• Anonym

Operation av hemorrojder!

Ska på torsdag in för att kolla vad som ska göras med mina hemorrojder. Dom ska prova att sätta dit gummiband.  Till saken hör att jag kommer ha mens då. Jag blöder rikligt Detta är sjukt pinsamt i sig och så mens på det? Har väntat länge på min tid och vågar inte ringa för att ändra den. Är rädd att jag ska behöva vänta i ett år till och det kan jag inte då jag blöder från dom massor. Det gör ont så jag inte kan sitta Fy va jobbigt detta är!

Ville bara skriva av mig lite, kanske få tips o råd av er som varit där?!

• Svar på tråden Operation av hemorrojder!
  • Qvintuz

glömde skriva att jag fick det av min graviditet...

• Anonym

Okej nu kommer lite detaljer men skitsamma :) Jag undrar också över det här med storleken på "bulorna". Jag har två st, den ena är väl kanske 2x2 mm och den andra lite större. Men det är liksom inga bulor, mer som en utbuktning.  Herregud, även att det är rätt små grejer så är det ju av stor betydelse psykiskt, iaf för mig. Vill verkligen bli av med dom!

Men jag vetifan hur dom isåfall skulle bära sig åt för att sätta ett gummiband runt dom :S Men dom kanske går att dra ut? *ryser*

• Anonym (blyg)

Hej!
    Nej jag gick inte till gyn, gick till vanlig vårdcentral till den läkare jag brukar gå till. Hon i sig skickade en remiss vidare. Jag bor i Växjö och är det så du också bor här så är mitt råd att du ska söka dig till Kirurgiteamet för där finns hon som hjälpt mig. Underbar tjej!

Blöder du eller har du bara ont?

Hon rekommenderade till mig daglig användning av intyol salva (stavas det så)?! Den där salvan som är rätt krämig.

• Qvintuz

okej..ne bor i skövde!..så de e juh en bit ifrån de klart!=)...
    när jag hade de under graviditeten så blödde de lite grann men de sluta ganska fort..
    o nu gör de bara lite ont om man torkat sig  typ..
    o har testat den salvan okså o tyckte den funka fint...

men ska du på efterkontroll elle?
    hur känns de nu?
    känns gummibanden?? o ska du sätta dit fler?

• Anonym (blyg)
    Qvintuz skrev 2010-09-24 22:15:47 följande:
    okej..ne bor i skövde!..så de e juh en bit ifrån de klart!=)...
    när jag hade de under graviditeten så blödde de lite grann men de sluta ganska fort..
    o nu gör de bara lite ont om man torkat sig  typ..
    o har testat den salvan okså o tyckte den funka fint...

men ska du på efterkontroll elle?
    hur känns de nu?
    känns gummibanden?? o ska du sätta dit fler?
    Hej!
    Nej jag ska inte på efterkontroll men vill jag ha fler gummiband har jag 6v på mig.
    Inte för att jag vet varför men så sa hon i alla fall. Tror det går under samma remiss.
    Det käns helt ok nu. Gör inte längre ont. Fick lite ont imorse då jag var lite hård i magen
    men det släppte ganska fort.
    Gummibanden kände jag aldrig för dom sitter längre in. Dock så kände jag var dom satt dom
    och det var där som dert gjorde sjukt ont dom första dagarna.
  • Qvintuz

okej..har du tänkt o sätta dit fler elle känner du att de räcker??

• Anonym (blyg)
    Qvintuz skrev 2010-09-27 17:13:40 följande:
    okej..har du tänkt o sätta dit fler elle känner du att de räcker??
    Jag tror jag nöjer mig med dom som är satta. Hon sa att jag inte hade mycket så det kanske hjälper med detta. 6v är rätt lång tid o mycket kan ändras så jag avvaktar o ser.
  • Qvintuz

okej...ja men de får du juh hoppas att de hjälper me de du redan har!=)

ska väl få tummen ur själv o försöka ringa o ta bort mina med!!! de känns nog mkt bättre då!!

• Anonym (opererad)

Hejsan!

Jag hade lite problem med hemorojdet innan min första graviditet men efter grav och förlossningen blev de riktigt jobbiga, BM poängterade t o m att jag nog inte borde funderar på syskon innnan det var åtgärdat. Sökte hjälp via VC men där hände inget så till slut ringde jag Kirurgiteamet och hade tur att kunna få tid dit utan remiss.

Jag hade yttre och då kan man inte ta dem med gummiband vad jag förstod så jag blev operarad. Då jag hade så mycket kunde hon bara ta 3 av 4 och det skedde unde lokalbedövning. Jag hade tur och hade inte så ont efteråt men det tog ju ett tag innan det läkte då de ej kan sy utan bränner där de skurit. Jag fick även med mig recpt på paraffinemulsion för att hålla avföringen "mjuk och len". Ett tips till de som ska opereras för yttre hem är att innan op införskaffa en duschslang som går att koppla till kranen i handfatet då kan man spola baken medans man bajsar, vilket kan ha smärtstillande effekt och då man ska tvätta sig efter varje toalettbesok. Det blir ju klart enklare än att kliva in i duschen eller försöka tvätta med tvättlapp.

• Qvintuz

okej..har okså yttre tyvärr...kanske åker på o bli opererad då okså?.. hur länge dröjde de innan de läkte då??...
    hur va de o gå på toa då?..oavsett va du ska göra där?
    tänkte på det...du säger att de va under lokalbedövning du tog bort dom..du sov alltså inte??..
    hur lång tid tog de innan du fick hjälp helt enkelt?

hur känns de idag då?...har du några kvar? o känns de som ett bra val för dig att du tog bort dom?

• Anonym (opererad)
    Qvintuz skrev 2010-09-29 00:14:03 följande:
    okej..har okså yttre tyvärr...kanske åker på o bli opererad då okså?.. hur länge dröjde de innan de läkte då??...
    hur va de o gå på toa då?..oavsett va du ska göra där?
    tänkte på det...du säger att de va under lokalbedövning du tog bort dom..du sov alltså inte??..
    hur lång tid tog de innan du fick hjälp helt enkelt?

hur känns de idag då?...har du några kvar? o känns de som ett bra val för dig att du tog bort dom?
    Trots att det bara är ett år sedan är det svårt att komma ihåg detaljer.... men har för mig att det tog max 1-2 veckor innan man kunde slänga bindan, som man hade då det kunde blöda eller västka sig under läkningen. Toalettbesöken för min del var inte så farliga, fick Xylocainsalva utskrivet som jag kletade in hela op.-områfdet med innan, tog bort den värsta udden av ev smärta och gjorde det betydligt lättare att göra rent efteråt också, och spolade samtidig med ljummet vatten från duschslangen kopplad till handfatet. Paraffinemulsionen gjorde avföringen så pass mjuk och len att i komb med att man smort in sig med xylocainsalvan räckte det i stort sett att duscha sig ren efteråt och badda lite lätt med toapapper, istället för att gnugga med toapapper.

Nej, jag sov inte under op., för min del var det nog själva bedövningen som var det värsta med alltihopa, gjorde mkt ont men bara en kort stund.

Jag sökte via VC först, men då jag även sökte för magproblem som dykt upp under grav verkar det som om min remiss för hemorojderna blev missad.... när jag väl ringde Kirurgteamet i Växjö fick jag hjälp inom 3 veckor.

Idag har jag tyvärr börjat få tillbaka lite, men så är jag ju höggravid också så det är ju svårt att uttala sig mer .... p ga att jag hade så mkt kunde hon inte ta bort mer än 3 av 4, då det inte annars skulle bli ngn hel hud kvar runt analöppningen och sen blev jag gravid innan jag hann ta bort det sista.

Jag tyckte det var värt att ta bort dem då det kändes betydligt bättre, var lättare att hålla rent, vilket betyder väldigt mkt för min del då jag har en kronisk tarmsjukdom som när den är aktiv kan göra att jag springer stupalöst på toaletten.
  • Qvintuz
    Anonym (opererad) skrev 2010-09-30 21:21:57 följande:
    Trots att det bara är ett år sedan är det svårt att komma ihåg detaljer.... men har för mig att det tog max 1-2 veckor innan man kunde slänga bindan, som man hade då det kunde blöda eller västka sig under läkningen. Toalettbesöken för min del var inte så farliga, fick Xylocainsalva utskrivet som jag kletade in hela op.-områfdet med innan, tog bort den värsta udden av ev smärta och gjorde det betydligt lättare att göra rent efteråt också, och spolade samtidig med ljummet vatten från duschslangen kopplad till handfatet. Paraffinemulsionen gjorde avföringen så pass mjuk och len att i komb med att man smort in sig med xylocainsalvan räckte det i stort sett att duscha sig ren efteråt och badda lite lätt med toapapper, istället för att gnugga med toapapper.

Nej, jag sov inte under op., för min del var det nog själva bedövningen som var det värsta med alltihopa, gjorde mkt ont men bara en kort stund.

Jag sökte via VC först, men då jag även sökte för magproblem som dykt upp under grav verkar det som om min remiss för hemorojderna blev missad.... när jag väl ringde Kirurgteamet i Växjö fick jag hjälp inom 3 veckor.

Idag har jag tyvärr börjat få tillbaka lite, men så är jag ju höggravid också så det är ju svårt att uttala sig mer .... p ga att jag hade så mkt kunde hon inte ta bort mer än 3 av 4, då det inte annars skulle bli ngn hel hud kvar runt analöppningen och sen blev jag gravid innan jag hann ta bort det sista.

Jag tyckte det var värt att ta bort dem då det kändes betydligt bättre, var lättare att hålla rent, vilket betyder väldigt mkt för min del då jag har en kronisk tarmsjukdom som när den är aktiv kan göra att jag springer stupalöst på toaletten.
    okej...jag tog mod till mig igår att ringa till vc o iaf få en tid..fick på måndag..men de känns såå pinsamt så jag döör!..men jag ska nog klara det!..jag har juh tatt första steget iaf!...bra gjort för att va mig!..så får vi la se om jag får nån remiss till kss!
    jag har min dusch precis bredvid toaletten så för min del kan jag bara sträcka mig efter slangen o ta den!...
    har juh svårt för sprutor alltså så kanske de blir de värsta för mig med!..de märker jag väl...
    jo men har hört de att man kan få tillbaka det igen när man blitt gravid men kanske olika från olika personer!...
    hur känner du för de att du fått tillbaka de lite grann...funderar du nått på o ta bort dom okså när du väl fått ditt barn?
  • Anonym (blyg)
    Qvintuz skrev 2010-09-30 22:11:39 följande:
    okej...jag tog mod till mig igår att ringa till vc o iaf få en tid..fick på måndag..men de känns såå pinsamt så jag döör!..men jag ska nog klara det!..jag har juh tatt första steget iaf!...bra gjort för att va mig!..så får vi la se om jag får nån remiss till kss!
    jag har min dusch precis bredvid toaletten så för min del kan jag bara sträcka mig efter slangen o ta den!...
    har juh svårt för sprutor alltså så kanske de blir de värsta för mig med!..de märker jag väl...
    jo men har hört de att man kan få tillbaka det igen när man blitt gravid men kanske olika från olika personer!...
    hur känner du för de att du fått tillbaka de lite grann...funderar du nått på o ta bort dom okså när du väl fått ditt barn?
    Bra där! Pinsamt är det nog bara för en själv men jäkla vilket lättnad det är när det är gjort!
  • Anonym (opererad)
    Qvintuz skrev 2010-09-30 22:11:39 följande:
    bra gjort.... om sanningen ska fram så ska det ju inte kännas pinsamt för det är ju inget man kan hjälpa och de är ju vana men visst det är ju inte så kul att skylta med rumpan och dess "utväxter" framför en okänd.... men gud så gött när det är gjort sen.

jag visste ju att det med ganska hög sannolikhet skulle komma tbx och jag hoppas bara att det inte blir lika illa som förra gången. Får se hur det känns ett tag efter förlossningen när man vet hur det slutade.... men troligtvis går jag tbx och tar bort den hon inte kunde ta bort förra gången iaf... för den är ganska stor.
  • Qvintuz

ne precis de e la så att de e juh deras jobb o tycker dom inte om de dom gör så får dom juh byta!=) ne de e la de jag nog har mest problem med att skylta för en okänd!..vill juh gärna skylta me de för så LITE folk som möjligt!
    jo jag kan tänka mig att de e gött att veta att man tatt bort dom..kan man slappna av mer!!!...okej..jo känner att jag själv vill nog ta bort dom jag har nu o skulle jag få mer så åker dom bort med...men ja får se va dom säger på måndag!

• Qvintuz

var på VC idag o fick svar att jag bara har yttre och eftersom dom inte e "hårda" utan bara som påsar så skickade hon ingen remss för hon trodde inte dom skulle ta bort dom pga att ja inte hade nått besvär!!..
    blir så less!=(
    mår juh riktigt dåligt över att veta att dom är där!...

kan man ringa själv o höra med dom som utför operation elle va dom nu gör om man kan få ta bort dom iaf??

• Anonym (obehagligt..)

Ni som har efarenhet av operation. Med vad behandlade ni innan? Fick ni något utskrivet av läkare eller köpte ni receptfria läkemedel?

Har själv lite besvär sen 2graviditeter, inget allvarligt men obehagligt. Än så länge inget som sitter på utsidan men det känns och syns direkt efter jag har varit på toaletten och gjort nr2. 
    Vill verkligen bli av med det tills en ny graviditet så det inte blir värre och blir till en plåga..

Nån som har erfarenhet av att bli helt fri hemoröjder?

Tacksam för svar!

• Anonym (blyg)
    Anonym (obehagligt..) skrev 2010-10-04 23:04:29 följande:
    Ni som har efarenhet av operation. Med vad behandlade ni innan? Fick ni något utskrivet av läkare eller köpte ni receptfria läkemedel?

Har själv lite besvär sen 2graviditeter, inget allvarligt men obehagligt. Än så länge inget som sitter på utsidan men det känns och syns direkt efter jag har varit på toaletten och gjort nr2. 
    Vill verkligen bli av med det tills en ny graviditet så det inte blir värre och blir till en plåga..

Nån som har erfarenhet av att bli helt fri hemoröjder?

Tacksam för svar!
    Sheriprockt finns på recept i både salva o som stolpiller. Dom har varit kanon! Dom kan gå tillbaka av sig själv. Det man kan göra är att undvika att bli hård i magen.
Svar på tråden Operation av hemorrojder!