• Minnie69

*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*

Solig {#emotions_dlg.flower} Välkommen till tråden för alla som använder sig av
    temperaturmetoden och Fertility Friend {#emotions_dlg.flower} Solig
    (www.fertilityfriend.com)

Här kan vi analysera och diskutera varandras temperaturkurvor och jubla högt när någon får en tydlig coverline (rött eller streckat kryss), eller ännu hellre: en konstant förhöjd temperatur efter ägglossning som kan tyda på graviditet.

VILL DU VARA MED?
    När du kommer som NY i tråden, presentera dig gärna och berätta lite om din bakgrund. Lägg sedan till din kurva i vår lista! Lägg in ditt namn (i bokstavsordning) och klistra in länken till din FF-kurva efter namnet.
    Länken hittar du på FF under "Sharing" och "Home page setup".

Eftersom vi vill hålla tråden aktuell går vi igenom listan med aktiva tempare emellanåt och rensar ut personer som inte har uppdaterat sin kurva.

Om du får din länk borttagen är du ändå varmt välkommen tillbaka!

En fantastiskt och fenomenal GUIDE som på svenska förklarar alla viktiga begrepp, termer och förkortningar:
    www.familjeliv.se/Forum-1-3/m11445097.html

Länk att kategorisera sina flytningar efter:

Tråden för er som plussar att mötas och prata om er graviditet:
    www.pernille.info/cervixsekret.htmwww.familjeliv.se/Forum-11-237/m50602494.html

Våran BIM och Chart tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m51125048.html

Jag ber ödmjukt att man håller sig till trådens ämne och lämnar gammalt groll vid tröskeln, men känner man att man inte klarar det så fortsätt "tjaffset" i den "gamla" tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-238/m51124876.html) som ändå blev förstörd av det (I.a.f. för mig).

Jag hälsar alla välkomna att diskutera tempfrågor Solig Här ska bakas bebis Tungan ute Baby Flört

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-11 00:48
    Såg att det var lite länkfel
    Sekretskådning:
    www.pernille.info/cervixsekret.htm
  • Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*
  • Pillan2012

Jaha, äl+1 :D låååååång väntan till BIM sista november. Träffade äl perfekt denna gång i alla fall, några timmar före o några timmar efter ägget släppte ;)

• Pillan2012

Alltså seriöst... Titta på min kurva. Jag VET att  jag hade äl i söndags, superpositiva äl tester före, äl-flytningar och så 1 timmes värk. Precis som ALLTID. För första gången i mitt liv nu så SJUNKER tempen efter äl, tom 2 dagar i rad. Varför?? Vad  kan det finnas för anledning till sjunkande temp efter äl. Inget progesteron?? Eller nått annat?

Mitt i allt känns det kört, Redan.... :/

• Älva1973
    Pillan2012 skrev 2012-11-20 07:17:42 följande:
    Alltså seriöst... Titta på min kurva. Jag VET att  jag hade äl i söndags, superpositiva äl tester före, äl-flytningar och så 1 timmes värk. Precis som ALLTID. För första gången i mitt liv nu så SJUNKER tempen efter äl, tom 2 dagar i rad. Varför?? Vad  kan det finnas för anledning till sjunkande temp efter äl. Inget progesteron?? Eller nått annat?

Mitt i allt känns det kört, Redan.... :/
    Oj, det var ju konstigt. KOllade din chart. Men kan det vara så att du egentligen inte ägglossade i söndags? Kroppen kanske försöker igen snart. Hur ser ditt sekret ut? Är det fortfarande halkigt eller har det börjat torka upp och bli creamy? 
  • Pillan2012

Nej, inte flytningar eller nått nu ETC. Allt känns som normalt efter äl. Allt pekar på äl då, test, värk ETC... Alltså min kropp.... :[

• nyago

Hej alla ff-experter!
    Jag började tempa för ungefär en månad sen och tycker att det är jättespännande att lära mig hur min kropp fungerar under cykeln. Det planeras inte barn nu utan jag tempar endast för att jag tycker att det känns bra att lära mig min kropps signaler, plus att jag hoppas kunna använda tempmetoden i kombination med femcap (som jag använder som preventivmedel idag, och började använda i samband med att jag började tempa). När jag lärt mig att känna igen ägglossningen med säkerhet så vet vi ju när det är extra viktigt att vi skyddar oss (och när vi inte behöver skydd).
    Jag har en föreställning om att jag kunnat känna när jag har ägglossning tidigare, dels genom att jag blir extra "sugen" på sex, jag får tydliga äggviteflytningar (detta syns extra tydligt då de samlas upp i femcapen) och vissa månader har jag en diffus ägglossningsvärk. Ganska exakt, på dagen, två veckor senare kommer mensen.
    Den här månaden är jag dock ytterst konfunderad... Tempningarna jag gjort i början av månaden har en "rocky shape" men jag tror att det har att göra med att jag tog den vid lite olika tillfällen på morgonen, glömde ta direkt när jag vaknade osv. Runt mitten av månaden fick jag in rutinen och har då tagit tempen innan jag stigit upp mellan 6-8 på morgonen. Här ser jag också att min graf fått ett mer jämnt utseende.
    Runt 5-8 november hade jag tydliga äl-flytningar och jag kände på tappen vid flera tillfällen att den var öppen och åtminstone medium mjuk, hade även mina andra symptom som jag brukar känna runt äl. Missade tempa 8e men 9e gick tempen upp och stannade ganska hög (för mig). Kände mig då säker på att jag säkerställt äl, och var superglad att tempmetoden visade sig vara så "tydlig". Tempen stannade hög fram till den 14e då den droppade lite för att sedan höjas ytterligare den 17e. Som ni ser så har ff-appen "hittat" min ägglossning den 16e, men jag tror INTE att jag hade äl då!? Nu förstår jag ingenting längre. Den tiden då ff säger att jag haft äl var tappen hård, stängd och högt placerad och jag hade inte äl-flytningar.
    Har någon av er varit med om att ff haft fel? Är det någon som har någon idé om varför min temp ter sig på det här sättet och har någon varit med om liknande?
    Kan ju tillägga också att jag sen i våras då jag började hålla anteckningar på min cykel har haft en cykel som snittat på ca 32-38 dagar och med ff's äl så blir den här cykeln minst 45 dagar vilket är ganska långt... 

Hoppas att det är någon som orkar läsa mitt långa inlägg. :) Kram på er! 

[url=www.fertilityfriend.com/home/3fb182][img]www.fertilityfriend.com/home/3fb182/thumb.png[/img]
    My Ovulation Chart[/url]

• greeneyes

Nu har vi varit på återbesöket. Alla prover visade bra utom sköldkörteln, så där skulle hon ta fler prover. De gjorde en spolning/med kontrastvätska och det tog ett tag för henne att se men till slut tyckte hon att det såg bra ut i af, så det var skönt att höra. Så vi får se vad de nya proverna visar om en vecka, sedan tjatade jag till mig ett progesteron-prov för att se om min äl är tillräckligt kraftig. 

• Älva1973
    nyago: Oj, vet inte riktigt vart jag ska börja. Men tempmetoden varnar inte för när ÄL kommer utan bekräftar att den har skett i och med temphöjningen. Sedan är det ytterst viktigt att ta tempen exakt samma tid på morgonen för att det inte ska bli fel. FF känner av om man diffar mer än 30 min före eller efter ordinarie temptid.

Sedan har du inte något tydligt mönster på när man kan säga att ÄL skett, det saknas bland annat tempdagar. Kan ha varit på dag 23 eller 24. Har du en regelbunden cykel?

Jag skulle tycka att det är högst osäkert att lita på när man känner att ÄL på gång, för då kommer den troligtivs inom ett par dagar. Spermierna lever 3-5 dagar och i gynsamma fall ända upp till 7 dagar. Ägget lever 12-24 timmar efter ÄL. ÄL-flytnigar har då jag i över en vecka, nästan 10 dagar innan ÄL så då räknas man in i en fertil period.

Den enda perioden som kan vara något så när säker är efter ÄL och under mens.

FF har på din chart fått för lite info för att kunna avgöra när din ÄL varit, därför så får du ett osäkert streckat kryss istället för heldraget. Du kan ju ta och komplettera med ÄL-tester för att fånga upp dagarna då du har stegringen innan ÄL. Men om du får positivt så är det redan för sent att skydda sig om man haft sex dagarna innan. Men FF får ytterligare en parameter till sin beräkning. Jag tror att du behöver tempa några månader till innan man kan dra slutsatser på när ÄL kommer, samt att FF kan börja räkna ut snittvärden (minst tre cykler).

Vet inte om du blir klokare på detta svar. 
  • Älva1973
    greeneyes skrev 2012-11-20 18:28:24 följande:
    Nu har vi varit på återbesöket. Alla prover visade bra utom sköldkörteln, så där skulle hon ta fler prover. De gjorde en spolning/med kontrastvätska och det tog ett tag för henne att se men till slut tyckte hon att det såg bra ut i af, så det var skönt att höra. Så vi får se vad de nya proverna visar om en vecka, sedan tjatade jag till mig ett progesteron-prov för att se om min äl är tillräckligt kraftig. 
    Hade du för höga värden på TSH-provet?
    Hoppas du får en snabb hjälp nu med lite extra hormoner eller levaxin för sköldkörteln, eller något annat spännande Flört, så ska du se att du snart är graivd Solig 
Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*