• Anonym (ledsen mamma)

Min 8 åring är avstängd från skolan

Min som började nu i andra klass på en ny skola,med stora förhoppningar att det skulle bli ett bättre skol år än förra!

Han har Adhd och mycket svårt att hantera känslor och impulsiv.

1 månaden gick väll ganska bra, men nu har det helt gått åt skogen.

I måndags så hamnade han i bråk med sin bästa vän. han skulle pissa och den andra skulle hålla utkik,,vilket han gjorde i några sekunder för att sedan springa till hela klassen och hans flickvän och berätta det..min son blev oerhört besviken och frustrerad..sprang efter han och tog tag runt hans hals...suck...skrk att han skulle slå ihjäl han och var hysterisk.

Det tog inte hårt men jag förstår allvaret självklart. Han ville sedan inte gå in i klassen för som han förklarade så var han fortfarande arg och "hans dumma hjärna ville skada han medans hans goda mage och hjärta inte ville" hans utryck!

Där var dagen förstörd så klart..vilket spårade ännu mer..hans tjej gjorde slut och han var topp speedad skulle hitta på bus med en anna tjej..vilket var att slå på en klocka med bandi klubba!

Läraren ringe och han fick åka hem och inte komma tillbaks förens dagen efter då vi haft möte med rektorn.

Så hela tisdagen hemma...Onsadg då var det dax igen....suck..och med tungt hjärta!

Telefonen ringer...läraren ..först hade han hamnat i bråk med en klasskompis som skvallrat att han och en flicka skulle pussas..min son blev jätte arg och det blev bråk! Men det jobbigaste var att höra att pojken "en av hans bästa vän" som han bråkat med i måndags när han blev besviken..hade fått stryk då.

3 st hade släpat han i koridoren och i ett rum så hade ena tjejen sparkat..slagit ..och dragit han i håret. Min som såg det och som många gånger förr försvarade han honom..när han ropade på hans hjälp! Sen så hade han säkert dåligt samvete för att dom två bråkat 2 dagar tidigare och ville gott göra han. vilket blev att han sprang och tog en lång tejp bit och satte runt tjejens hals!!!!!! jag vet det är otroligt hemskt! jag har gråtit floder....

min son har aldrig förut varit i närheten av sånna handlingar förut..visst bråkat och har ett dåligt språk!

Vilket resulterade i att han är avstängd till nån gång nästa vecka!! Jag tycker det är lika hemskt det han gjort som alla andra som läser..men varför bara han! Inte tjejen som sparkat slagit..dragit i håret..varit med på buset när klockan skulle slås sönder..ingen annan sitter hemma..Han är dochk bara 8 år det stor adhd problematik! jag frågade lärarna vart dom fanns när det redan varit bråk den dagen??ingen som höll ett extra öga på dom..nej ! Inget extra stöd tycker dom att dom ska ha i klassen fast han behöver det..utan hänvisar att pbu och samtal han hjälpa han..och att han måste ta ansvar !

PBU har lämnat skrifliga rekomendationer till skolan vad som måste anpassas för att det ska funka!

Dom har dom papprerna men ändå! tror ni att det är lösningen..men 3 st stökiga elevr i samma klass och att samtal via pbu skulle fixa hans skolgång. Kan för övrigt berätta att min son har ett hjärta av guld..tar hand om dom som är utanför..försvarar sina vänner...känslosam kille,,men klarar inte motgångar och tar svek väldigt hårt! Mitt mamma hjärta orkar snart inte mer!!!!!!

Sörjer för han och allt det som blivit så fel...vad gör jag för fel??? behövde skriva av mig!

För övrigt tjejen mår bra...och men blev chockad och ledsen...tycker väldigt synd om henne..men hon hade inte heller rätten att slå sparka en annan.

behövde skriva av mig! snälla ge mig råd i stället för påhopp har det redan nog tungt och känner mig misslyckad dagligen

• Svar på tråden Min 8 åring är avstängd från skolan
  • astro
    Emeli skrev 2010-09-24 19:14:17 följande:
    En DYSLEKTIKER som läste vuxenlitteratur vid nio års ålder? Är du säker på att det verkligen var fråga om DYSLEXI? Dyslexi innebär ju att man har svårigheter med att känna igen ordbilden vid läsning. Elle missförstod jag dig?
    Ljudböcker
  • Anonym
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2010-09-23 15:11:48 följande:

Min som började nu i andra klass på en ny skola,med stora förhoppningar att det skulle bli ett bättre skol år än förra!

I måndags så hamnade han i bråk med sin bästa vän. han skulle pissa och den andra skulle hålla utkik,,vilket han gjorde i några sekunder för att sedan springa till hela klassen och hans flickvän och berätta det..min son blev oerhört besviken och frustrerad..sprang efter han och tog tag runt hans hals...suck...skrk att han skulle slå ihjäl han och var hysterisk.

Det tog inte hårt men jag förstår allvaret självklart. Han ville sedan inte gå in i klassen för som han förklarade så var han fortfarande arg och "hans dumma hjärna ville skada han medans hans goda mage och hjärta inte ville" hans utryck!

Där var dagen förstörd så klart..vilket spårade ännu mer..hans tjej gjorde slut och han var topp speedad skulle hitta på bus med en anna tjej..vilket var att slå på en klocka med bandi klubba!

Läraren ringe och han fick åka hem och inte komma tillbaks förens dagen efter då vi haft möte med rektorn.

Så hela tisdagen hemma...Onsadg då var det dax igen....suck..och med tungt hjärta!

Telefonen ringer...läraren ..först hade han hamnat i bråk med en klasskompis som skvallrat att han och en flicka skulle pussas..min son blev jätte arg och det blev bråk! Men det jobbigaste var att höra att pojken "en av hans bästa vän" som han bråkat med i måndags när han blev besviken..hade fått stryk då.

3 st hade släpat han i koridoren och i ett rum så hade ena tjejen sparkat..slagit ..och dragit han i håret. Min som såg det och som många gånger förr försvarade han honom..när han ropade på hans hjälp! Sen så hade han säkert dåligt samvete för att dom två bråkat 2 dagar tidigare och ville gott göra han. vilket blev att han sprang och tog en lång tejp bit och satte runt tjejens hals!!!!!! jag vet det är otroligt hemskt! jag har gråtit floder....

min son har aldrig förut varit i närheten av sånna handlingar förut..visst bråkat och har ett dåligt språk!

Vilket resulterade i att han är avstängd till nån gång nästa vecka!! Jag tycker det är lika hemskt det han gjort som alla andra som läser..men varför bara han! Inte tjejen som sparkat slagit..dragit i håret..varit med på buset när klockan skulle slås sönder..ingen annan sitter hemma..Han är dochk bara 8 år det stor adhd problematik! jag frågade lärarna vart dom fanns när det redan varit bråk den dagen??ingen som höll ett extra öga på dom..nej ! Inget extra stöd tycker dom att dom ska ha i klassen fast han behöver det..utan hänvisar att pbu och samtal han hjälpa han..och att han måste ta ansvar !

PBU har lämnat skrifliga rekomendationer till skolan vad som måste anpassas för att det ska funka!

Dom har dom papprerna men ändå! tror ni att det är lösningen..men 3 st stökiga elevr i samma klass och att samtal via pbu skulle fixa hans skolgång. Kan för övrigt berätta att min son har ett hjärta av guld..tar hand om dom som är utanför..försvarar sina vänner...känslosam kille,,men klarar inte motgångar och tar svek väldigt hårt! Mitt mamma hjärta orkar snart inte mer!!!!!!

Sörjer för han och allt det som blivit så fel...vad gör jag för fel??? behövde skriva av mig!

För övrigt tjejen mår bra...och men blev chockad och ledsen...tycker väldigt synd om henne..men hon hade inte heller rätten att slå sparka en annan.

behövde skriva av mig! snälla ge mig råd i stället för påhopp har det redan nog tungt och känner mig misslyckad dagligen

Shit det var längesedan jag läste en tråd på FL som jag kunde relatera till lika mycket som denna. Det känns som att läsa om sig själv då jag har adhd. Jag har varit i liknande situationer som din son, styrkekramar till dig - efter regn kommer solsken
  • neelliee
    Emeli skrev 2010-09-24 22:46:43 följande:
    Jaså?

Vg se inlägg 48 "Nelliee: Vad jag är glad för att du inte är min sons lärare...Vår sons lärare är mänsklig...."  och inlägg 59 "Och Nellie, ang. mänskliginlägget.....
    Sättet du omtalar blant annat mitt barn på gör att jag tycker du låter omänsklig."

Det var du som skrev inläggen. Det kallar jag påhopp. Du hade vunnit mycket på att ha en sansad ton och undvika personangrepp. Nellie skriver att hon är lärare och med tanke på hur insatt hon verkar, hur realistiskt hon beskriver verkligheten, är jag beredd att tro henne eftersom jag också är lärare och känner igen mycket av det hon beskriver. Nellie hade för övrigt inte ens talat om ditt barn, hon hade svarat ts och beskrivit hur det ser ut i många skolor.

Eftersom det är kommunerna som är huvudmän för skolan ser situationen väldigt olika ut i olika kommuner. Skolpengen är olika stor, möjligheterna att få extra resurser varierar mycket. Du kanske har tur att bo i en relativt rik kommun där de lokala politikerna tycker det är viktigt att satsa på skolan. Då är du bara att gratulera. Men det kan lika gärna vara tvärtom.

Där jag jobbar (högstadieskola, årskurs 6-9) brukar vi alltid ha flera planerings- och överlämningskonferenser innan eleverna från 5:an kommer. Vi vet någolunda väl vilka elever som har särskilda behov och som vi måste planera lite extra för. Vi gör verkligen vårt allra bästa för att det ska bli så bra som möjligt för alla elever, men ibland räcker resurserna helt enkelt inte till. Ibland kan det också ta lite tid innan vi har lyckats få tag på någon lämplig person. Vem som helst passar inte att jobba som assistenter till alla barn. Det finns ju barn med väldigt speciella behov. Jag jobbar i en kommunal skola och i en kommun måste man först se efter om det redan finns någon övertalig innan man går ut ock söker personal. TS barn går i en friskola, och i det fallet måste skolan antagligen annonsera efter personal om inte kommunen kan ställa upp. Försök förstå att man inte alltid hostar fram lämpliga personer ur rockärmen samma dag behovet uppstår.

Jag kan hålla med dig i din kritik att skolan inte har varit tillräckligt förutseende i ts fall, men det är sannerligen inte lärarens fel eller ansvar. Vi vet heller inte hur det har gått till när ts son började på skolan och hur mycket skolan har blivit informerad om ts sons speciella behov. TS skrev ju att pojken gick på en annan skola förra läsåret. Skolbytet kanske blev hastigt bestämt. Jag undrar också lite över varför det inte fungerade på den förra skolan.
    Tack!!!
    Jag vill inte heller försvara skolan, visst finns det mycket som kan bli bättre. Du beskriver det så bra, precis så är det.
  • neelliee
    Anonym (kokooo) skrev 2010-09-24 22:55:42 följande:
    MIN sons lärare pratar inte om barn på det sättet...Tycker att barn ska vara hemma tills saker löser sig i skolan.

JAG är glad för att min sons lärare INTE tänker så. Han är värt lika mycket som andra barnen i klassen, och evt. dårlig ekonomi gör inte så han tvingas stanna hemma pga rektorens planering.
    Det är inte lärarens ansvar att trolla fram ressurs, men hade jag överhört min lärare säga så till en annan (generellt, inte specifikt om min son) hade jag blivit riktigt besviken.

Det är inställningen jag påpekade. INGET barn ska behöva sättas åtsidan pga ekonomi.

Skolplikten finns av en orsak...

Barn med adhd inkluderar mitt barn. Barn som behöver ressurs inkluderar mitt barn. Barn som inte kan kontrollera sig själv inkluderar mitt barn.

Våra barn har det jobbigt nog sen innan, att behöva dra det ekonomiska lasset är fruktansvärt orättvist....
    Det är sparka på den som ligger mentalitet.
    Om du hade bemödat dig med att LÄSA mina inlägg hade du förstått att jag inte heller tycker att barn SKA hållas hemma. Jag har bara försökt förklara hur skolpersonalen kanske resonerar och att det i vissa olyckliga fall kan vara det minst dåliga alternativet att vara hemma ett par dagar. Det bästa vore ju naturligtvis att skolan hade resurser att fixa problemet på plats inom en kvart, något annat har jag inte sagt.
  • Anonym

varför har han inte en elevassistent? om han nu har en diagnos, det har han rätt till och det skulle hjälpa honom väldigt mycket med att hantera sina kännsloutbrott och vad som är rätt och fel.

• neelliee
    Starkast skrev 2010-09-24 12:36:49 följande:
    Ofta går det att ha fritidspersonal som extra resurs. Den är redan anställd på skolan.
    Som du själv skriver verkar det vara på rasterna de största problemen finns och det kan lösas med fler rastvakter, ev. punktmarkering av barnet. Detta kostar inte skolan extra.
    Jodå, visst kostar det extra.

Tror du seriöst att fritidspersonalen inte har några andra arbetsuppgiftger? På vårt fritds är de tre personal på 50 barn, naturligtvis kan man inte bara plocka bort och en coh använda som resurs utan att ersätta denna med en vikarie på fritids. Och då kostar det...
  • neelliee
    As mamma skrev 2010-09-24 21:29:35 följande:
    Jag är själv mamma till en pojke med ADHD men jag tycker ni är jävligt orättvisa mot Nellie. Jag vill absolut det bästa för min son men förstår även att det finns andra att ta hand om. Det finns inte tillräckligt med pengar för att kunna få en ny assistent bara sådär, och då får man som förälder anpassa sig och inte bara klaga klaga klaga hela tiden. Det går inte att få hjälp från en dag till en annan, det tar TID, många ska vara med och bestämma, man ska ansöka om extra hjälp osv. Jag skulle bli galen om jag visste att någon hade hotat min son och jag skulle skitit i om det barnet hade haft ADHD eller inte. Jag vill att min son ska kunna känna sig trygg i skolan, och den rätten ska ALLA ha! Barnet med ADHD behöver OCKSÅ hjälp men man måste faktiskt tänka på alla! Jag skulle förstå om min son blev avstängt medan de tog ett beslut, däremot om han blev avstängd och inte gjorde något åt saken, då skulle jag bli arg eftersom det handlar om hans skolgång. Sen TS tycker jag du ska prata med olika skolor och kolla vad de kan göra för din son, det har vi gjort med min. Han går på en privat förskola och mår hur bra som helst, men det är för att vi har ställt krav och vi vet att vi kan prata med dem. Hade han gått på en annan förskola hade det inte gått lika bra. Det är det som är bra med att man får välja själv! Se till att lärarna vet något om hans problematik, och om de inte gör det, be dem få ett samtal med BUP. Men man måste förstå att lärare är just LÄRARE, inte psykologer, och det är inte lätt för dem att hantera en hel klass "normala" elever plus en drös med olika slags problematiker.
    Tack så jättemycket!! Detr värmer att få förståelse, särskilt från just föräldrarna till de barn som kommer i kläm. Det är tragiskt att barnen drabbas, men en förutsättning för att lösa problemet är nog att vi alla hjälps åt och har som grundinställning att ALLA vill väl.
  • MikuAndSaraLi

Usch.. barn kan verkligen ha extremt psykopatiskt beteende.
    Bara det att stå och sparka på någon som ligger. Fy fasen!
    Ta upp det med rektorn och vägrar h*n lyssna - ta upp det med skolnämnden.
    Vägrar DOM lyssna - anmäl dom!
    Det ska vara bra för ALLA elever. Och din son har inte gjort så värst mycket fel, tycker jag.

• Starkast
    neelliee skrev 2010-09-25 07:28:14 följande:
    Jodå, visst kostar det extra.

Tror du seriöst att fritidspersonalen inte har några andra arbetsuppgiftger? På vårt fritds är de tre personal på 50 barn, naturligtvis kan man inte bara plocka bort och en coh använda som resurs utan att ersätta denna med en vikarie på fritids. Och då kostar det...
    På vår skola fungerar fritidspersonal som resurshjälp för de barn som behöver under lektionstid, så ja. Helt seriöst fungerar det.

Men är nyfiken på hur ert fritids fungerar, om det är 50 barn på fritids när barnen rimligtvis borde vara i skolan?
  • Anonym (möjlighet)

Vill börja med att krama om dig TS.

Har läst de flesta inläggen i tråden dock inte alla.
    Jag har själv en dotter med ADHD-diagnos samt en son som troligtvis kommer att utredas inom en snar framtid.
    Jag är inte bara mamma utan också pedagog och har en viss insyn i skolan. Jag vet hur resursfördelningen i skolan kan se ut men som förälder sätter jag MITT barn i fokus under EVK och liknande och tar ingen som helst hänsyn till hur ekonomin ser ut. Jag vet vad mitt barn har rätt till och kämpar för mitt barns rättigheter.

Som pedagog sitter jag givetvis i en helt annan sitts men sätter alltid barnet i fokus. Pengar finns inte alltid, men det finns alltid möjlighet att göra små förändringar som inte kostar skjortan. Om man anpasssar miljön (tex bänkplasering eller möjlighet att gå ifrån och sitta enskillt i ett litet rum) för barnet med ADHD så gynnar det alla elever i klassen och bidrar till mindre "extra-arbete" för läraren.

På rasten ska det finnas rastvakter och om dessa vet vilka barn som ofta hamnar i konflikt kan man vara lite mer runt dessa barn, ofta handlar det om att synas och ha möjlighet till ett snabbt ingripande innan det blir ett större problem. Bara vetskapen hos barnen om att det finns närvarande vuxna man kan vända sig till skapar större trygghet.  (med närvarande vuxna menar jag inte två kollegor som dricker kaffe och pratar med varandra ute på skolgården, utan vuxna som intresserar sig för vad barnen gör, frågar om deras lek, lyssnar och visar ett intresse för vad barnen gör)

Vill inte säga något illa om lärarkåren, för de allra allra flesta gör ett otroligt bra jobb, men även inom skolan finns det personer som inte passar för sitt yrke.
    Tyvärr bidrar detta till en tyngre arbetsmiljö för de lärare som är engagerade och som sliter, för en hållbar skola måste alla dra åt samma håll, det räcker inte att det stora flertalet gör det utan alla måste bidra.
    God arbetsmiljö för lärare är en bra miljö för barnen, en bra arbetsmiljö för barnen är en bra miljö för lärarna.

Alla barn som behöver stöd ska få det och stödbehovet ser olika ut för alla. Endel barn behöver en egen ressurs, ett annat barn kanske bara behöver påminnas om att läxböckerna ska ner i skolväskan, andra behöver ett individuellt schema för att få saker gjort, vilket kan ses som ett merarbete för läraren, men om man får rutin på det så är det ofta tidssparande i längden. Det skapar också en lugnare och tryggare miljö för alla. Vad gäller problemen för våra bokstavsbarn så spelar lärarens attityd och inställning till funktionshindret stor roll.
    Att vara ett bokstavsbarn är inte det samma som att vara ett problem-barn, många av dessa barnen har förmågor och styrkor som kan berika de andra barnen i klassen om de får chansen att blomma och visa vad de kan!

• fruis

TS, hur gick det på mötet? Har ni hittat någon bra lösning?

• Anonym (ledsen mamma)

Hej tänkt berätta lite om hur det har gått!
    I måndags så hade vi möte jag ,rektorn,läraren en pedagog samt min sons kontaktperson!
    Mötet gick bra, dom frågade hur min son upplevt allt och hur jag hade tagit det!
    Samt att dom hade som åtgärd satt in en från Fritids som extra pedagog eller som stöd i klassen.
    Denna kille är super:) Hela veckan har har varit underbar! Han finns med och min son känner att han kan prata och be han om hjälp med allt!
    Han till och med får han att äta lunch vilket han knappt gjort tidigare.
    Så för hela klassen så blev det bra!
    MEN till min stora förvåning i går så kom denna kille på besök hos oss, alltså den killen som dom slog i skolan och min son hjälpte.
    Jag frågade han var som hänt och hans berättelse var samma som den min son sa.
    Flickan och en annan kille hade då dragit han genom korridoren,sparkat han mellan benen och dragit han i håret.
    Jag ringde hans mamma för att höra med henne hur hon kände men hon visste INGET!!!!!
    Skolan hade inte ens berättat för henne vad som hänt eller att sonen fått stryk!
    Jag menar det är inte ok det minson gjorde! Men hela saken handlade om att denna kille som är hans bästis åkte på stryk, min son blev avstängd 1 vecka..men kompisens mamma blev inte ens underättad av skolan att hennes son fick stryk! Undrar om ens flickans mamma vet att  dottern sparkat och slagit denna kille? Eller om det bara blev jag och min son som fick ta allt!
    Kompisens mamma blev i alla fall eld och lågor och skulle kontakta skolan i dag! Dkrev även ett mail till skolan att hon tyckte att det var orättvist att min son fick hela skulden och att ingen utredning gjorts eller att hon fick veta! Så jag lär ju få höra i dag vad skolan säjer om det! men annars med stödet som jag tryckt på funkar Utmärkt än så länge och min som kommer hem från skolan och känner att det funkar bra!

• Syllen

Usch vad skolan betett sig dåligt. Hoppas att dom tar tag i detta nu. 

• Anonym (ledsen mamma)

Nu känns det hopplöst igen:(
    Min son fick en extra pedagog till klassen.
    Det funkade bra..uppstrukturerade planer och arbetade vissa pass om dagen ensam med pedagogen. Det infördes även ett belönings system... han var så glad!
    Visst uppstod det bus och konfliker i bland men det blev betydligt bättre.
    Sen blev det då fritids biten som blev jobbigt då det är ca 45 barn och ca 2 st som jabbar!
    Allt blev ju friare och ingen ordning . Vilket många föräldrar klagat på.
    Blev kallad till nytt möte där dom verättade om framstegen i skolan men att fritidset blev för jobbigt för han.
    Deras lösning var att han skulle sluta fritids och bli hämtad.   jag svarade att  jag skulle tänka över det hela. jag vet att han älskar fritids och behöver det, han jobbar utanför klassen en hel del så det blir han tid att leka med kompisarna.
    Dax för lucia! Kören skulle ha uppträdande och skolan och klassen skulle o se den tillställningen.
    Jag och min familj sitter där....men inte en skymt av min son.
    Ringer till skolan o frågar hans fröken varför inte han var med..får till svar att han hade varit rörlig i matsalen och att dom beslutat att han skulle bli kvar i förebyggande syfte för att han inte skulle misslyckas!!
    ?????? Misslyckas med vad frågade jag??? det är väll ni som gjort det till ett misslyckande genom att inte ens gett han en chans!!! Eller underättat mig!!!! Han trodde att han hade arbetspass med sin pedagog....
    Jag blev förtvivlad ..i samma veva ringe rektorn o berättade att dom pratat med socialen och gjort en anmälan att det inte funkade o att han mår dåligt!
    jag i fråga satte henne och menade på allt beröm han fick på sista mötet...
    Hon sa att jag inte velat medverka till förslaget ang fritids och att dom gjort allt!
    Jag kontaktade skolverket för råd och ang mina frågar och fick till svar att först ang hans avstängning så får man inte göra så enligt skol lagen.
    Sedan att hålla han borta från lucian i tro om att han hade arbetspass och inte i samverkan med mig är oxå ett regel brott...
    Så nu sitter jag här har pratat med styrelsmannen från skolan som skulle prata med rektorn. han var förstående och samman kallade dom till möte omgående.
    Fick ett medelqnde av han att han pratat med skolan och han hoppades att min son skulle känna sig trygg och att dom skulle hjälpa han på bästa sätt...samt att alla beslut ang hans skolgång hädan efter skulle ske i samråd med mig! Det låter ju bra! men i alla fall ..anmälan till soc....ingen lucia...känns bara så tungt!
    Kanske man skulle göra en anmälan till skolinspektionen eftersom jag vet att rena lag brott han gjorts.. vad tycker ni? är det nån i de?

• Starkast
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2010-12-18 15:45:37 följande:
    Nu känns det hopplöst igen:(
    Min son fick en extra pedagog till klassen.
    Det funkade bra..uppstrukturerade planer och arbetade vissa pass om dagen ensam med pedagogen. Det infördes även ett belönings system... han var så glad!
    Visst uppstod det bus och konfliker i bland men det blev betydligt bättre.
    Sen blev det då fritids biten som blev jobbigt då det är ca 45 barn och ca 2 st som jabbar!
    Allt blev ju friare och ingen ordning . Vilket många föräldrar klagat på.
    Blev kallad till nytt möte där dom verättade om framstegen i skolan men att fritidset blev för jobbigt för han.
    Deras lösning var att han skulle sluta fritids och bli hämtad.   jag svarade att  jag skulle tänka över det hela. jag vet att han älskar fritids och behöver det, han jobbar utanför klassen en hel del så det blir han tid att leka med kompisarna.
    Dax för lucia! Kören skulle ha uppträdande och skolan och klassen skulle o se den tillställningen.
    Jag och min familj sitter där....men inte en skymt av min son.
    Ringer till skolan o frågar hans fröken varför inte han var med..får till svar att han hade varit rörlig i matsalen och att dom beslutat att han skulle bli kvar i förebyggande syfte för att han inte skulle misslyckas!!
    ?????? Misslyckas med vad frågade jag??? det är väll ni som gjort det till ett misslyckande genom att inte ens gett han en chans!!! Eller underättat mig!!!! Han trodde att han hade arbetspass med sin pedagog....
    Jag blev förtvivlad ..i samma veva ringe rektorn o berättade att dom pratat med socialen och gjort en anmälan att det inte funkade o att han mår dåligt!
    jag i fråga satte henne och menade på allt beröm han fick på sista mötet...
    Hon sa att jag inte velat medverka till förslaget ang fritids och att dom gjort allt!
    Jag kontaktade skolverket för råd och ang mina frågar och fick till svar att först ang hans avstängning så får man inte göra så enligt skol lagen.
    Sedan att hålla han borta från lucian i tro om att han hade arbetspass och inte i samverkan med mig är oxå ett regel brott...
    Så nu sitter jag här har pratat med styrelsmannen från skolan som skulle prata med rektorn. han var förstående och samman kallade dom till möte omgående.
    Fick ett medelqnde av han att han pratat med skolan och han hoppades att min son skulle känna sig trygg och att dom skulle hjälpa han på bästa sätt...samt att alla beslut ang hans skolgång hädan efter skulle ske i samråd med mig! Det låter ju bra! men i alla fall ..anmälan till soc....ingen lucia...känns bara så tungt!
    Kanske man skulle göra en anmälan till skolinspektionen eftersom jag vet att rena lag brott han gjorts.. vad tycker ni? är det nån i de?

Jag har tänkt på er och detta gör mig väldigt ledsen. De verkar ju inte kloka!

Avstägningen kan jag förstå. Det handlade om andra barns säkerhet de inte kunde säkerställa. De tog sen snabba beslut för att ordna hjälp.

Med det här?? HUR ska de skapa ett förtroende med barnet genom att ljuga och behandla honom illa? SJÄLVKLART ska du anmäla överallt det går!!

vart var hans resurs när det var lucia? Varför kunde h*n inte var med under lucian men sitta och jobba enskillt med barnet?

Ang. fritids tycker jag det beror på flera saker. Är det jobbigt för honom kanske det bästa för honom är att få komma hem, då kanske det är bättre att ta med en kompis hem efter skolan? Sen beror det på om någon vuxen finns hemma eller jobbar. Om en vuxen finns hemma finns en anledning till varför pojken överhuvudtaget är beviljad fritids. Skolan gör fel oavsätt och vad har socialen med den här att göra? Är det verkligen ett problem för dom? (om inget annat ligger bakom såklart) Det låter ju mer som en sak skolan inte kan hantera och vad ska socialen kunna bidra med för deras skull?

• maud73
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2010-09-23 15:11:48 följande:

känns som om du skriver om mitt och min sons liv. Är nyfiken på viken friskola du har. Jag har oxå friskola till min son. Kram
  • Anonym (ledsen mamma)

Hej det går åt rätt håll!
    Anmälan till soc blev nerlagd! Dom ansåg att detta var problem som rörde skolan och inom deras ansvars område. vilket känndes underbart när beskedet kom!
    För övrigt så går det bättre i skolan , ordnat med önske kost och strukturerad plan för fritids tiden.
    Det som varit ang lucia  och hur hans skol situation har varit är under utredning !

MAUD73
    Tråkigt att du upplevt nästan samma sak! Jag känner med dig och vet hur jobbigt det är.
    Kan inte skriva ut namnet på skolan pga olika anledningar ,hoppas du förstår!
    Går ditt barn i skolan söderut eller i Norr?
    Och har du fått hjälp av skolan med stöd och insattser?
    Hoppas att det löst sig till det bästa för ditt barn:)
    mvh

• Starkast
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2011-02-17 13:07:27 följande:
    Hej det går åt rätt håll!
    Anmälan till soc blev nerlagd! Dom ansåg att detta var problem som rörde skolan och inom deras ansvars område. vilket känndes underbart när beskedet kom!
    För övrigt så går det bättre i skolan , ordnat med önske kost och strukturerad plan för fritids tiden.
    Det som varit ang lucia  och hur hans skol situation har varit är under utredning !

MAUD73
    Tråkigt att du upplevt nästan samma sak! Jag känner med dig och vet hur jobbigt det är.
    Kan inte skriva ut namnet på skolan pga olika anledningar ,hoppas du förstår!
    Går ditt barn i skolan söderut eller i Norr?
    Och har du fått hjälp av skolan med stöd och insattser?
    Hoppas att det löst sig till det bästa för ditt barn:)
    mvh
    Vad skönt att det går år rätt håll
    Nu måste ju skolan ta sitt ansvar och inse att problemet är hos dom.
Svar på tråden Min 8 åring är avstängd från skolan