Inlägg från: Älva1973 |Visa alla inlägg
  • Älva1973

*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*

nyago skrev 2012-11-20 21:41:35 följande:
    Tack för ditt svar Älva1973! Att man ska tempa innanför 30 minuter för eller efter ord tid på morgonen hade jag ingen aning om. Av någon oförklarlig anledning hade jag fått för mig att det var innanför 2 timmar. Skäms Det förklarar ju varför mina pluppar ibland blir inte blir ifyllda. 
    Tycker nog att jag har relativt regelbunden cykel, brukar ligga på 32 dagar, men som sagt så har den varit 38 nån gång också.
    Jag vet att det är osäkert mellan mens och äl (speciellt då jag också har äl-flytningar många dagar) så tanken var bara att om jag lär mig ungefär när äl är så kan vi vara extra noga med contra gelen då och efter äl behöver vi inte tänka så mycket på preventivmedlet. Glad Sen kanske jag ska tillägga också att OM det här inte skulle fungera som preventivmetod så är det något vi "välkomnar" då också i så fall.
    Då vet jag att jag inte ska vara så otålig utan måste vänta innan jag får en graf som "stämmer"!

En annan fråga bara också om ni kan svara på den; Jag sover ganska dåligt om nätterna, vaknar ofta 1-3 ggr och behöver gå på toa eller av min valp som gnyr. Har för mig att jag läst någonstans att man ska ha minst 3 timmars sammanhängande sömn innan tempen tas, är det så eller hur ligger det till med det?
    Jag ligger också mellan 30-38 och jag vet att min ÄL varierar mellan dag 16-24. Det är som sagt ganska lång tidsperiod och man har ganska många dagar man inte törs mysa på innan ÄL, bara för att vara säker.

Ja, minst tre timmar sammanhängande innan du tempar.
    Du kan markera "sleep deprived" om du känner att du inte haft en god natts sömn. Då blir pluppen vitmarkerad och du vet att du hade struligt med sömnen då.
    www.fertilityfriend.com/Faqs/Same-time-or-three-hours-of-sleep.html

Eftersom du använder FF så kan jag rekommendera deras FAQ som är mycket heltäckande kring de flesta frågor.  www.fertilityfriend.com/Faqs/
  • Älva1973
    Pillan2012 skrev 2012-11-21 09:13:47 följande:
    Nu rusa i alla fall min temp i taket så det känns bra. Läste på nätet att tempen kan dippa när ägget släppt för att sedan stiga när progesteronet stiger, kan ta några dagar så hoppas allt är ok ändå nu då. Ställer ändå in mig på pergotime-start nästa månad...
    Spännande höra hur det går för dig när du testar pergo, har hört så många som blir gravida med hjälp av de tabletterna.

Min temp brukar alltid dippa lite dagen för ÄL och sedan stiga. Du hade kanske bara två konstiga dagar innan. Sedan kan man ha något som heter "fallback rise" vet inte riktigt vad det beror på. Men det är när tempen sjunker efter äl-stigningen.

"Fallback rise: A normal ovulation pattern when your temperature rises then drops slightly immediately after ovulation and then rises again."

Jag tror att jag hade något sånt denna gången. Min temp har dessutom stigit väldigt mycket idag. Kände min ganska varm när jag vaknade, vilket jag inte gjort de tidigare dagarna. Hoppas det innebär något positivt. Har inga speciella känningar än så länge. Vågar inte ens hoppas.
  • Älva1973
    Pillan2012 skrev 2012-11-21 09:23:45 följande:
    En annan fråga. Varför får jag ett heldraget streck på söndagen redan? Det händer när jag sätter in positivt äl test på lördagen. Så brukar dte väl inte bli. Har tidigare haft det ändrat från advaced metod till att den ska följa just OPK test resultat (man kna ju ändra under settings) men har sen några dagar tillbaka på advaced eftersom jag nu tempar aktivt igen. Konstigt! Nån som kan titta o förklara för mig? Provade lägga in några höga tempar dagarna f rammåt men fick inget kryss denna månad då. Nått jag gjort fel?
    Du kanske inte får krysset förrän du haft tre höga tempar efter ÄL. Vet faktiskt inte varför du fått streck för ÄL.
  • Älva1973
    Pillan2012 skrev 2012-11-21 09:31:45 följande:
    Tack Älva! Nu känns dte lite bättre med min temp då, är ju fortfarande 100 på att äl var i söndags så ska kanske bara släppa allt nu och avvakta och se vad som händer :) Hoppas ju SÅ klart att slippa pergo nästa månad meeeen.... det visar sig!
    Att din temp sjönk kanske beror på att du hade för kallti sovrummet eller  fick lite extra östrogen tillförsel eller nåt för då sänks ju tempen också.  Den dippen brukar komma normalt mitt emellan ÄL och BIM och även kallas "implantation dipp". Bara avvakta och se, du har i alla fall pergo som väntar på dig nästa månad Solig Jag önskar att jag skulle få det bara för att boosta mina gamla ägg lite extra Flört
  • Älva1973
    Anceka m D skrev 2012-11-21 06:41:31 följande:
    Tycker tempandet krånglar mycket nu, lite sömnstrul också. Jag fortsätter med sätter discarded så länge så får jag se hur det ser ut efter äl. Ska börja kolla med stickor på fredag.
    Jag tycker inte att du behöver sätta dischard på dina tempar. Sätt bara "sleep deprived" i specifics så vet du när du sovit dåligt.
  • Älva1973

De proverna är de normala dom tas när man börjar en utredning. Man kan även gå till vårdcentral och be att få göra en mensutredning. De som har strul med sina cykler utan att vilja bli gravida kan få den hjälpen. Det gjorde jag och då tog de blodprovet på ämnesomsättningen. Sedan kontaktade jag en provat klinik för att få mer hjälp. Vi har försökt i ett år nu och jag är snart 39. Vårt landsting hjälper ingen som fyllt 38.

Jag har 2,45 sist jag kollade mitt tsh på vårdcentralen. Upp till 4 sägs vara normalt. Men jag har hört att man helst ska ligga under 2 om man ska bli gravid. Ska bli spännande att få höra vad senaste provet visar.

Jag har också haft ett missfall, MA, i somras i v10. Vi vet att vi kan bli gravida men vet inte vad som gick fel. Kromosomfel är väl det vanliga man går höra på Gyn.

• Älva1973
    Anceka m D skrev 2012-11-21 22:30:20 följande:

Det jag är "orolig" för är att basallinjen (eller vad det heter) hamnar för högt och att FF då inte kommer pricka äl rätt.
    Du kan alltid ta bort dem en och en sedan i efterhand och då kommer linjen i så fall att ändras eftersom. Sedan så tror jag att den räknar ut coverline på ett vist antal tempar efter det att den känt av ÄL.
    Det står att den sätter ut coverline lite lägre om man kör på avanserade inställningarna för att man ska slippa oroa sig i onödan.

www.fertilityfriend.com/Faqs/Coverline-calculation-method.html

Så låt temparna vara kvar tills du vet säkert, annars kan FF inte räkna ut något om du tar bort alla Skrattande 

Natti-natt Solig.... äntligen en ny dag med tempning väntar i morgon. Spännande att se om det blir kaos i min kurva. Nu har temparna varit ganska jämna motför förra månaden då de gick upp och ner som vassa spetsar.
    ÄL+7 väntar i morgon. Fasen så spännande det är och jäklar vad man kommer bli besviken... igen kring BIM. Men jag kan som inte låta bli att vara glad och ha en hög förväntan. 
  • Älva1973
    Pillan: Jag har också sjukt ont när vi myser kring ÄL. Tål nästan inga stötar alls. Så att mysa kring ÄL är lite av en plåga så att säga. Men sambon vet om det så han är väldigt försiktig då.

greeneyes: Ja jag är lite fundersam, men läkaren på VC sa att han inte vill medicinera. Men nu är  han inte expert på fertilitetsområdet så jag överlåter det beslutet till min gyn-läkare. Väntar på svar på hennes prover. Får då se om det diffar mycket siffrorna. Har hört att de kan variera lite från vecka till vecka.
    Om dina prover visar något större fel så kontaktar de alltid så snabbt som möjligt, annars får man vänta på brevet som kommer efter ca 2-3 veckor.
  • Älva1973

God morgon tjejer. Frukost på Centralstationen nu. Sov bättre än förväntat på tåget i natt. Vaknade 2.30 av att jag var supervarm igen, 36.97. Men när det var dags att stiga upp var den 36.72. Så med det hålls en fortsatt hög nivå :)

I går när jag låg på rygg och läste med benen uppdragna och nös till (dammigt på tåg) så sträckte det till och gjorde väldigt ont i nedre magmusklerna.

Har två test med mig så jag kan tjuvtesta ev. på söndag morgon, annars blir det hemma på måndag.

Håll tummar för mig nu. Jag vågar inte tro för mycket av rädslan att bli besviken, BIM är på fredag 30/11.

• Älva1973

Hej på er. Det går väl inte så bra. Testat minus på både söndagen ÄL+10 och i morse ÄL+12. Tror faktiskt att städaren skurade golvet på toaletterna före cafeet på T-centralen. Falskt alarm.

Känner inget och vet att det blir att ta nya tag igen för mensen kommer till helgen, jag är så säker på det.

Hade en tung dag igår :(

Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*