• TuvaLi1

För högt TSH - behöver info!

Hej!

Mitt TSH låg på 3,9 för två veckor sedan. Då sa de att de var inom referensramarna, men sedan ringde de upp igen och nog ville att jag skulle ta om provet, då det fått lite andra direktiv. Särskilt om man vill bli gravid. Då ska man helst ligga på under 2,5? Varför? Är det svårare att bli gravid? Kan det skada barnet om man blir gravid?
    Jag ska i alla fall ta om provet nu och undrar om det är känsligt? Kan jag få lägre värden denna gången?
    "Får" man bli gravid under tiden man har högt TSH? Om jag får Levaxin, kan jag samtidigt få Pergotime?
    Men är inte TSH beroende av några andra hormoner också? Typ T4 T3? ingen aning om vad det är....Fick inga värden på det.
    Behöver info!!! Ni som haft högt TSH hur hardet gått för er?

• Svar på tråden För högt TSH - behöver info!
  • TuvaLi1
    helenvaupptaget skrev 2010-09-18 14:58:02 följande:
    Det har kommit ett förslag att man ska kolla alla i vecka 8 eller 9!
    Hursom helst så är referensvärdena ändrade.
    Det ska ligga mellan 0.2 och 3.5 OM MAN INTE SKA SKAFFA BARN!
    Annars är det denna referensmall som gäller 0.2 och 1.5 om man har diganosen ställd annars 0.2 och 2.5

MEN DU HADE 3.9, vilket gör att du som icke gravid har hypothyreos.
    Då ska du följa den mallen som alla med lågämnesomsättning ska följa (0.2 till 1.5)
    Jag har INTE fått den diagnosen ännu! Och den ska nog inte nån annan än en läkare ställa. Beror det inte på lite hur de andra hormonerna är?

Ingen som vet om TSH kan svänga och att jag kan få ett bättre värde vid omprov?
  • helenvaupptaget
    TuvaLi1 skrev 2010-09-18 15:01:18 följande:
    Jag har INTE fått den diagnosen ännu! Och den ska nog inte nån annan än en läkare ställa. Beror det inte på lite hur de andra hormonerna är?

Ingen som vet om TSH kan svänga och att jag kan få ett bättre värde vid omprov?
    Det svänger varje dag men det ligger mellan ett visst svängområde. Detta svängområde för inte överstiga 3.5 innan diagnos. Så även om du har 2.5 nästa gång så hade du över 3.5 i ditt svängområde!
    gå upp på fass.se och kika själv. endokrinologerna har ändrat referensvärdena men alla labb i sverige är inte uppdetaerade. Men som sagt, din kropp ditt val. Som rökning, alla slutar ju nte med den skiten när dom är gravida. Samma här, alla bryr sig inte tillrcäkligt för att följa de omdiskuterade ämnet om medicinering osv och hur referensvärdena ändras.

www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

KOLLA UNDER DIAGNOS!! haha
  • TuvaLi1

Du VILL verkligen ställa diagnosen på mig! Men jag tackar för info och kommer inte att försöka bli gravid innan jag är nere på 0,2. Då får jag nog snabba på, så jag inte hinner bli 45! Och då finns det ju andra risker som kanske är värre än för högt TSH!??

• helenvaupptaget
    TuvaLi1 skrev 2010-09-18 15:09:50 följande:
    Du VILL verkligen ställa diagnosen på mig! Men jag tackar för info och kommer inte att försöka bli gravid innan jag är nere på 0,2. Då får jag nog snabba på, så jag inte hinner bli 45! Och då finns det ju andra risker som kanske är värre än för högt TSH!??
    Inte mitt fel att du är sent ute! Men studier visar (min läkare studerar till läkare och berättade detta för mig) att för varje år efter man blivit 30 år så ökar risken med en graviditet.

Jag ställer inga diagnoser, jag säger hur läkarna säger att det ska vara. Sen har inte alla labb hunnit ändrea sina labb referensmallar. Men allt över 3.5 är hypotyreos, läs själv!

Jag har den nya läkemedelsboken för detta år, och där står det likadant. Denna ges till alla läkarstudenter eller alla som studerar medicin. Den är så uppdaterad info kan bli och är mer pålitlig än en läkare som INTE HINNER FÖLJA alla nya referensvärden som ändras i alla sjukdommar hela tiden. Ta borrelia som ett annat lysande exempel!
  • helenvaupptaget

MIN VÄN** inte min läkare studerar... !! skrev lite snabbt

• TuvaLi1

Har jag nånsin skrivit att det är ditt fel om jag är sent ute!?

Hur fort brukar Levaxin ge effekt? Om man nu ligger på 3,9

• helenvaupptaget
    TuvaLi1 skrev 2010-09-18 15:16:25 följande:

Säg att du ska äta 25 mikrogram, det är den lägsta dosen och den ges alltid först då man måste trappa sig sakta upp.

Det kan ta veckor, månader och ibland år. MEN du har inga symtom alls? Inget håravfall, lite extra trött eller rubbad mens eller då? Inget alls? Men eftersom du ligger så lågt, för ändå en hypothyroes så borde det väl räcka med den misnta dosen och då slipper du ju höja flera grr och vänta på det. Men kroppen är individuell osv!

Jag tycker det är sunt att vänta med barn, jag fick barn som ung mamma men det var inte planerat. Med facit i hand så ändrar jag inte en millimeter med mitt liv. Men mina planer var att avvakta tills jag hade vissa saker imitt liv som jag tyckte vore bra att ha innan jag blev mamma. Men livet är som det är!
  • helenvaupptaget
    TuvaLi1 skrev 2010-09-18 15:16:25 följande:

Min mormor låg lågt vid diagnos, hon fick den lägsta dosen och hennes värden var okej efter 3,5 mån!
    Min syster tog det 12 mån för men hon hade högra värden!
    Min mamma hade jätte höga TSH värden och det tog la 2 år!
    Jag hade högst av oss alla och har inte hittat rätt dos på 3.5 år

Så jag ser ett samband, lägre TSH lägre tid med rätt dos! Men jag vet inte om det alltid är så?
  • TuvaLi1
    helenvaupptaget skrev 2010-09-18 15:20:00 följande:
    Säg att du ska äta 25 mikrogram, det är den lägsta dosen och den ges alltid först då man måste trappa sig sakta upp.

Det kan ta veckor, månader och ibland år. MEN du har inga symtom alls? Inget håravfall, lite extra trött eller rubbad mens eller då? Inget alls? Men eftersom du ligger så lågt, för ändå en hypothyroes så borde det väl räcka med den misnta dosen och då slipper du ju höja flera grr och vänta på det. Men kroppen är individuell osv!

Jag tycker det är sunt att vänta med barn, jag fick barn som ung mamma men det var inte planerat. Med facit i hand så ändrar jag inte en millimeter med mitt liv. Men mina planer var att avvakta tills jag hade vissa saker imitt liv som jag tyckte vore bra att ha innan jag blev mamma. Men livet är som det är!
    Nope, inga symtom... Har precis slutat med p-piller, eller 3 mån sen. Kan det ha inverkan på värdet? Hoppas då på att det bara tar nån vecka så att värdena normaliseras, om jag nu öht får medicin mot det eftersom sköterska sa att jag hade normala värden, dock så var hon inte uppdaterad då?
    Jag säger inte att det är varken sunt att vänta eller skaffa barn tidigt. Jag är 29 och det känns helt lagom att få barn inom ett par år! Hoppas bara det blir så...:)
  • helenvaupptaget
    TuvaLi1 skrev 2010-09-18 15:25:26 följande:
    Nope, inga symtom... Har precis slutat med p-piller, eller 3 mån sen. Kan det ha inverkan på värdet? Hoppas då på att det bara tar nån vecka så att värdena normaliseras, om jag nu öht får medicin mot det eftersom sköterska sa att jag hade normala värden, dock så var hon inte uppdaterad då?
    Jag säger inte att det är varken sunt att vänta eller skaffa barn tidigt. Jag är 29 och det känns helt lagom att få barn inom ett par år! Hoppas bara det blir så...:)
    Okej men dte är skönt att du inte har symtom :) Förr gav man bara behandlnig vid symtom, men vi vet inte hur detta påverkade fostrena. (snackar 70 bakåt)

Nej alla är inte uppdaterade tyvärr:(!

Men som sagt, hon kan lika gärna säga att du inte ska ha medicin, men detta är egentligen fel.
    Du får göra som du vill med medicin eller inte. Men om du beslutar dig för att äta levaxin och du kanske inte får recept så kan du visa FASS.SE, den länken ja skicka om hypotyreos, då kan dom inte säga något sen!

Men du skrev att du haft svårt att skaffa barn? äter prego?
    Ett TSH över 2.5 gör det svårare att bli gravid,

Ja var det ppiller som hade hormoner i sig? Då kan detta haft en effekt!
    Vissa måste tilloch med (med ppiller) äta mer levaxin, för då höjs ens TSH så du kan tilloch med haft ett högre TSH med ppiller än du har nu! Men det kan man ju aldrig veta, det blir så för en del :P

Jo men det är sunt att vänta och du är inte sent ute! Kanske om du var 45 men inte som en 29 åring!!
Svar på tråden För högt TSH - behöver info!