• wilhelm07

Färdiköpt pytt i panna-5 månaders

Enligt våran bvc sköterska kan våran 5 månaders äta samma mat som övriga familjen om man saltar med måtta.
    Men hur är det med färdig köpt pytt i panna??
    Hur nojig ska man vara??

• Svar på tråden Färdiköpt pytt i panna-5 månaders
  • vi och pyret
    La Lola skrev 2010-09-08 21:35:16 följande:
    Fast det är fortfarande Livsmedelsverket som är högst sas o sätter rekomendationerna.
    "Var dock försiktig med salt. Barnets njurar är nämligen inte färdigutvecklade förrän uppåt ett års ålder och kan därför inte ta hand om för mycket salt i maten." från livsmedelsverket.

Man kan ju tolka allt som man vill, utan att den ena eller andra har fel.
    Min tolkning i detta är att tillsatt salt ska undvikas, men mindre mängder i tex bröd, leverpastej osv är ok det första året. Att äta saltfritt gynnar ju desutom oss alla så det var bara nyttigt för oss att laga utan salt det första året=)
  • La Lola
    vi och pyret skrev 2010-09-08 21:42:18 följande:
    "Var dock försiktig med salt. Barnets njurar är nämligen inte färdigutvecklade förrän uppåt ett års ålder och kan därför inte ta hand om för mycket salt i maten." från livsmedelsverket.

Man kan ju tolka allt som man vill, utan att den ena eller andra har fel.
    Min tolkning i detta är att tillsatt salt ska undvikas, men mindre mängder i tex bröd, leverpastej osv är ok det första året. Att äta saltfritt gynnar ju desutom oss alla så det var bara nyttigt för oss att laga utan salt det första året=)
    Försiktig ja.
    Det står inte "ge inget salt överhuvudtaget".
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Euphoria

Jag skulle inte heller ge pytt pga stekytan.

Däremot förstå jag inte diskussionen med salt i bröd? Det är väl bara att låta bli att salta när man bakar? Om man nu vore ute efter att ge helt saltfri kost men ändå vill ge smörgås menar jag? 

• Anna Paulita

Jag skulle nog inte ge färdigköpt pytt till en 5 månaders, men så har jag väldigt svårt för helfabrikat också, hos oss är det bara extrem nödmat för min man :P . Men just gällande saltet tycker jag att pytt i panna är ONÖDIGT salt, speciellt för en 5 månaders.

• La Lola
    Euphoria skrev 2010-09-09 00:27:36 följande:
    Jag skulle inte heller ge pytt pga stekytan.

Däremot förstå jag inte diskussionen med salt i bröd? Det är väl bara att låta bli att salta när man bakar? Om man nu vore ute efter att ge helt saltfri kost men ändå vill ge smörgås menar jag? 

"När man bakar"
    För det gör ju alla.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Taurus

Till mig sa vår bvc-sköterska att vi inte ska tillsätta salt i maten innan vår son fyllt 1 år, däremot kan man inte göra så mkt åt om skinkan man köper till barnet är saltad, men alltså inte tillsätta något salt själva. Så att ge din bebis pyttipanna, ja visst om hon godtar det, men salta inte maten.

• Dr Mupp

Fixar bebisen bitarna lär en måltid helfabricerad pyttipanna inte göra nån sillnad. Är ju inte som att man äter det varje dag.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Zixi

Sitter och funderar på hur en 5-månaders bebis ska kunna få i sig "kött"bitarna i en pyttipanna.... de lär ju gå igenom hela och det kan inte vara vidare snällt mot mag- och tarmsystemet. Varför ge en så liten kött över huvud taget? Hon/han borde väl äta frukt- och grönsakspureer...

Sen skulle jag inte ge något barn färdigköpt pyttipanna, men det kanske är en annan fråga.

2010-07-20 3040/50
  • Taurus
    Zixi skrev 2010-09-09 13:28:40 följande:

Sitter och funderar på hur en 5-månaders bebis ska kunna få i sig "kött"bitarna i en pyttipanna.... de lär ju gå igenom hela och det kan inte vara vidare snällt mot mag- och tarmsystemet. Varför ge en så liten kött över huvud taget? Hon/han borde väl äta frukt- och grönsakspureer...

Sen skulle jag inte ge något barn färdigköpt pyttipanna, men det kanske är en annan fråga.

Alla ger olika, inte alla som äter fruktpuré.. min son har aldrig ätit puréer. han fick sitt första mål mat när han var 6 månader, inga problem att få ner
  • Zixi
    Taurus skrev 2010-09-09 14:08:56 följande:
    Alla ger olika, inte alla som äter fruktpuré.. min son har aldrig ätit puréer. han fick sitt första mål mat när han var 6 månader, inga problem att få ner
    "Riktig" mat som pyttipanna? Eller mer barnanpassad mosad mat?
    2010-07-20 3040/50
Svar på tråden Färdiköpt pytt i panna-5 månaders