• TuvaLi1

För högt TSH - behöver info!

Hej!

Mitt TSH låg på 3,9 för två veckor sedan. Då sa de att de var inom referensramarna, men sedan ringde de upp igen och nog ville att jag skulle ta om provet, då det fått lite andra direktiv. Särskilt om man vill bli gravid. Då ska man helst ligga på under 2,5? Varför? Är det svårare att bli gravid? Kan det skada barnet om man blir gravid?
    Jag ska i alla fall ta om provet nu och undrar om det är känsligt? Kan jag få lägre värden denna gången?
    "Får" man bli gravid under tiden man har högt TSH? Om jag får Levaxin, kan jag samtidigt få Pergotime?
    Men är inte TSH beroende av några andra hormoner också? Typ T4 T3? ingen aning om vad det är....Fick inga värden på det.
    Behöver info!!! Ni som haft högt TSH hur hardet gått för er?

• Svar på tråden För högt TSH - behöver info!
  • helenvaupptaget
    TuvaLi1 skrev 2010-09-18 15:50:48 följande:
    Jo, men det kan vara en effekt av p-piller....? Isåfall borde ju mitt TSH sjunka av sig självt ju längre tid utan p-piller?
    Nej, det tar nog bara några veckor, kanske 4 veckor eller högst 6 veckor.
  • Vilvarin
    TuvaLi1 skrev 2010-09-18 15:48:35 följande:
    Tror du också att p-piller kan vara så att jag hade ett högt värde? Slutade för 3 mån sen....
    Sköterskan sa att jag kan försöka bli gravid under tiden jag bebhandlas... Bara det att det kan vara svårare pga högt TSH
    Har aldrig hört att p-piller skulle påverka TSH..
    Om jag får använda mig själv som exempel igen så hade jag inte svårt alls att bli gravid, men fick missfall. Hade jag vetat att jag hade för höga TSH-värden hade jag absolut väntat med att försöka på nytt. Den oro man tvingas gå med när man är gravid och inte har perfekta värden är inte rolig! "Ska det här också sluta i missfall?" "Kommer barnet att växa normalt?" "Kommer barnet bli handikappat?" För mig är det absolut inte värt att försöka innan man har koll på värdena med den oron.. Det finns nog att oroa sig för som gravid ändå! :)
    Men jag vet hur svårt det är att ta till sig när man inget hellre vill..
  • helenvaupptaget
    Vilvarin skrev 2010-09-18 15:59:43 följande:
    Om jag får använda mig själv som exempel igen så hade jag inte svårt alls att bli gravid, men fick missfall. Hade jag vetat att jag hade för höga TSH-värden hade jag absolut väntat med att försöka på nytt. Den oro man tvingas gå med när man är gravid och inte har perfekta värden är inte rolig! "Ska det här också sluta i missfall?" "Kommer barnet att växa normalt?" "Kommer barnet bli handikappat?" För mig är det absolut inte värt att försöka innan man har koll på värdena med den oron.. Det finns nog att oroa sig för som gravid ändå! :)
    Alla hormonella förändringar påverkar kroppens egna behov av T4, har man en brist i detta så höjs ens TSH. Ppiller som har hormoner i sig ändrar ens behov av T4, så som graviditet och anda hormonella förändringar!
    Så blev det för min syrra. men ingen annan ja känner äter levaxin och ppiller
    MEN ibland ändras det inom refereansmallen, min syrra låg på gränsvärden men med ppiller så blev hon över det högsta värden och fick då höja
  • TuvaLi1
    Vilvarin skrev 2010-09-18 15:59:43 följande:
    Hur upptäckte du att du hade högt TSh och vilket värde hade du? Försökte du bli gravid?
    Hur lång tid tog det att få ett normalt värde efter att du börjat med Levaxin?
    Tycker bara det är så konstigt att det inte uppmärksammas att dessa värden bör kollas innan man planerar graviditet! Om det nu är så viktigt.
  • Vilvarin
    TuvaLi1 skrev 2010-09-18 16:08:07 följande:
    Hur upptäckte du att du hade högt TSh och vilket värde hade du? Försökte du bli gravid?
    Hur lång tid tog det att få ett normalt värde efter att du börjat med Levaxin?
    Tycker bara det är så konstigt att det inte uppmärksammas att dessa värden bör kollas innan man planerar graviditet! Om det nu är så viktigt.
    Jag var (är) gravid och fick hyperemesis gravidarum, och på gynakuten här tar dom som tur är TSH som ett rutinprov om man blir inlagd och det var så det upptäcktes på mig, helt av en slump. Då hade jag 3,5 och fick börja med Levaxin direkt. Det är därför jag trycker på det här med att inte chansa med dåliga värden och behöva gå med den oro som jag har gjort och fortfarande gör.
    Jag skrev mina värden och Levaxindos i inlägg nr 21.
  • helenvaupptaget
    Vilvarin skrev 2010-09-18 22:10:05 följande:
    Jag var (är) gravid och fick hyperemesis gravidarum, och på gynakuten här tar dom som tur är TSH som ett rutinprov om man blir inlagd och det var så det upptäcktes på mig, helt av en slump. Då hade jag 3,5 och fick börja med Levaxin direkt. Det är därför jag trycker på det här med att inte chansa med dåliga värden och behöva gå med den oro som jag har gjort och fortfarande gör.
    Jag skrev mina värden och Levaxindos i inlägg nr 21.
    Hej nu kommer jag och stör igen.
    Jag hade 15 i TSH vid diagnos men helt normala T4.
    Jag hade blodbrist och var dunder sjuk!
    Jag hade låga salthalter samt en extremt lågt blodtryck och svag puls.
    Har mått apa sedan dess och mina TSH värden är svåra att få ner.
    Jag har hamlat på akuten flera grr för jag blir så sjuk att jag är "nära" döden. En vanlig bihåleinflammtion sprider sig och jag blir allvarligt sjuk snabbt. Desamma med min livmoder och alla dess infektioner osv!

Jag misstänker addiosns sjukdom pga av mitt höga TSH men normala T4 samt mitt blodtryck, hurförändringarna och mina låga salthalter. Plus att jag är verkligen jätte sjuk.

Du var sjuksköterska va ?

Är jag helt ute i skogen och jagar nu eller? Jag orkar inte söka mer vård längre och framför allt inte i onödan..
  • helenvaupptaget
    helenvaupptaget skrev 2010-09-18 22:26:52 följande:
    Hej nu kommer jag och stör igen.
    Jag hade 15 i TSH vid diagnos men helt normala T4.
    Jag hade blodbrist och var dunder sjuk!
    Jag hade låga salthalter samt en extremt lågt blodtryck och svag puls.
    Har mått apa sedan dess och mina TSH värden är svåra att få ner.
    Jag har hamlat på akuten flera grr för jag blir så sjuk att jag är "nära" döden. En vanlig bihåleinflammtion sprider sig och jag blir allvarligt sjuk snabbt. Desamma med min livmoder och alla dess infektioner osv!

Jag misstänker addiosns sjukdom pga av mitt höga TSH men normala T4 samt mitt blodtryck, hurförändringarna och mina låga salthalter. Plus att jag är verkligen jätte sjuk.

Du var sjuksköterska va ?

Är jag helt ute i skogen och jagar nu eller? Jag orkar inte söka mer vård längre och framför allt inte i onödan..
    har även rasat dryga 20 kilo på några få veckor.. detta var förra året..(utan att spy eller ändra matvanor eller att banta osv)
  • Kilsbergen

Jag bor i Göteborg och ligger refernsvärdena för TSH på 0,2-4 för ej gravida och 0,2-2 för gravida. Om de där du går har samma refernsvärden så är det ju inte konstigt att de tyckte att 3,9 först var normalt. Jag vet inte vad de rekommenderar här att man ska ligga när man planerar att bli gravid men det låter väl bra att vara under 2. För mig personligen så låg jag på 1,9 ett par månader innan jag blev gravid och sedan helt plötsligt på 6,5 i gravvecka 5. Efter dosökning i två steg från 100 till 150 µg så ligger jag nu under 2 i TSH.

Det är viktigast i början av graviditeten att man inte har sköldkörtelhormonbrist eftersom fostret inte då kan producera eget hormon. Nästan alla med hypotyreos måste öka sin levaxindos pga de kroppsliga förändringarna som graviditeten ställer till med. Att ligga över 18 i TSH under graviditeten låter verkligen inte bra, det måste vara en kraftig hormonbrist. TSH på 3,9 är nog inte lika allvarligt men självklart ska man följa sin läkares rekommendation och viktigt är att ringa till VC direkt när man blivit gravid om man har hypotyreos.

• turlid70
    Kilsbergen skrev 2010-09-19 21:03:57 följande:

Jag bor i Göteborg och ligger refernsvärdena för TSH på 0,2-4 för ej gravida och 0,2-2 för gravida. Om de där du går har samma refernsvärden så är det ju inte konstigt att de tyckte att 3,9 först var normalt. Jag vet inte vad de rekommenderar här att man ska ligga när man planerar att bli gravid men det låter väl bra att vara under 2. För mig personligen så låg jag på 1,9 ett par månader innan jag blev gravid och sedan helt plötsligt på 6,5 i gravvecka 5. Efter dosökning i två steg från 100 till 150 µg så ligger jag nu under 2 i TSH.

Det är viktigast i början av graviditeten att man inte har sköldkörtelhormonbrist eftersom fostret inte då kan producera eget hormon. Nästan alla med hypotyreos måste öka sin levaxindos pga de kroppsliga förändringarna som graviditeten ställer till med. Att ligga över 18 i TSH under graviditeten låter verkligen inte bra, det måste vara en kraftig hormonbrist. TSH på 3,9 är nog inte lika allvarligt men självklart ska man följa sin läkares rekommendation och viktigt är att ringa till VC direkt när man blivit gravid om man har hypotyreos.

Bra info, tror att precis så det är. En sak till bara, Levaxin är mycket känslig för många andra mediciner som kan sänka dess effekt. Kolla med läkare om du måste höja dosen om du behöver ta t.ex. järntabletter.
  • Vilvarin
    turlid70 skrev 2010-09-20 10:59:50 följande:
    Bra info, tror att precis så det är. En sak till bara, Levaxin är mycket känslig för många andra mediciner som kan sänka dess effekt. Kolla med läkare om du måste höja dosen om du behöver ta t.ex. järntabletter.
    Det är känsligt om man tar dom samtidigt. Samma sak med mjölkprodukter t.ex. Men det ska räcka att man väntar några timmar mellan och det borde läkaren informera om!
Svar på tråden För högt TSH - behöver info!