• 1 Tea

    plus efter ivf

    Grav.testet visade ett PLUS på ruvardag 14! Det känns overkligt och jag vågar inte tro att det är sant. Om 2 och en halv vecka är det dags för ultraljud. Jag hoppas verkligen att det finns ett (eller två) hjärta som slår då.

    Finns det några andra där ute som just fått ett PLUS efter IVF? 

  • Svar på tråden plus efter ivf
  • Veritaslux
    Elsasmama skrev 2010-10-02 10:40:22 följande:
    Pixels: Grattis till ett underbart besked! Här svallar hormonerna så jag blir tårögd bara av att läsa ditt inlägg! Glad
    Tack, och grattis. Ja, jag är också i ett lyckorus. Är så glad för både min egen och andras skull. Det är bara en person, förutom maken som jag pratat med och det är min bästa vän som gått igenom samma resa. Jag var lite orolig och ville få lite stöd hur man ska göra för verkligen glädjas. Vågar man ta ut segern i förskott? Hon gick igenom en längre resa än jag (nästan fem år och tre misslyckade IVF), men hon sade: "Njut, bara njut, gör allt du drömt om. Köp gravidtidningar, skriv namnlistor, surfa på FL. Det gjorde jag. Du måste utgå från att det ska gå bra. Vad är vitsen med att ta ut något negativt i förskott?" Och hon har ju rätt. Så jag försöker.

    Är det någon här i tråden som bor i Stockholm som har tips på mödravård? Jag tycker det är jättesvårt. Min make har känt sig så utanför hela behandlingen och är dessutom väldigt rädd för blod och sjukhus. Vill hitta en barnmoska som är pappavänlig också. Helst på Södermalm för jag bor där och jobbar söder om stan... Jag kan ärligt säga att jag är superless själv på alla läkare och barnmorskor som bara pratar om mig och aldrig honom. Det är VI som ska ha barn, inte bara jag.
  • Angelique

    Grattis Pixels! Klart pappan ska vara delaktig. Vi har gjort våra IVFer på Sophiahemmet, och jag trodde vi skulle gå kvar där. Men så kanske det inte går till. Får se när vi varit på ultraljud på onsdag. Håller med om att det är en svår balansgång mellan att njuta och ta ut saker i förskott. Men självklart ska vi njuta. Går det fel blir vi ledsna ändå, ingen idé att vara det i förtid!  

  • Veritaslux
    Angelique skrev 2010-10-02 12:54:22 följande:
    Grattis Pixels! Klart pappan ska vara delaktig. Vi har gjort våra IVFer på Sophiahemmet, och jag trodde vi skulle gå kvar där. Men så kanske det inte går till. Får se när vi varit på ultraljud på onsdag. Håller med om att det är en svår balansgång mellan att njuta och ta ut saker i förskott. Men självklart ska vi njuta. Går det fel blir vi ledsna ändå, ingen idé att vara det i förtid!  
    Åh, vad spännande att du ska på ultraljud. Jag ska ringa KS på måndag och får väl tid för ultraljud då. Jag är ganska säker på att Sophiahemmet inte har någon mödravård, och rutinen som jag vet det är att efter att man gjort det tidiga ultraljudet på kliniken, så "lämnas" man att hitta en barnmorska på egen hand (sedan har säkert många privatkliniker samarbeten etc. med olika mvc).
     
    Men många har redan hittat en och bokat tid ändå. Det är en djungel i Stockholm...
  • Gullvippan
    Veritaslux skrev 2010-10-02 11:21:15 följande:
    Tack, och grattis. Ja, jag är också i ett lyckorus. Är så glad för både min egen och andras skull. Det är bara en person, förutom maken som jag pratat med och det är min bästa vän som gått igenom samma resa. Jag var lite orolig och ville få lite stöd hur man ska göra för verkligen glädjas. Vågar man ta ut segern i förskott? Hon gick igenom en längre resa än jag (nästan fem år och tre misslyckade IVF), men hon sade: "Njut, bara njut, gör allt du drömt om. Köp gravidtidningar, skriv namnlistor, surfa på FL. Det gjorde jag. Du måste utgå från att det ska gå bra. Vad är vitsen med att ta ut något negativt i förskott?" Och hon har ju rätt. Så jag försöker.

    Är det någon här i tråden som bor i Stockholm som har tips på mödravård? Jag tycker det är jättesvårt. Min make har känt sig så utanför hela behandlingen och är dessutom väldigt rädd för blod och sjukhus. Vill hitta en barnmoska som är pappavänlig också. Helst på Södermalm för jag bor där och jobbar söder om stan... Jag kan ärligt säga att jag är superless själv på alla läkare och barnmorskor som bara pratar om mig och aldrig honom. Det är VI som ska ha barn, inte bara jag.
    Grattis till plusset!!! Jag har egentligen inget tips för mödravård men jag jobbar på södermalm så jag valde Södermalms Barnmorskor mkt pga att de ligger bra till, men när jag ringde dit för att boka tid var de väldigt gulliga, lugna och trevliga. Kändes bra i magen helt enkelt, hoppas att det håller i sig. De frågade i alla fall om pappan och att han ska med dit, hans namn mm.  Jag ska dit första gången den 21a okt dvs efter det att vi gjort vårt första VUL  på Huddinge.
  • Veritaslux
    Gullvippan skrev 2010-10-03 11:25:47 följande:
    Grattis till plusset!!! Jag har egentligen inget tips för mödravård men jag jobbar på södermalm så jag valde Södermalms Barnmorskor mkt pga att de ligger bra till, men när jag ringde dit för att boka tid var de väldigt gulliga, lugna och trevliga. Kändes bra i magen helt enkelt, hoppas att det håller i sig. De frågade i alla fall om pappan och att han ska med dit, hans namn mm.  Jag ska dit första gången den 21a okt dvs efter det att vi gjort vårt första VUL  på Huddinge.
    Åh, tack för tipset. Vilken vecka är du i? Jag har inte ringt Huddinge än, för jag hade testdag i torsdags men då var jag bortrest så jag testade fredag eftermiddag när jag kom hem (och i går morse igen! Glad ) så då var det försent att ringa. I morgon ringer jag och bokar tid... och då tänkte jag ringa till Mödravården också. Läste att det kunde vara köer redan nu.

    Jag har satte förresten in en 6-dagarsodlad blastocyst den 17/9, och min ÄL var den 11 september. Enligt FL ska jag ha barn den 3 juni 2011... Är i v. 5+1 nu som jag förstått det.
  • mammiz83

    hej tjejer!
    Jag hoppar också in här om det går bra?
    Jag plussade 19 sept på mitt femte ivf-försök och 3 års kämpande. Jag tror jag är i 6+5 och ska på VUL på torsdag. Men jag är sjukt nojig och nervös, för jag känner inte av några symptom. Förut var brösten liiiite ömma och smått svullna men det har gått tillbaka. Det enda som känns lovande är att jag inte sett röken av något blod och att senaste testet i förrgår visade på ett tydligt plus som dök upp långt innan kontrollstrecket.
    Hur känner ni andra?
    har ni mycket symptom?


    längtande själ
  • Veritaslux
    mammiz83 skrev 2010-10-03 16:44:00 följande:
    hej tjejer!
    Jag hoppar också in här om det går bra?
    Jag plussade 19 sept på mitt femte ivf-försök och 3 års kämpande. Jag tror jag är i 6+5 och ska på VUL på torsdag. Men jag är sjukt nojig och nervös, för jag känner inte av några symptom. Förut var brösten liiiite ömma och smått svullna men det har gått tillbaka. Det enda som känns lovande är att jag inte sett röken av något blod och att senaste testet i förrgår visade på ett tydligt plus som dök upp långt innan kontrollstrecket.
    Hur känner ni andra?
    har ni mycket symptom?
    Åh, du ska nog inte vara nojig. Det där med brösten är tydligen jätteolika, en del känner inte alls, och jag läste någonstans att det inte är ovanligt att det känns i början, men att det sedan går tillbaka för att sedan inte komma tillbaka förrän i slutet av graviditeten. Lita på det starka strecket och bara njut!

    Själv har jag massa symtom:
    - Molvärk som kommer och går (men inte röken av vare sig spottings eller blod)
    - Så hungrig, måste äta varannan timme annars känns det som att jag döööör. Jag brukar vara känsligt för blodsockerfall men så som det känns efter två timmar känns det normalt efter 4-5 annars (om jag glömmer ett mellanmål).
    - Förändrat smaksinne. Tål plötsligt inte fetaost, tycker det luktar och smakar grymt illa. Favoritglassen smakade gott, men annorlunda. Så märkligt.
    - Cravings efter mjölk. Dricker normalt inte så mycket mjölk. Men nu tycker jag det är så GOTT!
    - Och ja, mina bröst är fortfarande svullna och ömma. Är i v. 5+1 om jag räknat rätt.
  • Gullvippan

    Pixels- jag är, om jag har räknat rätt,  på dag 6+0 idag och har väl inte så mkt symptom än förutom att jag är galet trött hela tiden och har huvudvärk lite då och då.  Men det är svårt och veta vad som är graviditeten och vad som är förkylningen jag åkte på efter jag plussade.

    Mammiz83 - Lycka till på VUL!!!! Det kommer att gå jättebra såklart. Ingen fara med få symptom, det är ju faktiskt ganska tidigt för de flesta av oss än.

  • Elsasmama
    Veritaslux skrev 2010-10-02 11:21:15 följande:
    Tack, och grattis. Ja, jag är också i ett lyckorus. Är så glad för både min egen och andras skull. Det är bara en person, förutom maken som jag pratat med och det är min bästa vän som gått igenom samma resa. Jag var lite orolig och ville få lite stöd hur man ska göra för verkligen glädjas. Vågar man ta ut segern i förskott? Hon gick igenom en längre resa än jag (nästan fem år och tre misslyckade IVF), men hon sade: "Njut, bara njut, gör allt du drömt om. Köp gravidtidningar, skriv namnlistor, surfa på FL. Det gjorde jag. Du måste utgå från att det ska gå bra. Vad är vitsen med att ta ut något negativt i förskott?" Och hon har ju rätt. Så jag försöker.

    Är det någon här i tråden som bor i Stockholm som har tips på mödravård? Jag tycker det är jättesvårt. Min make har känt sig så utanför hela behandlingen och är dessutom väldigt rädd för blod och sjukhus. Vill hitta en barnmoska som är pappavänlig också. Helst på Södermalm för jag bor där och jobbar söder om stan... Jag kan ärligt säga att jag är superless själv på alla läkare och barnmorskor som bara pratar om mig och aldrig honom. Det är VI som ska ha barn, inte bara jag.
    Åh, vilken underbart klok bästa vän! Hon har ju rätt såklart, att man ska njuta så mycket man kan! Glad
  • mammiz83

    Tack Gullvippan för dina lugnande ord, du har säkert rätt. Men har köpt ett nytt test idag som jag ska ta ikväll eller imorgon bitti mest för att lugna mina nerver och se så där fortfarande är plus...


    längtande själ
Svar på tråden plus efter ivf