets njurar är nämligen inte färdigutvecklade förrän uppåt ett års ålder och kan därför inte ta hand om för mycket salt i maten."
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/%C3%A4nta

Inte heller bröd står det att man ska undvika, eller eventuella pålägg:
    "När barnet börjar tugga blir även smakbitarna av bröd mera smörgåslika. I början är det lättare för barnet om du skär bort kanterna på brödskivan. Använd gärna ett bredbart pålägg som inte trillar av. Om du dessutom gör en dubbelmacka och skär smörgåsen i bitar är det lättare för barnet att äta den själv."
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/Frukost---mellanmal---kvallsmal/

Det enda man bör vänta med att ge, enligt livsmedelsverkets rekommendationer, är honung, spenat, rödbetor och nötter.
  • puzzlet

Jag bor oxå I Göteborg (linne) det är samma på vår BVC inget salt, honung, mangold, spenat, nässlor, rödbetor det första året! Den lilla saltmängd som finns naturligt i t.ex. margarin, är helt ok..

• La Lola
    vittra skrev 2010-09-08 20:37:17 följande:
    Då har alla du pratat med haft fel, vilket jag tvivlar på. Men det är ju lätt hänt att missuppfatta. Det är livsmedelsverket som går ut med rekommendationer kring kost och du kan själv läsa på deras hemsida vad som gäller för spädbarn.

"Eftersom njurarna hos barn under ett år inte är riktigt färdigutvecklade klarar de bara att ta hand om mycket små mängder salt."
    "När barnet börjar med puréer, ofta vid sex månaders ålder, ska man inte salta maten."
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/R.../

"Mat ska smaka gott för att vi ska äta. Det gäller även barns mat. Var dock försiktig med salt. Barnets njurar är nämligen inte färdigutvecklade förrän uppåt ett års ålder och kan därför inte ta hand om för mycket salt i maten."
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/S.../#V%C3%A4nta

Inte heller bröd står det att man ska undvika, eller eventuella pålägg:
    "När barnet börjar tugga blir även smakbitarna av bröd mera smörgåslika. I början är det lättare för barnet om du skär bort kanterna på brödskivan. Använd gärna ett bredbart pålägg som inte trillar av. Om du dessutom gör en dubbelmacka och skär smörgåsen i bitar är det lättare för barnet att äta den själv."
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/S.../

Det enda man bör vänta med att ge, enligt livsmedelsverkets rekommendationer, är honung, spenat, rödbetor och nötter.
    Tack för att du orkade klippa o klistra in fakta!
    Jag ville men orkade inte.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    puzzlet skrev 2010-09-08 20:44:27 följande:
    Jag bor oxå I Göteborg (linne) det är samma på vår BVC inget salt, honung, mangold, spenat, nässlor, rödbetor det första året! Den lilla saltmängd som finns naturligt i t.ex. margarin, är helt ok..
    Men då säger de ju emot sig själva.... Obestämd
    O vad då naturligt?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Färdiköpt pytt i panna-5 månaders