• Anonym (ledsen mamma)

Min 8 åring är avstängd från skolan

Min som började nu i andra klass på en ny skola,med stora förhoppningar att det skulle bli ett bättre skol år än förra!

Han har Adhd och mycket svårt att hantera känslor och impulsiv.

1 månaden gick väll ganska bra, men nu har det helt gått åt skogen.

I måndags så hamnade han i bråk med sin bästa vän. han skulle pissa och den andra skulle hålla utkik,,vilket han gjorde i några sekunder för att sedan springa till hela klassen och hans flickvän och berätta det..min son blev oerhört besviken och frustrerad..sprang efter han och tog tag runt hans hals...suck...skrk att han skulle slå ihjäl han och var hysterisk.

Det tog inte hårt men jag förstår allvaret självklart. Han ville sedan inte gå in i klassen för som han förklarade så var han fortfarande arg och "hans dumma hjärna ville skada han medans hans goda mage och hjärta inte ville" hans utryck!

Där var dagen förstörd så klart..vilket spårade ännu mer..hans tjej gjorde slut och han var topp speedad skulle hitta på bus med en anna tjej..vilket var att slå på en klocka med bandi klubba!

Läraren ringe och han fick åka hem och inte komma tillbaks förens dagen efter då vi haft möte med rektorn.

Så hela tisdagen hemma...Onsadg då var det dax igen....suck..och med tungt hjärta!

Telefonen ringer...läraren ..först hade han hamnat i bråk med en klasskompis som skvallrat att han och en flicka skulle pussas..min son blev jätte arg och det blev bråk! Men det jobbigaste var att höra att pojken "en av hans bästa vän" som han bråkat med i måndags när han blev besviken..hade fått stryk då.

3 st hade släpat han i koridoren och i ett rum så hade ena tjejen sparkat..slagit ..och dragit han i håret. Min som såg det och som många gånger förr försvarade han honom..när han ropade på hans hjälp! Sen så hade han säkert dåligt samvete för att dom två bråkat 2 dagar tidigare och ville gott göra han. vilket blev att han sprang och tog en lång tejp bit och satte runt tjejens hals!!!!!! jag vet det är otroligt hemskt! jag har gråtit floder....

min son har aldrig förut varit i närheten av sånna handlingar förut..visst bråkat och har ett dåligt språk!

Vilket resulterade i att han är avstängd till nån gång nästa vecka!! Jag tycker det är lika hemskt det han gjort som alla andra som läser..men varför bara han! Inte tjejen som sparkat slagit..dragit i håret..varit med på buset när klockan skulle slås sönder..ingen annan sitter hemma..Han är dochk bara 8 år det stor adhd problematik! jag frågade lärarna vart dom fanns när det redan varit bråk den dagen??ingen som höll ett extra öga på dom..nej ! Inget extra stöd tycker dom att dom ska ha i klassen fast han behöver det..utan hänvisar att pbu och samtal han hjälpa han..och att han måste ta ansvar !

PBU har lämnat skrifliga rekomendationer till skolan vad som måste anpassas för att det ska funka!

Dom har dom papprerna men ändå! tror ni att det är lösningen..men 3 st stökiga elevr i samma klass och att samtal via pbu skulle fixa hans skolgång. Kan för övrigt berätta att min son har ett hjärta av guld..tar hand om dom som är utanför..försvarar sina vänner...känslosam kille,,men klarar inte motgångar och tar svek väldigt hårt! Mitt mamma hjärta orkar snart inte mer!!!!!!

Sörjer för han och allt det som blivit så fel...vad gör jag för fel??? behövde skriva av mig!

För övrigt tjejen mår bra...och men blev chockad och ledsen...tycker väldigt synd om henne..men hon hade inte heller rätten att slå sparka en annan.

behövde skriva av mig! snälla ge mig råd i stället för påhopp har det redan nog tungt och känner mig misslyckad dagligen

• Svar på tråden Min 8 åring är avstängd från skolan
  • neelliee
    Anonym (mamma) skrev 2010-09-23 15:37:56 följande:
    Det är riktigt dåligt att hålla honom hemma från skolan på det sättet. Kontakta skolverket och hör vad de tycker och tänker. Lycka till {#emotions_dlg.flower}

Javisst - låt killen strypa andra barn!! Hurra så bra!

Det är inte killes fel att han har svårigheter men ALLA barn har rätt att vara TRYGGA i skolan och det är helt och hållet oacceptabelt att ett barn hotar att strypa ett annat. Han man så stora svårigheter kan man tvångsförflyttas till en mindre grupp. Och det är BRA också för barnet med svårigheter. Det är väldigt destruktivt att inte klara av samspelet i stor grupp och tänk att behöva leva med att ha allvarligt skadat någon annan...

Har det inte fallit någon in att skolan försöker skydda kille från att märkas för livet genom att allvarligt skada en klasskompis? Visst borde han ha en personlig resurs, men om pengarna inte räcker är det inte den enskilda skolans fel utan kommunens/statens. Det var nyss val - hur många ställde krav på politikerna att berätta om konkreta budgetförslag för elever med särskilda behov och/eller utsatta klasser?

Tror ni alla som kritiserar skolan att läraren och rektorn är nöjda med situationen? Är lärare själv och kan lova att barn med ett så våldsamt utagerande beteende lätt kan FÖRDUBBLA ens arbetsbörda. Tror ni verkligen inte att man är intresserad av att få ordning på problemet?

Men det är väl enklare att kritisera lärarna än att gå med på sänkt a-kassa eller skatt, då får man ju själv mindre pengar...

• neelliee
    Anonym (adh) skrev 2010-09-23 15:51:53 följande:
    Spelar ingen roll. Insatsen är bunden till barnet, inte till skolan. Däremot är skolan SKYLDIG att hjälpa till för att din son skall få en optimal skolgång.
    Japp, och det gäller alla barn. Även de som misshandlas av utagerande klasskompisar = skolan är SKYLDIG att skydda alla barn från personer med våldsamt beteende. Och erbjuda ALLA barn en bra skoldag, även de med våldsamt beteende. Ett delikat och omöjligt dilemma.
  • fruis
    neelliee skrev 2010-09-23 17:10:00 följande:

Javisst - låt killen strypa andra barn!! Hurra så bra!

Det är inte killes fel att han har svårigheter men ALLA barn har rätt att vara TRYGGA i skolan och det är helt och hållet oacceptabelt att ett barn hotar att strypa ett annat. Han man så stora svårigheter kan man tvångsförflyttas till en mindre grupp. Och det är BRA också för barnet med svårigheter. Det är väldigt destruktivt att inte klara av samspelet i stor grupp och tänk att behöva leva med att ha allvarligt skadat någon annan...

Har det inte fallit någon in att skolan försöker skydda kille från att märkas för livet genom att allvarligt skada en klasskompis? Visst borde han ha en personlig resurs, men om pengarna inte räcker är det inte den enskilda skolans fel utan kommunens/statens. Det var nyss val - hur många ställde krav på politikerna att berätta om konkreta budgetförslag för elever med särskilda behov och/eller utsatta klasser?

Tror ni alla som kritiserar skolan att läraren och rektorn är nöjda med situationen? Är lärare själv och kan lova att barn med ett så våldsamt utagerande beteende lätt kan FÖRDUBBLA ens arbetsbörda. Tror ni verkligen inte att man är intresserad av att få ordning på problemet?

Men det är väl enklare att kritisera lärarna än att gå med på sänkt a-kassa eller skatt, då får man ju själv mindre pengar...

Du missar poängen. Poängen är att skolan bryter mot lagen genom att inte erbjuda skolundervisning. Pojken har rätt till skolundervisning, oavsett beteende och behov. Klart att alla barn har rätt att vara trygga i skolan men skolan måste se till att fixa det på något sätt.
  • Anonym (kokooo)

Nelliie, som tur är så skyddar lagen individen. Iallafall i teorin.
    Barnet med så stora problem har rätt till ressurs, ditt barn har rätt till en säker skola.

Varför är hennes rättigheter viktigare än det andra barnets?
    Har man rätt har man rätt. Man kan inte skylla på ekonomin....

• vampyria2

Hej jag vet exakt vad du går igenom har gjort det med min ena dotter, slutade med att de satt i ett eget rum med henne och att det gick en vuxen brevid hela tiden hon fick aldrig vara i närheten av de andra barnen. Kan ju säga att jag valde att ha henne hemma tills de hade nått annat ett erbjuda henne.
    MEN skolan får inte stänga av barn på det sättet, de måste se till att skolgången funkar för din son, kan de inte det i den skolan så ska de säga det och ordna en annan skolgång till din son, inte stänga av honom. 

• Lavish

Ja det känns ju faktiskt som att lärarna har absolut noll koll? Hela situationen, en pojke släpas och misshandlas av tre andra elever, en till pojke kommer springande och kastar sig in i bråket, allt detta passerade utan att någon på skolan märkte det? Dom lär ju inte ha varit tysta medan detta pågick heller. Pojken som blev släpad skrek efter hjälp...

Det är klart att det är allvarligt att din son använder sånt våld som riktas mot halsen etc. Men det här måste ju ändå ses som allra allra mest skolans fel? Dom är ju så små. Bara 8 år. Bara bara barn. Dom kan ju inte ta ansvar för sina handlingar på samma sätt som större elever. Det är lärarna som måste ta ansvar. Och det är ju ändå inte så svårt att förstå att din pojke ryckte in när hans vän blev misshandlad. Det borde han inte ha behövt göra för någon annan skulle ha varit där och hindrat bråket. Och nu väljer skolan att straffa en 8 åring istället för att se över sina egna rutiner? Dom borde skämmas.

• Anonym (kokooo)

Nelliee: Vad jag är glad för att du inte är min sons lärare...Vår sons lärare är mänsklig....

• neelliee
    fruis skrev 2010-09-23 17:15:33 följande:
    Du missar poängen. Poängen är att skolan bryter mot lagen genom att inte erbjuda skolundervisning. Pojken har rätt till skolundervisning, oavsett beteende och behov. Klart att alla barn har rätt att vara trygga i skolan men skolan måste se till att fixa det på något sätt.
    Ja, självklart ska skolan erbjuda undervisning. Men det går inte att trolla fram från en dag till en annan. Skolan måste ju få en chans att hitta en assistent eller privatlärare eller vilken åtgärden nu blir. Om jag förstod rätt så skulle det vara något slags möte nästa vecka? Då antar jag att skolan kommer att presentera en plan för pojkens undervisning. För pojkens bästa är det antagligen bättre att han får vara hemma i lugn och ro ett par dagar till rekryteringen är löst, om alternativet är att han ska slussas mellan fem olika "barnvakter" i skolan under lika många dagar. För alla barn, och särskilt för de med svårigheter, är det ju a och o med goda relationer. Några dagar hit eller dit kommer inte göra någon skillnad i hans kunskapsutveckling, däremot kan en dålig övergång till det här med att "ha assistent" skapa problem som tar tid att lösa.
  • Yabba

Tycker det verkar som att han får mycket skuld än andra barnen som kan starta något och vips så är han med och får skulden för något som andra startade, han är ett lätt offer genom sitt handikapp och det utnyttjar vissa barn till max.
    Ja barn kan faktiskt vara jävliga mot varandra och dom lär sig mycket fort vilka man kan skylla på, visst pojken är inte helt oskyldig han heller men om lärarna hade gjort sitt jobb så hade säkert mycket bråk kunna undvikas.
    Barn som har adhd behöver klara regler vad som gäller och mycket stöd beroende hur stor handikappet är, pojken är både en gärningsman och offer men mest ett offer om lärarna bara hade tagit sig tid och lyssna både på pojken och pbu och handla därefter så hade mycket problem kunna undvikas.

Att bara skylla på föräldrarna/ skolan ska man inte heller göra båda parterna gör nog så gott dom kan men skolan verkar inte veta riktigt hur dom ska hantera  detta fall med pojken.
    Om du inte får den hjälp eller att skolan struntar i dig så  borde du göra en anmälan mot skolan så att det händer något och att pojken får den hjälp och respekt som han förtjänar.

• Anonym (kokooo)

Han har bytt skola, föräldrarna hoppades på en förändring, nystart...Hade det då inte varit bättre att ressurs med mer var klart redan vid skolstarten? Varför ska det experimenteras på honom? Varför ska det finnas orsaker till att han ska behöva vara hemma?
    Planering är dom också bra på i "vår" skola...

Svar på tråden Min 8 åring är avstängd från skolan