• Anonym

Operation av hemorrojder!

Ska på torsdag in för att kolla vad som ska göras med mina hemorrojder. Dom ska prova att sätta dit gummiband.  Till saken hör att jag kommer ha mens då. Jag blöder rikligt Detta är sjukt pinsamt i sig och så mens på det? Har väntat länge på min tid och vågar inte ringa för att ändra den. Är rädd att jag ska behöva vänta i ett år till och det kan jag inte då jag blöder från dom massor. Det gör ont så jag inte kan sitta Fy va jobbigt detta är!

Ville bara skriva av mig lite, kanske få tips o råd av er som varit där?!

• Svar på tråden Operation av hemorrojder!
  • Anonym

Hud? Det kan nog vara det jag har! Men jag fattar inte det här med gummibanden, snörar dom upp tarmen på nåt vis då eller?

• Anonym (blyg)
    Anonym skrev 2010-09-23 14:06:03 följande:
    Hud? Det kan nog vara det jag har! Men jag fattar inte det här med gummibanden, snörar dom upp tarmen på nåt vis då eller?
    Dom nyper o drar fram själva bulan eller hur jag ska säga sen så sätter dom band över bulan och då är det klart.

Jag hittade en bra bild ska försöka länka.
  • Anonym (blyg)
    Anonym skrev 2010-09-23 14:06:03 följande:
    Provar att länka så förstår du nog bättre med bilden annars kan du kolla på den länk som finns längre upp i tråden p skrilla ner lite...

http://www.internetmedicin.se/images/uploads/Hemorrojdgummiband.gif
  • Anonym (blyg)

Hud har man ca 5 cm från analöppning o in till tarmen. Hud som kan skrynkla ihop sig och då kan det bli sånna kulor som man enligt henne lätt kan förväxla med hemorrojder. Svårt att förklara men såhär i efterhand men när hon berättade och förklarade för mig så fattade jag direkt hahahah

• Qvintuz

gick du till VC med detta som fixade det elle fick du åka till typ kss??

undrar okså...ska dom bara "åka bort" nu när du satt dit gummibandet??
    gjorde de ont när hon satte din själva gummibandet elle fick du smärtstillande?

• Anonym (blyg)
    Qvintuz skrev 2010-09-23 18:51:29 följande:

gick du till VC med detta som fixade det elle fick du åka till typ kss??

undrar okså...ska dom bara "åka bort" nu när du satt dit gummibandet??
    gjorde de ont när hon satte din själva gummibandet elle fick du smärtstillande?

Hej!
    Jag började med att söka hjälp på vårdcentralen. Detta har jag gått o dragits med i 6 år. Hade så ont dagarna innan jag sökte till vc att jag inte kunde sitta. Tydligen var det denna gång en spricka jag hade för idag kunde hon se spår av den. Den håller fortfarande på att läka. Hon ville undersöka mig där men jag vägrade för jag hade såååå ont. Jag ville att hon skickade mig till lasarettet o där ville jag att dom skulle söva ner mig.
    Hon övetalade mig med att bara skicka med mig en salva och stolpiller och så skickade hon en remiss till en läkare som hon själv sa var riktigt bra. Jag skulle ge dom en chans att prova fixa utan narkos.

Var klart tveksam till allt innan jag gick dit idag. Det är 2 års väntetid säger dom på att få detta gjort i narkos så jag hade inget val. Från att jag sökte hjälp till idag tog det 3v.

Undersökningen gick till såhär. Först börjar man klart med att prata o berätta. Sen så fick jag lägga mig ner och hon kände med bara fingrarna. Där sa hon direkt att jag inte hade några yttre hemorrojder vilket hon flera gånger sa var bra.

Sen så sprutade hon in bedövningsgel och väntade någon minut. Då började hon med att undersöka tarmen- Hon gjorde en lite djupare undersökning ca 20 cm upp i tarmen. Detta kändes lite obehagligt o det gjorde lite ont fast inte i tarmen dock. Det gjorde mer ont i nedre delen av magen. Var dock över på någon minut.

Sen så bytte hon redskap o satte dit gummibanden. JAg valde att börja med två st för att se. Hon sa ju fler band man sätter dessto mer smärta blir det efteråt. Man får sätta max 3 åt gången.

När hon satte gummibanden så kändes det inte så mycket. Det var redan bedövat. Det jag kände var som om någon nöp mig lite lätt.

Runt 17 tiden så började bedövningen att släppa. Innan det kändes det bara bra. Jäklar säger jag bara för den smärta som kom då. Jag försökte hålla mig för att inte gå på toa men det gick inte. Tömde det lilla som fanns i tarmen och satan jäkla skit va ont det gjorde. Jag höll på att svimma. Nu vill jag inte skrämma någon av er men ett tips är att man ska försöka gå på toa när smärtlindringen fortfarande är igång. Runt den tiden var det ju dax för mig att fylla på med smärtlindring. Tabletterna hann inte göra sitt så säga när det hela började göra ont. Jag vek mig av smärta!! Kunde inte sitta, inte ligga inte gå jag höll på å bli tokig. Men så fort medicinerna började göra sitt så blev det lungt igen.

Nu är det någon timme sen jag tryckte i mig lite mediciner och allt är bra. Det jag tyckte var dåligt är ju att dom bara skickade voltaren o alvedon. Man behöver starkare!
  • Qvintuz

okej...låter juh förjävligt rent ut sagt...usch...vet inte om jag vågar testa de dära ja...
    men kommer dom bara åka bort elle hur funkar de där me gummibandet!?...
    o kanske privat fråga men har du stora  "bulor" elle små...?...för jag har typ 3 små.. o verkligen hatar dom..
    har juh ingen kille nu men skulle aldrig kunna med o berätta om jag väl hade nån känns så för nedrande för mig att berätta sånt ...de e därför jag int har sökt för de än...visst har inte ont så..bara när jag torkar mig då kan de göra lite ont..=/...
    o hur länge ska du gå med gummibanden???? o när ser man resultat undrar jag..

• Qvintuz

föressten glömde fråga dig när jag läser "dom tre metoderna" du kan göra så står de att du sitter i framstupa knäställning med baken upp i vädret!?!!!!...
    hur gjorde du?? bara hemskt bara jag tänker på det!=(

• Anonym (blyg)
    Qvintuz skrev 2010-09-23 21:59:30 följande:
    okej...låter juh förjävligt rent ut sagt...usch...vet inte om jag vågar testa de dära ja...
    men kommer dom bara åka bort elle hur funkar de där me gummibandet!?...
    o kanske privat fråga men har du stora  "bulor" elle små...?...för jag har typ 3 små.. o verkligen hatar dom..
    har juh ingen kille nu men skulle aldrig kunna med o berätta om jag väl hade nån känns så för nedrande för mig att berätta sånt ...de e därför jag int har sökt för de än...visst har inte ont så..bara när jag torkar mig då kan de göra lite ont..=/...
    o hur länge ska du gå med gummibanden???? o när ser man resultat undrar jag..
    Jag är ofta hård i magen för att jag äter en hel del järntabletter. Har kasst järn. Dom har gjort så att tarmtömningarna blivit en plåga. Därav mina hemorrojder. Jag blöder som en stucken gris då hemorrojderna är irriterade.

Gummibanden kommer lossna ihop med skrutten som blir av den hemorrojd som strypts. Sånt känner man inte för det brukar ske i samband med toabesök. Det som kan hända då är ju att man kan blöda lite, enligt hon ska det inte göra ont.

Jo tidigare du söker hjälp dessto bättre. Jag har ont det ska jag inte bortförklara men med tanke på att jag kommer bli bra så är det värt. Säg bara till dom o skicka med dig starkare smärtlindring än jag fick.
    Gummibanden lossnar efter ca 5-10 dagar man har oftast mest ont dom första 2-3 dagarna...

Under hela undersökningen så låg jag på vänstra sidan med en såndär grön duk över mig. I den fanns ett hål så att hon enbart hade analöppningen framför sig så säga. Förlåt för alla detaljer!

Jag måste bara få berömma läkaren som gjorde undersökningen. Hon hade sån karisma som fick en så lugn. Hon förklarade och var så proffsig i det hon gjorde så allt kändes såååå naturligt och inte det minsta jobbigt. Det kändes redan bra när hon kom ut o hämtade mig, skakade hand o bad mig sätta mig ner.
  • Qvintuz

okej...de låter juh inte som om du har ångrat dig över ditt beslut...
    men tänkte okså på det att...vad jag fattat de som att gummiband inte hjälper för endel utan dom behöver operation!?..
    när jag insåg att jag hade det så va de första jag tänkte på de va juh operation just för att när man sover så vet man juh inte vad som händer...slippa förnedra sig..
    men tror nog som du säger att juh fortare desto bättre!

om jag nu kan med att söka för deta problem så hoppas jag att jag får nån läkare som du fick...att man verkligen känner sig bekväm så att säga så de inte e nått pucko o otrevlig dam! för man får la ingen karl??

va de typ till  gyn du fick gå till elle??
    o tänkte...vart bor du?...tänkte om vi bor i samma del av sverige...du behöver inget säga om du inte vill!
    o ska du på nån efterkontroll elle nått sånt??

Svar på tråden Operation av hemorrojder!