• Minnie69

*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*

Solig {#emotions_dlg.flower} Välkommen till tråden för alla som använder sig av
    temperaturmetoden och Fertility Friend {#emotions_dlg.flower} Solig
    (www.fertilityfriend.com)

Här kan vi analysera och diskutera varandras temperaturkurvor och jubla högt när någon får en tydlig coverline (rött eller streckat kryss), eller ännu hellre: en konstant förhöjd temperatur efter ägglossning som kan tyda på graviditet.

VILL DU VARA MED?
    När du kommer som NY i tråden, presentera dig gärna och berätta lite om din bakgrund. Lägg sedan till din kurva i vår lista! Lägg in ditt namn (i bokstavsordning) och klistra in länken till din FF-kurva efter namnet.
    Länken hittar du på FF under "Sharing" och "Home page setup".

Eftersom vi vill hålla tråden aktuell går vi igenom listan med aktiva tempare emellanåt och rensar ut personer som inte har uppdaterat sin kurva.

Om du får din länk borttagen är du ändå varmt välkommen tillbaka!

En fantastiskt och fenomenal GUIDE som på svenska förklarar alla viktiga begrepp, termer och förkortningar:
    www.familjeliv.se/Forum-1-3/m11445097.html

Länk att kategorisera sina flytningar efter:

Tråden för er som plussar att mötas och prata om er graviditet:
    www.pernille.info/cervixsekret.htmwww.familjeliv.se/Forum-11-237/m50602494.html

Våran BIM och Chart tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m51125048.html

Jag ber ödmjukt att man håller sig till trådens ämne och lämnar gammalt groll vid tröskeln, men känner man att man inte klarar det så fortsätt "tjaffset" i den "gamla" tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-238/m51124876.html) som ändå blev förstörd av det (I.a.f. för mig).

Jag hälsar alla välkomna att diskutera tempfrågor Solig Här ska bakas bebis Tungan ute Baby Flört

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-11 00:48
    Såg att det var lite länkfel
    Sekretskådning:
    www.pernille.info/cervixsekret.htm
  • Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*
  • Älva1973
    Pillan2012 skrev 2012-11-21 09:31:45 följande:
    Tack Älva! Nu känns dte lite bättre med min temp då, är ju fortfarande 100 på att äl var i söndags så ska kanske bara släppa allt nu och avvakta och se vad som händer :) Hoppas ju SÅ klart att slippa pergo nästa månad meeeen.... det visar sig!
    Att din temp sjönk kanske beror på att du hade för kallti sovrummet eller  fick lite extra östrogen tillförsel eller nåt för då sänks ju tempen också.  Den dippen brukar komma normalt mitt emellan ÄL och BIM och även kallas "implantation dipp". Bara avvakta och se, du har i alla fall pergo som väntar på dig nästa månad Solig Jag önskar att jag skulle få det bara för att boosta mina gamla ägg lite extra Flört
  • Älva1973
    Anceka m D skrev 2012-11-21 06:41:31 följande:
    Tycker tempandet krånglar mycket nu, lite sömnstrul också. Jag fortsätter med sätter discarded så länge så får jag se hur det ser ut efter äl. Ska börja kolla med stickor på fredag.
    Jag tycker inte att du behöver sätta dischard på dina tempar. Sätt bara "sleep deprived" i specifics så vet du när du sovit dåligt.
  • Capiche
    Kexet skrev 2012-11-21 09:33:08 följande:
    Vad tråkigt att höra...! Rynkar på näsan Hade verkligen hoppats att det skulle ta sig för er denna månad. Förstår att du har dåliga förknippningar med blodet, men snart är det över och då får ni en ny chans! Det är bara ta nya tag och försöka igen. Ni har ju lyckats förut, och jag tror inte du behöver vänta länge innan det lyckas igen. Då med en frisk graviditiet som vill stanna.

Jag hade ju lutealfaser på 10 dagar och 9 dagar (spottnings redan på dag 8!) de två månader jag räknade efter. Och nu - tredje månaden jag räknade (andra försöket) så lyckades vi. Jag trodde det var kört och att jag skulle behöva medicineras för detta, men tydligen inte!

Åh. Håller tummar för dig! {#emotions_dlg.flower} 

Tack gumman, ja nu är det bara ta nya tag för vår del. ´Är lite off ett tag ....måste samla krafter och tänka på annat medans menshellvete är på besök.
  • kanske 4a

Negativt idag med, blir så förbaskat less på att det aldrig tar sig. Snart köper jag hela natursortimenten!

X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort. MA juni-12
  • greeneyes
    Älva1973 skrev 2012-11-21 09:28:33 följande:
    Spännande höra hur det går för dig när du testar pergo, har hört så många som blir gravida med hjälp av de tabletterna.
    Pillan: Jag och tre jag känner som har tagit pergo har blivit gravida efter någon eller några kurer Så jag håller tummarna för att det funkar för dig också! Hur var det, har du påbörjat utredning? *glömsk, förlåt!*
  • Pillan2012
    greeneyes skrev 2012-11-21 18:59:54 följande:
    Pillan: Jag och tre jag känner som har tagit pergo har blivit gravida efter någon eller några kurer Så jag håller tummarna för att det funkar för dig också! Hur var det, har du påbörjat utredning? *glömsk, förlåt!*

Nej, vi måste egentligen försöka i två år innan utredning men de ville försöka med pergo i alla fall pga min korta lutealfas. Progesteron hjälpte ju inte.
  • greeneyes
    Pillan2012 skrev 2012-11-21 19:39:04 följande:

Nej, vi måste egentligen försöka i två år innan utredning men de ville försöka med pergo i alla fall pga min korta lutealfas. Progesteron hjälpte ju inte.
    Visst har du haft missfall ganska nyligen?
    Jag fick höra igår av vår läkare att fel på sköldkörtel (underproduktion eller överproduktion av hormon) är en riktigt vanlig bov om man får missfall, men tyvärr kollas det inte alltid upp i Sverige. Nu har jag läst på och insett att det är risk för hjärnskador hos foster om man inte medicineras om man har strul med sköldkörteln.
    Du kanske borde be en läkare om ett enkelt blodprov för att kolla sköldkörteln, eftersom de inte vill påbörja utredning? Ifall det är felet hos dig menar jag.  (Hoppas så klart inte det, men eftersom jag inte hade en aning om detta så tänker jag att fler kanske inte vet det). 
  • Älva1973

De proverna är de normala dom tas när man börjar en utredning. Man kan även gå till vårdcentral och be att få göra en mensutredning. De som har strul med sina cykler utan att vilja bli gravida kan få den hjälpen. Det gjorde jag och då tog de blodprovet på ämnesomsättningen. Sedan kontaktade jag en provat klinik för att få mer hjälp. Vi har försökt i ett år nu och jag är snart 39. Vårt landsting hjälper ingen som fyllt 38.

Jag har 2,45 sist jag kollade mitt tsh på vårdcentralen. Upp till 4 sägs vara normalt. Men jag har hört att man helst ska ligga under 2 om man ska bli gravid. Ska bli spännande att få höra vad senaste provet visar.

Jag har också haft ett missfall, MA, i somras i v10. Vi vet att vi kan bli gravida men vet inte vad som gick fel. Kromosomfel är väl det vanliga man går höra på Gyn.

• Pillan2012
    greeneyes skrev 2012-11-21 19:48:05 följande:
    Visst har du haft missfall ganska nyligen?
    Jag fick höra igår av vår läkare att fel på sköldkörtel (underproduktion eller överproduktion av hormon) är en riktigt vanlig bov om man får missfall, men tyvärr kollas det inte alltid upp i Sverige. Nu har jag läst på och insett att det är risk för hjärnskador hos foster om man inte medicineras om man har strul med sköldkörteln.
    Du kanske borde be en läkare om ett enkelt blodprov för att kolla sköldkörteln, eftersom de inte vill påbörja utredning? Ifall det är felet hos dig menar jag.  (Hoppas så klart inte det, men eftersom jag inte hade en aning om detta så tänker jag att fler kanske inte vet det). 
    jo, fick mf i augusti. Jag kommer ju alltid att göra VUL på dag 12 med pergo, så ska e läkaren om en remiss till sköldkörtelprov 2:a omgången av pergo om det inte tar sig innan. Har tänkt flera gånger på det där med sköldkörteln, så kan vara bra att kolla upp. Tack för tipset :) Misstänker också att jag har en infektion... när jag var där på koll efter mf var jag ju väldigt öm i hela området och hon misstänkte infektion men vi skulle avvakta. Nu har jag haft Mycket aktivityet och brännande känsla, lite smärta i omgångar en längre tid. Har ont vid sex och ägglossning, allting tydliga symptom på äggledarinfallamtion.. Jag VET, jag är korkad som inte ringer om tid NU o kollar upp det men är på äl+4 imorgon, känns osm jag inte vill ha nån o rota runt där nu OM det är ett ägg som håller på o fästa. SÅ det får oxå kollas upp på vul:et...
  • Anceka m D
    Älva1973 skrev 2012-11-21 09:40:57 följande:
    Jag tycker inte att du behöver sätta dischard på dina tempar. Sätt bara "sleep deprived" i specifics så vet du när du sovit dåligt.

Det jag är "orolig" för är att basallinjen (eller vad det heter) hamnar för högt och att FF då inte kommer pricka äl rätt.
Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*