• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Kravmärkt
    MrsC74 skrev 2012-04-22 09:58:57 följande:
    Hej alla. I går föddes lilla Minna. 2 veckor för tidigt. Lite liten men så söt.

Härligt!! Välkommen Minna och grattis MrsC74!
  • MrsC74

Tack alla :)
    Vi mår bra. Jag har rätt ont efter snittet men hyfsat bra ändå.

• Fairytale01

Grattis MrsC74! Så härligt verkligen med positiva besked!

Här tog mensen äntligen slut imorse, så nu är det dags att se framåt och försöka sig på en ny liten...
    Håller koll med ÄL-test..får se om det kan göra något!

Idag är det 6 veckor sedan jag var inne och fick ta tabletten som avslutade graviditeten... känns som en mardröm.. och samtidigt minns jag varje detalj i det där rummet... märkligt hur livet kan bli...

Kram till er alla <3

• Kravmärkt
    Fairytale01 skrev 2012-04-23 19:06:12 följande:
    Grattis MrsC74! Så härligt verkligen med positiva besked!

Här tog mensen äntligen slut imorse, så nu är det dags att se framåt och försöka sig på en ny liten...

Håller koll med ÄL-test..får se om det kan göra något!

Idag är det 6 veckor sedan jag var inne och fick ta tabletten som avslutade graviditeten... känns som en mardröm.. och samtidigt minns jag varje detalj i det där rummet... märkligt hur livet kan bli...

Kram till er alla

Skönt att mensen är slut! Då är det bara sätta fart med ältestandet Jag blöder inget men har lite molande värk så jag hoppas (för första gången i mitt liv typ) att mensen kommer snart.

Visst är det märkligt hur livet kan bli. Försöker att inte tänka på hur det kunde varit, det blir för jobbigt.

Kram
  • Lise W

Hej alla fina gamla o nya, vad skönt det är att fler hittat denna underbara stöttande tråd..
     ja jag har som ni ser inte varit inne här på länge.. ja vi har flyttat o Ebbe tar upp sin tid.

För er "nya" så har jag gått igenom samma 2010 avbrytande pga ds, vi fick 20111030 en pojke som heter Ebbe :)

Millan: jag håller tummarna för att nästa pgd ska gå bra.

MrsC1974: Grattis till Minna :)

kram till alla  /    Lise

• Fairytale01

Hej på er alla! Hur har ni det? Här är det full action och nu är jag på dag 13 i cykeln... Försöker läsa av mina flytningar men äl-stickorna och jag kommer inte överens!

På torsdag ska jag på återbesök hos spec.mvc... Det första sedan avbrytandet. Fasar redan för det, vet inte vad de ska göra/säga där. Och så är det samma läkare som gjorde FVP och som ringde och meddelade mig resultatet... Det suger kan jag säga

Ni andra som gick på efterkontroll, vad hände där? Vi har begärt att de ska ge oss resultatet på FVP på papper, vi har inte fått se det, bara muntligt besked! Och det gillar jag inte!

Kram på er ❤

• MrsC74

Fairytale: återbesöket var inget speciellt tycker jag. Läkaren frågade hur vi mådde. Vi fick papper på provet. Han informerade lite kort om resultatet. Risker för att det händer igen. Om vi ville lämna prover för att se om det finns något ärftligt. Det var över ganska snabbt.

• Kattflickan

Håller med MrsC74, vårt återbesök var liknande. Vid andra aborten missade de återbesöket. Det var mycket som missades då, hade en jobbig kamp för att få träffa en kurator som jag tillsist gav upp, vi fick inget återbesök som kanske skulle ha behövts då och vi fick ringa runt till läkare för att få besked om vart vi skulle vända oss för att få hjälp med att gå vidare. Vi fick dock träffa en genetiker rätt fort tack vare den snälla läkaren. Det var i semestertider vilket jag tror komplicerade allt. 

Fairytale: Skönt att ni verkar vara igång igen med nytt försök! Känns bättre att fokusera på att bli gravid på nytt. Kom ihåg att det är jätteovanligt att det händer två gånger, som det gjorde för mig.

Jag fick reda på att vi får göra ett till försök med PGD innan sommaruppehållet på Karolinska, det känns bra men vi gör långa metoden så äggplocket är inte förrän efter midsommar. Jag börjar spraya om tre veckor. Jag fick min mens igår, som beräknat, skönt att kroppen går att lita på iallafall.

MrsC74: Hur känns det nu att vara mamma?

Millan 

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort