Inlägg från: Älva1973 |Visa alla inlägg
  • Älva1973

Hur kan jag ha missat den här sån FF-nörd som man är Flört
    Men jag gillar att hänga i den andra temptråden också Skrattande

Känner igen andra från andra trådar också..  *vinkar till kärt barn och kanske 4:a*
    ibland önskar man att man hade alla i en och samma tråd Flört

Jag har i alla fall haft en lunchrast hemma (för att fylla på med lite mer simmare Skäms). ÄL är nog över för min del nu. Om ägget är långlivat så har jag väl till ikväll på mig att skicka in fler. Men nu har han fått tömma flera gånger på kort tid så risken att det hinner bli många nya är nog inte så stor Förvånad

Nu J*vlar ska det ta sig ett litet frö. Om några dagar är det precis ett år sedan jag tog ut hormonspiralen. 

• Älva1973

Grattis gulahumlan Solig
    Så roligt med många plus här direkt. Hoppas det smittar av sig på mig också.

Inleder nu min 9:e väntan på BIM. Tempen steg exemplariskt. Den här kurvan tror jag stenhårt på (som alla andra gånger Flört) . Har även börjat känna av lite svid i bröstvårtorna vilket jag inte gjort de tidigare gångerna efter mitt MA i somras. 

Saga09: Underbara besked Hjärta

• Älva1973
    Bengalen: Vet hur det känns. Nu är jag relativt ny i denna tråd men har hängt på FL nu i ett år och varit med lite längre i andra trådar. Känner också samma att när det plussats massor i de trådarna så känns det ganska jobbigt.

Jag vet inte om någon av oss har något fel, vi har blivit gravid en gång i våras, men det slutade i MA i v. 10.
    Eftersom jag är lite äldre så är jag inte så väl kommen hos landstinget men vi har börjat en utredning privat nu. Väntar på provsvar. 
    kanske 4a skrev 2012-11-19 09:40:39 följande:
    här blev det minus idag Rynkar på näsan
    Kram Hjärta

Kexet: Vilken fin stegring du har på dina tester, grattis Solig

Själv är jag på ÄL+4 idag. Tempen går lite si sådär. Jag har inte så mycket varma känningar på morgonen och är lite fundersam över dippen jag fick på ÄL+2. Undrar om man kan se tecken på för lite progesteron genom att studera tempen mellan ÄL och BIM. Någon som hört något om det?

Har en tub med ProgesterAll, men vågar inte börja använda den. Vet inte om det sabbar något inför utredningen. Har dessutom inte läst så många bra saker om det bland alla trådar. 
  • Älva1973
    Capiche skrev 2012-11-19 10:26:10 följande:

Det gick tyvärr inge bra denna omgång.
    Tant röd dök på upp lutealfas dag 11 redan.
    :(
    Känner mig bara nere just nu ....blod påminner en om missfallet och mår inge bra av det alls.
    Vill så gäna det ska vara över så man får sikta in sig på ÄL igen.
    Nåja..jag får hoppas på en fin julklapp ist :)

vilken fin hcg stegring, nu är det ju ingen tvekan längre, stort grattis igen gumman :) {#emotions_dlg.flower}
    Kram Hjärta
    Jag får nog satsa på nyår istället om det inte går vägen denna månad.
  • Älva1973
    Pillan2012 skrev 2012-11-20 07:17:42 följande:
    Alltså seriöst... Titta på min kurva. Jag VET att  jag hade äl i söndags, superpositiva äl tester före, äl-flytningar och så 1 timmes värk. Precis som ALLTID. För första gången i mitt liv nu så SJUNKER tempen efter äl, tom 2 dagar i rad. Varför?? Vad  kan det finnas för anledning till sjunkande temp efter äl. Inget progesteron?? Eller nått annat?

Mitt i allt känns det kört, Redan.... :/
    Oj, det var ju konstigt. KOllade din chart. Men kan det vara så att du egentligen inte ägglossade i söndags? Kroppen kanske försöker igen snart. Hur ser ditt sekret ut? Är det fortfarande halkigt eller har det börjat torka upp och bli creamy? 
  • Älva1973
    nyago: Oj, vet inte riktigt vart jag ska börja. Men tempmetoden varnar inte för när ÄL kommer utan bekräftar att den har skett i och med temphöjningen. Sedan är det ytterst viktigt att ta tempen exakt samma tid på morgonen för att det inte ska bli fel. FF känner av om man diffar mer än 30 min före eller efter ordinarie temptid.

Sedan har du inte något tydligt mönster på när man kan säga att ÄL skett, det saknas bland annat tempdagar. Kan ha varit på dag 23 eller 24. Har du en regelbunden cykel?

Jag skulle tycka att det är högst osäkert att lita på när man känner att ÄL på gång, för då kommer den troligtivs inom ett par dagar. Spermierna lever 3-5 dagar och i gynsamma fall ända upp till 7 dagar. Ägget lever 12-24 timmar efter ÄL. ÄL-flytnigar har då jag i över en vecka, nästan 10 dagar innan ÄL så då räknas man in i en fertil period.

Den enda perioden som kan vara något så när säker är efter ÄL och under mens.

FF har på din chart fått för lite info för att kunna avgöra när din ÄL varit, därför så får du ett osäkert streckat kryss istället för heldraget. Du kan ju ta och komplettera med ÄL-tester för att fånga upp dagarna då du har stegringen innan ÄL. Men om du får positivt så är det redan för sent att skydda sig om man haft sex dagarna innan. Men FF får ytterligare en parameter till sin beräkning. Jag tror att du behöver tempa några månader till innan man kan dra slutsatser på när ÄL kommer, samt att FF kan börja räkna ut snittvärden (minst tre cykler).

Vet inte om du blir klokare på detta svar. 
  • Älva1973
    greeneyes skrev 2012-11-20 18:28:24 följande:
    Nu har vi varit på återbesöket. Alla prover visade bra utom sköldkörteln, så där skulle hon ta fler prover. De gjorde en spolning/med kontrastvätska och det tog ett tag för henne att se men till slut tyckte hon att det såg bra ut i af, så det var skönt att höra. Så vi får se vad de nya proverna visar om en vecka, sedan tjatade jag till mig ett progesteron-prov för att se om min äl är tillräckligt kraftig. 
    Hade du för höga värden på TSH-provet?
    Hoppas du får en snabb hjälp nu med lite extra hormoner eller levaxin för sköldkörteln, eller något annat spännande Flört, så ska du se att du snart är graivd Solig 
Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*