Färdiköpt pytt i panna-5 månaders
Enligt våran bvc sköterska kan våran 5 månaders äta samma mat som övriga familjen om man saltar med måtta.
Men hur är det med färdig köpt pytt i panna??
Hur nojig ska man vara??
Enligt våran bvc sköterska kan våran 5 månaders äta samma mat som övriga familjen om man saltar med måtta.
Men hur är det med färdig köpt pytt i panna??
Hur nojig ska man vara??
Jag skulle inte heller ge pytt pga stekytan.
Däremot förstå jag inte diskussionen med salt i bröd? Det är väl bara att låta bli att salta när man bakar? Om man nu vore ute efter att ge helt saltfri kost men ändå vill ge smörgås menar jag?
Jag skulle nog inte ge färdigköpt pytt till en 5 månaders, men så har jag väldigt svårt för helfabrikat också, hos oss är det bara extrem nödmat för min man :P . Men just gällande saltet tycker jag att pytt i panna är ONÖDIGT salt, speciellt för en 5 månaders.
Till mig sa vår bvc-sköterska att vi inte ska tillsätta salt i maten innan vår son fyllt 1 år, däremot kan man inte göra så mkt åt om skinkan man köper till barnet är saltad, men alltså inte tillsätta något salt själva. Så att ge din bebis pyttipanna, ja visst om hon godtar det, men salta inte maten.
Fixar bebisen bitarna lär en måltid helfabricerad pyttipanna inte göra nån sillnad. Är ju inte som att man äter det varje dag.
Sitter och funderar på hur en 5-månaders bebis ska kunna få i sig "kött"bitarna i en pyttipanna.... de lär ju gå igenom hela och det kan inte vara vidare snällt mot mag- och tarmsystemet. Varför ge en så liten kött över huvud taget? Hon/han borde väl äta frukt- och grönsakspureer...
Sen skulle jag inte ge något barn färdigköpt pyttipanna, men det kanske är en annan fråga.
Sitter och funderar på hur en 5-månaders bebis ska kunna få i sig "kött"bitarna i en pyttipanna.... de lär ju gå igenom hela och det kan inte vara vidare snällt mot mag- och tarmsystemet. Varför ge en så liten kött över huvud taget? Hon/han borde väl äta frukt- och grönsakspureer...
Sen skulle jag inte ge något barn färdigköpt pyttipanna, men det kanske är en annan fråga.