• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Kravmärkt
    Kattflickan skrev 2012-06-27 21:38:18 följande:
    Jag var på äggplock i måndags och de fick faktiskt ut 8 ägg!! Dubbelt så många som sist. Det känns bra. 

Men patetiskt nog har jag varit för stressad på jobbet (har jobbat sjukt mycket) så jag har inte hunnit med att ringa och fråga hur det går för äggen. Ska ringa imorgon och höra hur många som gått vidare till provtagning. Insättning blir på lördag. De har vanligtvis stängt då, men en läkare får komma dit bara för att göra min insättning.

Hur går det själv MrsC74?  Hur är det att vara mamma?

Millan 

Va härligt, grattis!! Då hoppas vi att minst hälften är befruktningsbara och att minst hälften av dem är friska!
  • Kravmärkt
    Lindasnummer2 skrev 2012-06-28 14:54:51 följande:
    Idag kom brevet från obduktionen..att det ska behöva ta två och en halv månad...förutom trisomi 21 kunde dom inte se något annat...så det var ju bra...

Men att ett litet brev kan riva upp så stora sår...och göra så jävla ont i hjärtat....

Skickar en kram
  • Fakta
    Victoria70 skrev 2010-09-17 20:38:07 följande:
    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!
    Starkt gjort tycker jag!
    All heder till er.
    tycker definitivt att det är erat val, ni väljer hur erat liv ska se ut!
  • AlexiaGiulia

Hej tjejer! Detta är såååååå dubbelt, jag och min man har gjort 4 avbrytande pga en ärftligsjukdom. Nu är jag gravid igen..... samtidigt som detta är min högsta önskan så hatar jag detta.... det är 50% risk att detta barnen har sjukdomen. Hatar att gå å vänta på att göra moderkakstest, samtidigt som man vill vara lycklig vet man var det kan sluta å då finns ingen lycka.... Usch var bara tvungen satt skriva någonstans

• Kravmärkt
    AlexiaGiulia skrev 2012-09-11 16:25:43 följande:
    Hej tjejer! Detta är såååååå dubbelt, jag och min man har gjort 4 avbrytande pga en ärftligsjukdom. Nu är jag gravid igen..... samtidigt som detta är min högsta önskan så hatar jag detta.... det är 50% risk att detta barnen har sjukdomen. Hatar att gå å vänta på att göra moderkakstest, samtidigt som man vill vara lycklig vet man var det kan sluta å då finns ingen lycka.... Usch var bara tvungen satt skriva någonstans

Men gud, fyra avbrytanden? Det låter fruktansvärt! Kan ni inte få hjälp med ivf och pgd? Så som Kattflickan bland andra gjort. På så sätt kan man sortera ut de sjuka embryonen och föra tillbaka ett friskt. För att behöva avbryta gång på gång måste tära hårt på er.

Vad är det för sjukdom din man har?
  • AlexiaGiulia

Vi har fått hjälp med pga men det här inte fungerat. Står i kö för ytterligare en behandling. Min man har dystrofia myotonica.

• Kravmärkt
    AlexiaGiulia skrev 2012-09-11 18:32:07 följande:
    Vi har fått hjälp med pga men det här inte fungerat. Står i kö för ytterligare en behandling. Min man har dystrofia myotonica.

Ok, så tråkigt för er Hoppas ni lyckas nu, jag håller tummarna. Hur svår är hans sjukdom? Läste att det kan skilja en del beroende antalet kopior av mutationen.
  • Kattflickan

AlexiaGuilia: Ni har ju fått ett friskt barn innan, så det går ju. Så typiskt att inte PGD funkat för er som ganska lätt verkar bli gravida.

Jag håller iallafall tummarna för er. Synd att det inte går att testa innan vecka 12. Hur långt har de kommit i utvecklingen av det där blodprovet man ska kunna ta i vecka 7 och få svar? Det bygger på att det läcker celler från barnet till mammans blod och då kan man undersöka mammans blod för att se om barnet är sjukt.

För ett år sen var de inte klara med metoden i Sverige iallafall. Jag mailade läkaren som hade hållit i en forskningsstudie på Karolinska och frågade.

• AlexiaGiulia

De blodprovet har jag inte hört nåt om.... Det är väl de som gör att man fortfarande står upp... vår älskade dotter! Precis som de står skiljer de jättemycket mellan "upprepningar" å de e ju de som gör de ännu svårare

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort