Qvintuz skrev 2010-09-29 00:14:03 följande:
okej..har okså yttre tyvärr...kanske åker på o bli opererad då okså?.. hur länge dröjde de innan de läkte då??...
hur va de o gå på toa då?..oavsett va du ska göra där?
tänkte på det...du säger att de va under lokalbedövning du tog bort dom..du sov alltså inte??..
hur lång tid tog de innan du fick hjälp helt enkelt?
hur känns de idag då?...har du några kvar? o känns de som ett bra val för dig att du tog bort dom?
Trots att det bara är ett år sedan är det svårt att komma ihåg detaljer.... men har för mig att det tog max 1-2 veckor innan man kunde slänga bindan, som man hade då det kunde blöda eller västka sig under läkningen. Toalettbesöken för min del var inte så farliga, fick Xylocainsalva utskrivet som jag kletade in hela op.-områfdet med innan, tog bort den värsta udden av ev smärta och gjorde det betydligt lättare att göra rent efteråt också, och spolade samtidig med ljummet vatten från duschslangen kopplad till handfatet. Paraffinemulsionen gjorde avföringen så pass mjuk och len att i komb med att man smort in sig med xylocainsalvan räckte det i stort sett att duscha sig ren efteråt och badda lite lätt med toapapper, istället för att gnugga med toapapper.
Nej, jag sov inte under op., för min del var det nog själva bedövningen som var det värsta med alltihopa, gjorde mkt ont men bara en kort stund.
Jag sökte via VC först, men då jag även sökte för magproblem som dykt upp under grav verkar det som om min remiss för hemorojderna blev missad.... när jag väl ringde Kirurgteamet i Växjö fick jag hjälp inom 3 veckor.
Idag har jag tyvärr börjat få tillbaka lite, men så är jag ju höggravid också så det är ju svårt att uttala sig mer .... p ga att jag hade så mkt kunde hon inte ta bort mer än 3 av 4, då det inte annars skulle bli ngn hel hud kvar runt analöppningen och sen blev jag gravid innan jag hann ta bort det sista.
Jag tyckte det var värt att ta bort dem då det kändes betydligt bättre, var lättare att hålla rent, vilket betyder väldigt mkt för min del då jag har en kronisk tarmsjukdom som när den är aktiv kan göra att jag springer stupalöst på toaletten.