• TuvaLi1

För högt TSH - behöver info!

Hej!

Mitt TSH låg på 3,9 för två veckor sedan. Då sa de att de var inom referensramarna, men sedan ringde de upp igen och nog ville att jag skulle ta om provet, då det fått lite andra direktiv. Särskilt om man vill bli gravid. Då ska man helst ligga på under 2,5? Varför? Är det svårare att bli gravid? Kan det skada barnet om man blir gravid?
    Jag ska i alla fall ta om provet nu och undrar om det är känsligt? Kan jag få lägre värden denna gången?
    "Får" man bli gravid under tiden man har högt TSH? Om jag får Levaxin, kan jag samtidigt få Pergotime?
    Men är inte TSH beroende av några andra hormoner också? Typ T4 T3? ingen aning om vad det är....Fick inga värden på det.
    Behöver info!!! Ni som haft högt TSH hur hardet gått för er?

• Svar på tråden För högt TSH - behöver info!
  • Vilvarin
    helenvaupptaget skrev 2010-09-18 22:26:52 följande:
    Hej nu kommer jag och stör igen.
    Jag hade 15 i TSH vid diagnos men helt normala T4.
    Jag hade blodbrist och var dunder sjuk!
    Jag hade låga salthalter samt en extremt lågt blodtryck och svag puls.
    Har mått apa sedan dess och mina TSH värden är svåra att få ner.
    Jag har hamlat på akuten flera grr för jag blir så sjuk att jag är "nära" döden. En vanlig bihåleinflammtion sprider sig och jag blir allvarligt sjuk snabbt. Desamma med min livmoder och alla dess infektioner osv!

Jag misstänker addiosns sjukdom pga av mitt höga TSH men normala T4 samt mitt blodtryck, hurförändringarna och mina låga salthalter. Plus att jag är verkligen jätte sjuk.

Du var sjuksköterska va ?

Är jag helt ute i skogen och jagar nu eller? Jag orkar inte söka mer vård längre och framför allt inte i onödan..
    Det låter som att du kanske har något mer än "bara" hypotyreos, men jag törs inte uttala mig om vad. Det är upp till en läkare att utreda.
  • helenvaupptaget
    Vilvarin skrev 2010-09-20 11:04:35 följande:
    Det låter som att du kanske har något mer än "bara" hypotyreos, men jag törs inte uttala mig om vad. Det är upp till en läkare att utreda.
    Ja hehe men jag ska utreda addisons, för nu tror mina läkare att det är det för mina låga salthalter. jag tror det är addiosn men vill gärna ha en backup plan utifall att det inte är det, så jag hör runt lite hehe!
  • Kilsbergen
    Vilvarin skrev 2010-09-20 11:03:32 följande:
    Det är känsligt om man tar dom samtidigt. Samma sak med mjölkprodukter t.ex. Men det ska räcka att man väntar några timmar mellan och det borde läkaren informera om!
    turlid70 skrev 2010-09-20 10:59:50 följande:
    Bra info, tror att precis så det är. En sak till bara, Levaxin är mycket känslig för många andra mediciner som kan sänka dess effekt. Kolla med läkare om du måste höja dosen om du behöver ta t.ex. järntabletter.
    Visst är det så! Också bra att tänka på att man inte kan ta antiacida som Novalucol mot halsbränna samtidigt som levaxinet. Det blir lite pyssel med alla tabletter så i min förr grav tog jag istället omeprazol mot halsbränna, levaxinet på morgonen och Niferexen på kvällen.
    helenvaupptaget skrev 2010-09-20 14:02:58 följande:
    Ja hehe men jag ska utreda addisons, för nu tror mina läkare att det är det för mina låga salthalter. jag tror det är addiosn men vill gärna ha en backup plan utifall att det inte är det, så jag hör runt lite hehe!
    Det låter verkligen tufft för både dig och din son. Hoppas ni får bra hjälp!
  • helenvaupptaget
    Kilsbergen skrev 2010-09-20 22:08:46 följande:
    Bra info, tror att precis så det är. En sak till bara, Levaxin är mycket känslig för många andra mediciner som kan sänka dess effekt. Kolla med läkare om du måste höja dosen om du behöver ta t.ex. järntabletter.
    Visst är det så! Också bra att tänka på att man inte kan ta antiacida som Novalucol mot halsbränna samtidigt som levaxinet. Det blir lite pyssel med alla tabletter så i min förr grav tog jag istället omeprazol mot halsbränna, levaxinet på morgonen och Niferexen på kvällen.Det låter verkligen tufft för både dig och din son. Hoppas ni får bra hjälp!
    Eh det rullar på, vart sjuk i 3.5 år så jag är van. Men jag ska få mina svar snart om jag så ska hitta dom själv!
  • Vilvarin
    Kilsbergen skrev 2010-09-20 22:08:46 följande:
    Visst är det så! Också bra att tänka på att man inte kan ta antiacida som Novalucol mot halsbränna samtidigt som levaxinet. Det blir lite pyssel med alla tabletter så i min förr grav tog jag istället omeprazol mot halsbränna, levaxinet på morgonen och Niferexen på kvällen.
    Jo det blir ett väldans pussel när man ska få i sig mycket tabletter. Första 20 veckorna åt jag Niferex (som inte får tas med mat), Lergigan comp 3 ggr per dag (som ska tas ihop med mat - gärna yoghurt tyckte min mage), Levaxin (som bara kan kombineras med Lergigan comp - men inte yogurt) och Gaviscon (som ska tas efter maten och inte ihop med något annat).
    Gissa om det var ett pussel! :)
  • helena29

Jag har tagit två prov tsh och det första var 3,9, det sista 3,2. Försöker bli gravid. Sköterskan jag pratade med i telefon sa att nya ref.mallar OM man har SVÅRT för att bli gravid ska ligga på max 2,0-2,5. Hon sa att läkaren få ta ställning till om jag ska få behandling eller inte. Sist pratade han om att jag skulle få pergotime. Kan man få det samtidigt?
    Hur ställs diagnisen hypoteros? Jag vet inga värden på t3, t4

• Lisen02

Helena29;

Jag har hypotyreos och har fått pergotime utskrivet. Min gynekolog anser att ägglossning kanske kommer igång med bättre TSH (har 3.3 nu) men att det kan ta tid. Vi har redan försökt i mer än ett år. Men då är mina T3 och T4 ganska bra redan. Dock har jag höga antikroppar(1800)

Det är olika referensvärden på TSH på olika labb, men de referensvärden som har tagits fram som är 0.2-4  är lite ouppdaterade, de som är mera rätt är mellan 0.2-2.5, och om man vill bli gravid eller är gravid under 2.

I de högre gamla referensvärdena finns med testpersoner som har haft antikroppar , vilket ju gör att de är sjuka och inte borde ha varit med. Men det verkar som att det är stor variation på läkare och lab vad de anser är rätt.

Min gynekolog har sagt att jag har tur som fått en uppdaterad läkare som anser att TSH ska ligga under 2, även om jag inte försöker bli gravid .

• Lisen02

Glömde säga att jag har försökt ställa in TSH med levaxin sen december förra året, men värdet har hoppat upp och ner och är tillbaka där jag började, så det kan vara väldigt klurigt att få in rätt dos

• tuttilull

Är gravid i v 9 och blev det väldigt fort (hann inte få först mens efter tagi ut spiral).
    Har mått så sjkt illa i 3 veckor att jag i stort sett bara legat på soffan.
    Nu har jag börjat med lergigan som fungerar väldigt bra. Jag har okså fått reda på att jag ska sättas in på levaxin då tsh värderna ligger på 2.8  2 gånger. Det som oroar mig är att jag inte får levaxinet förrän på torsdag då de ej hade läkrtid innan. Barnmorskan sa att det inte är någr risker för barnet.  Jag hoppas verkligen det stämmer då jag själv   mått sjukt dåligt trotts att inte mina värden är så höga känner jag ont i kroppen,ögonen och kan sova flera timmar på dagen.
    Då ska tilläggas att jag har väldigt mkt energi i vanliga fall.
    Tycker det är förvirrande med väderna. Enligt min barnmorska är normalvärden 2.5 även då man är gravid.

• Zinfandel

Ni vet väl att ni kan ta en mängd tester på www.scanlab.se, problemet är att man kanske behöver någon som tolkar svaren och framförallt vill hantera dem på något vis.

Svar på tråden För högt TSH - behöver info!