Inlägg från: Älva1973 |Visa alla inlägg
  • Älva1973

*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*

Försöker: låter som en bra plan att ta tre kurer Pergo innan IVF. Antar att mannen hade bra simmare och du bra blodprover.

Det är samma med min mens, den diffar ca 10 dagar och jag har alltid fött utslag på ÄL-tester. 30-38 dagar, men efter mitt MA i somras så hade jag bland annat cykler på 55,44,47 dagar. Det knäckte mig.

Vi har gjort IVF i Tjeckien då vi inte får gratis försök av landstinget pga min ålder (39 år). Vi har försökt i ca14 månader nu. Inte kanske värst länge men ned tanke på min ålder så är det lång tid. De hade inga väntetider och vi fick dessutom kromosomtesta embryona (vilket är förbjudet i Sverige). Men eftersom min ålder gör att sannolikheten för missfall med kromosomfel ökar så vill jag inte chansa. Hade ett MA i somras i v10.

Min sambo är 33 år och har inga barn sedan tidigare. Jag har två barn från ett annat förhållande som jag fick när jag var 23 och 25. Första tog över 18 månader pga glesa cykler. Skulle precis börja en utredning då jag blev gravid. Efter barnen hade jag hormonspiral utan blödningar i 11 år så det är först nu jag lärt känna kroppen igen.

• Älva1973

Greneyes, jag brukar vara bra på att kolla, men nu känns det inte lika viktigt. Du vet ju hur tempnörd jag varit :P

• Älva1973
    Försöker skrev 2013-02-02 10:19:03 följande:
    Älva - Då håller jag tummarna stenhårt för att det ska gå vägen! Spännande med Tjeckien, har inte läst om nån som åkt dit. Hoppas, hoppas! Men beklagar missfallet... Är det första försöket ni gör i Tjeckien?  

Jo, maken har bra simmare. Däremot hade jag ett TSH på 3,6 så det är ju lite för högt. Har tagit ytterligare blodprov och inväntar svar från dem. Så förmodligen får jag äta Levaxin. I övrigt är alla mina värden bra.
    Ja det är första försöket. Jag ville börja i andra ändan, fört IVF och sedan pergo. Vi hade ekonomin för det, men min gyn muttraded och tyckte vi slösade pengarna och att det var dyrt. Men hon hjälpte mig med recept och VUL-undersökningarna innan jag åkte. Men jag känner mig inte så nöjd med henne och utredningen, funderar på att byta.

Det låter lite högt och det kan nog ge bra resultat att få lite levaxin då Jag hade 2,48 och 2,08 de två gånger jag tagit det i höstas.
  • Älva1973
    lilaemma skrev 2013-02-02 11:04:08 följande:
    Hej! Funderar lite på min kurva... har aldeles för oregelbundna temptider... jag skulle tro att jag hade äl på dag 18 (vilket är min standard dag) men ff hävdar bestämt dag 12... nån som vågar sig på en gissning?
    Kan ju vara så att FF tolkar dag 12 som säkrast eftersom du hade markerat fertilt sekret. Om du inte även så gott som dagligen noterar samma så kan FF få svårt att tyda. et ser ju mer ut som dag 18. Men jag tror at du måste notera fler tecken och göra det varje dag för att FF ska kunna tolka det.

Livmodertapp, sekret, äl-test, temp. Det är de fyra man kan använda tillsammans, helst flera. Sedan kan man välja hur FF ska analysera. Som standard använder den en kombination av alla. Men man kan även välja att bara gå på äl-test till exempel.

Försöker: Ja det finns en till privat klinik jag kan vänta mig till. Men annars så duggar de inte tätt där jag bor.
  • Älva1973

Jag kan då bara säga att nu när jag äter östrogen och  tar progesteron så har jag haft klockrena gravsymptom. För visst är det de hormonerna som ger dem? I början var jag yr, hade lätt illamående, blev hungrig fort. Men de har som avtagit lite och balanserats tror jag. Men nu sedan några dagar så ser mina bröstvårtor nästan ut att ha en blålila nyans ibland och mycket mörkare samt mer tydliga blodådror. Men som sagt så är jag helt säker på att det kommer från medicinen då dosen säkert är ganska hög.

Försöker: Det ser nästan ut så, men det finns ju en chans att den vänder uppåt igen. Om den går ner lite till så kommer nog mensen tyvärr. Men annars har ju kurvan sett bra ut och du har fått en tempstigning och ett heldraget streck från FF. Såg att ni prickat in mysen bra också. Jag håller tummarna för dig in i det sista nu Glad

• Älva1973
    greeneyes skrev 2013-02-03 10:14:52 följande:
    Älva: jag är tyvärr lite dålig på det, men risken finns ju att de påverkar och ger symptom.
    Men jag ser dig som gravid till dess att motsatsen bevisas, du har ju iaf en liten en i dig just nu och det vore ju konstigt om din kropp inte kände av det.
    Jag är inte så påläst på IVF, vad äter du för andra mediciner? (om du nu gör det). Hur funkar det med testdag alt när man vet att det inte tog dig? Du behöver inte berätta om du inte orkar så klart!
    Ligger bara med datorn i knät på sängen hela dagarna känns det som, jag svarar mer än gärna Flört
    Jag äter bara östrogen och tar progesteronvaggisar.

Jag är inte heller så väldigt insatt då detta är min första gång nu. Men testdag skulle jag ha 14 dagar efter egg transfer. Det vill säga den 14/2. Men eftersom de satte in en 5-dagars så har den ju redan delat sig i fem dagar. Så egentligen kan man nog räkna äggplocket som ägglossningsdag och då har det gått 14 dagar den 10/2. Jag vet inte hur jag vill göra med testandet den här gången, men jag är ju testoman ut i fingerspetsarna. Men kanske ska ta det lite lugnt nu när det är på ett annat sätt den här gången. Tänker i alla fall gå och kolla om det finns några intressanta gravtest här i Tjeckien. Kanske är billigt köpa de digitala här Solig

Som du säger så har jag ju ett befruktat ägg som jag hoppas fortsätter att dela på sig och borrar in sig i slemhinnan. Jag har svårt att tänka att jag skulle vara gravid nu då jag inte vill ta ut något i förskott och bli besviken mm. Men å andra sidan så har man ju blivit besviken så många gånger tidigare och det har inte hjälpt att man intalat sig själv annat.

Jag är ju väldigt uppsvullen så det är inte helt svårt att förneka att man i alla fall ser gravid ut. Har en mage som säkert motsvarar v.20 Flört

Jag fick höra att svullnaden och vätskan i äggstockarna kan ta 4 veckor innan den går tillbaka. Undrar hur jag ska lyckas dölja denna kagge när man kommer hem. Kanske får köpa ett tält eller glida omkring i min one piece hela dagarna Cool
  • Älva1973
    Greeneyes, vi är inte så många på arbetsplatsen så det gör väl egentligen inte att alla vet. Nu vet  ägarna (3st). Sedan är det tre ovetandes, men som säkert misstänker att det varit något på gång. Så skit samma egentligen. Tycker bara inte om nyfikna människor på så sätt. Jag har inget emot att dela med mig här för här kan man ju vara mer anonym och så har man ju inte heller vänner som man pratar med om sånt här nu.

Shoppade ett digitalt clearblue här nu i dag Glad Det kostade ungefär motsvarande 75 svenska kronor. På det slipper man den finska texten också Tungan ute

• Älva1973

Försöker: jo pergon kan säkert påverka lutefasen. Jag brukar sällan lita på min BIM utan har den lite flytande i 2-3 dagar (13-15 dagar lång) bara för att inte stressa upp mig så mycket. Dessutom kan man ha tagit lite fel på ÄL med 24 timmar hit eller dit.

Lycka till !!

På väg hem nu så de jobbiga och nervösa väntan börjar för mig. Mår dessutom betydligt bättre nu, trots att magen fortfarande är svullen.

• Älva1973
    greeneyes skrev 2013-02-10 17:07:07 följande:
    ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHHH men grattis till plusset!!!!! Hoppas att den vill stanna!!! Jag håller tummarna så att de blir blå! När var det nu igen som du fick testdag? *förlåt, är helt senil just nu*
    Senilitet är fullt godkänd anledning Skrattande
    På fredag är min testdag. Så jag hoppas att det går åt rätt håll och att det inte är Ovitrellens om luras. Men de tär 14 dagar sean jag tog den och har haft negativa tester innan dessa. Har fler tester hemma så ska ta dem om ett par dagar.

Känner dock att det är lite värk i mage speciellt på kvällen då jag stannar upp och slappnar av i soffan. Har dessutom somnat de tre senaste kvällarna i soffan. 
Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*