• Anonym (ledsen mamma)

Min 8 åring är avstängd från skolan

Min som började nu i andra klass på en ny skola,med stora förhoppningar att det skulle bli ett bättre skol år än förra!

Han har Adhd och mycket svårt att hantera känslor och impulsiv.

1 månaden gick väll ganska bra, men nu har det helt gått åt skogen.

I måndags så hamnade han i bråk med sin bästa vän. han skulle pissa och den andra skulle hålla utkik,,vilket han gjorde i några sekunder för att sedan springa till hela klassen och hans flickvän och berätta det..min son blev oerhört besviken och frustrerad..sprang efter han och tog tag runt hans hals...suck...skrk att han skulle slå ihjäl han och var hysterisk.

Det tog inte hårt men jag förstår allvaret självklart. Han ville sedan inte gå in i klassen för som han förklarade så var han fortfarande arg och "hans dumma hjärna ville skada han medans hans goda mage och hjärta inte ville" hans utryck!

Där var dagen förstörd så klart..vilket spårade ännu mer..hans tjej gjorde slut och han var topp speedad skulle hitta på bus med en anna tjej..vilket var att slå på en klocka med bandi klubba!

Läraren ringe och han fick åka hem och inte komma tillbaks förens dagen efter då vi haft möte med rektorn.

Så hela tisdagen hemma...Onsadg då var det dax igen....suck..och med tungt hjärta!

Telefonen ringer...läraren ..först hade han hamnat i bråk med en klasskompis som skvallrat att han och en flicka skulle pussas..min son blev jätte arg och det blev bråk! Men det jobbigaste var att höra att pojken "en av hans bästa vän" som han bråkat med i måndags när han blev besviken..hade fått stryk då.

3 st hade släpat han i koridoren och i ett rum så hade ena tjejen sparkat..slagit ..och dragit han i håret. Min som såg det och som många gånger förr försvarade han honom..när han ropade på hans hjälp! Sen så hade han säkert dåligt samvete för att dom två bråkat 2 dagar tidigare och ville gott göra han. vilket blev att han sprang och tog en lång tejp bit och satte runt tjejens hals!!!!!! jag vet det är otroligt hemskt! jag har gråtit floder....

min son har aldrig förut varit i närheten av sånna handlingar förut..visst bråkat och har ett dåligt språk!

Vilket resulterade i att han är avstängd till nån gång nästa vecka!! Jag tycker det är lika hemskt det han gjort som alla andra som läser..men varför bara han! Inte tjejen som sparkat slagit..dragit i håret..varit med på buset när klockan skulle slås sönder..ingen annan sitter hemma..Han är dochk bara 8 år det stor adhd problematik! jag frågade lärarna vart dom fanns när det redan varit bråk den dagen??ingen som höll ett extra öga på dom..nej ! Inget extra stöd tycker dom att dom ska ha i klassen fast han behöver det..utan hänvisar att pbu och samtal han hjälpa han..och att han måste ta ansvar !

PBU har lämnat skrifliga rekomendationer till skolan vad som måste anpassas för att det ska funka!

Dom har dom papprerna men ändå! tror ni att det är lösningen..men 3 st stökiga elevr i samma klass och att samtal via pbu skulle fixa hans skolgång. Kan för övrigt berätta att min son har ett hjärta av guld..tar hand om dom som är utanför..försvarar sina vänner...känslosam kille,,men klarar inte motgångar och tar svek väldigt hårt! Mitt mamma hjärta orkar snart inte mer!!!!!!

Sörjer för han och allt det som blivit så fel...vad gör jag för fel??? behövde skriva av mig!

För övrigt tjejen mår bra...och men blev chockad och ledsen...tycker väldigt synd om henne..men hon hade inte heller rätten att slå sparka en annan.

behövde skriva av mig! snälla ge mig råd i stället för påhopp har det redan nog tungt och känner mig misslyckad dagligen

• Svar på tråden Min 8 åring är avstängd från skolan
  • fruis
    neelliee skrev 2010-09-23 23:17:50 följande:
    Fortfarande har deltagrana på ett EVK mycket lite att säga till om när det gäller pengar. Svenska folket sitter inte där, men folket avgör vilka medel rektor kan ta till för att stötta barn i svårigheter.

Skillnaden mot sjukvården är att när det gäller vårdköer så fattar de flesta att det inte är den enskilda läkaren eller sjuksköterskan som är ansvarig för köerna. I skolans värld går det däremot utmärkt att håna och kränka läraren eller rektorn och hålla dessa personligt ansvariga för att resurserna är knappa.

I TS fall verkar ju skolan tackla sin resursbrist på ett ganska vanligt och oförskämt sätt, nämligen att hävda att pojken inte behöver mer hjälp. (se TS). Det är sådant som upprör mig. Skulle en rektor säga " Jag vet, det är förjävligt, han behöver verkligen den här och den här hjälpen men vi har inga pengar. Kom igen, vi tacklar kommunen tillsammans och kämpar för att han ska få rätt hjälp." hade det varit en helt annan sak.

Jag har heller aldrig påstått att en enskild lärare är idiot, det är klart att det inte är lärarens fel (även om det är viktigt att skolan arbetar för att ha fullgod koll på små barn på rasterna). Men det är fruktansvärt nonchalant av en skola att hävda att barnet inte behöver mer hjälp och sedan straffa ut barnet för att han inte klarar av det. När man dessutom inte får fullgod information som förälder eller en chans att prata om problemen, ja det tycker jag är att sköta det hela dåligt.

Att ha ett barn som behöver extra stöd och inte få gehör för det från skolan är fruktansvärt. Hur tror du att det känns att skicka sitt barn till skolan varje dag när man vet att barnet inte mår bra där eller får den hjälp det behöver? Det är lustigt nog så att skolplikten gäller stenhårt från föräldrarnas sida men inte från skolans. När skolan tycker så är det plötligt OK att vara hemma en vecka eller mer, men om föräldern håller sitt barn hemma i protest för att barnet inte får rätt stöd, ja då är det skolvägran och ett straffbart brott.

Och att en ensam lärare inte klarar av en hel klass och ett eller flera barn med särskilda behov, ja det är ju precis det vi säger! Det är ju därför vi önskar extra resurser till våra barn! Ingen är arg på en enskild lärare för att hen inte räcker till, vi är arga på skolsystemet och på enskilda rektorer som skyller ifrån sig hellre än tar strid för barnets rätt.

• fruis
    astro skrev 2010-09-24 01:20:20 följande:
    Även när skolan HAR pengar så är det minsann inte alltid skolan är hjälpsam. Att skolan alltid vill barnets bästa är ren dynga.
    Mitt äldsta barn är dyslektiker. Dyslexi är en dyr diagnos. Han utreddes av kommunens egen barnpsykolog som självmant sade till mig att han var instruerad att "leta vilken diagnos som helst men inte dyslexi".

Jag var nybörjare på den tiden så det tog ett bra tag innan jag begrep att alla de "snälla" människorna, rektorn m fl, faktiskt inte alls försökte hjälpa min son utan bara ville bli av med problemet. Det var när de envist hävdade att han skulle må bäst i särskolan som jag började förstå vad det handlade om. Särskolan? Min son? Som löste ekvationer när han var åtta och föredrog vuxenlitteratur när han var nio? Det var ju b*llsh*t av värsta slag!
    Precis det här jag menar. Vissa skolor vill bara bli av med problemen, inte hjälpa barnet.
  • Nisen

herre gud... Kan 8-åringar vara så  stökiga?? Får det gå till så här på en skola? Kan ni föräldrar göra något som tex anmäla skolan.  Ok om det bara hade varit din son som bråkat men nu var det flera barn inblandade och skolan väljer att frysa ut en bara för att han har adhd, det kallar jag ren mobbing!  Istället för att sätta in en extra resurs, tror dem att stänga av ett barn löser problemet. TS Gå inte med på detta!!  Stå på dig! Jag tror inte ens att de har rätt att stänga av en 8-åring,  vem betalar att någon är hemma med honom då? knappast skolan.

• bebbi

vilken jobbig situation för dig ts, har nte mkt råd.. kan inte så mkt om sådana här saker men skickar styrka till dig och hoppas att de på något vis löser sig för er.. kraaam

• Siphra

Håller med när det gäller att de lyssnar mer om en man är med på möten. och orättvist att Aspberger har mer rätt till hjälp. ADHD flickor är de som får allra minst hjälp.
    Lycka till TS. Jag fattar! 

• elmadumle

Skolan är skyldig att se till att din son får en resurs. De kan inte skylla på pengabrist, det köper inte skolverket, eller borde inte göra iaf.

• Anonym (kokooo)

Fruis, du skriver precis så jag menar.

Nellie, jag håller inte läraren ansvarig för att barnen ska få ressurs, jag håller den som nekar barnet skolgång ansvarig.

Vad andra har röstat kan då inte JAG påverka.

Tillbaka till sjuvårdlikningen.

Uppdiktat: Ditt barn får en sjukdom som innebär en DYR långvarig behandling, och dyra mediciner. Efter ett halvår med en sisådär förbättring kommer det fram att det finns en bättre medicin/behandling, men den är för dyr. Ska sjukvården ta in den behandlingen kommer det att gå utöver lättare sjukdommar.

Sitter du då där och tar emot nyheten om att ditt barn inte får den bästa vården utan ett knyst? Tänker du att det är inte någons ansvar eftersom pengarna inte finns?

Jag håller inte läraren ansvarig, men jag tycker kommentaren om att hålla hemma för barnets skull är helfel. Man kan inte lämna ansvaret över till ett barn som redan är utsatt. Detta barn ska skyddas från att skada andra barn, andra barns ska skyddas för att överfallas av detta barn.

Skyddet kallas ressurs. Det ska inte behövas att prioritera om dett barn ska få ressurs eller inte pga. pengar.
    Att inte ge ett barn som behöver ressurs är att sparka på den som ligger nere.

Jag förstår att du vill att barnet ska få hjälp, men det är dubbelmoral att lägga ansvaret över till barnets familj när det är skolans skyldighet att barnet ska få en bra skolgång. (kommunen, whatever).

• Starkast

Vilken otroligt jobbig situation ni hamnat i!
    Mina tårar är inte långt borta.
    Om jag var du skulle jag gå på från flera håll. Sjukvården för sig och kommunen för sig. Sammankoppla dom till ett möte där även SJUKVÅRDENS psykolog och barnets läkare finns med. För givetvis måste det skräddarsys något som fungerar för just ditt barn.
    Ta den här veckan nu och ring runt och KRÄV att detta ordnas akut! Kräv även hemundervisning för din son snabbt som attan NU! Detta kostar mer och kommunen kommer bli mer angelägen om att tillsätta en resurs i skolan  åt honom. Vägrar de hemundervisning är det ett lagbrott att polisanmäla.

Jag kan förstå skolans akuta åtgärd.
    Det finns många barn på skolan och säkert diverse "småfighter" andra barn mår dåligt av = andra föräldrar pratar också med skolan. Själv skulle jag bli skogstokig om mitt barn fått tejp runt halsen etc. och kräva åtgärd från skolan från den synvinkeln.
    MEN!
    Skolan måste ordna upp situationen! Ditt barn måste få gå i skolan. Han t.o.m måste enligt svensk lag. Det löser inga problem att flytta runt barnen. Det finns ju dessutom stöd att få. Och att ingen rastvakt funnits i närheten när saker, tätt efter varandra inträffar tycker jag är mycket dåligt. Det är ju inte så att de är helt ovetande om problemet.

Sen kan jag tycka att han måste lära sig ta ansvar. Att hans beteende får koncekvenser. När man är 8år börjar man bli stor och kan inte få allt serverat utan måste lära sig hantera sina impulser själv.
    MEN - fram tills han lärt sig måste han få rätt stöd i skolan. Just nu kan kan inte ta kontroll själv och blir ju då en fara för de andra barnens säkerhet.

Min erfarenhet är att det överhuvudtaget är svårt att gå i 2:an.
    1:an var mer "på lek", nu börjar allvaret. Barnen får betydligt högre krav på både vad de presterar och sitt uppförande. Alla är inte mogna för det!
    Sen i 3:an har de kommit längre och klarar av mer ansvar. I 4:an krävs väldigt mycket mer.
    Så just 2:an tror jag är jobbig på något sätt för de flesta barnen. De ska helt plötsligt vara så stora och duktiga - trots att de bara är 7-8år gamla. 

Ta nu dessa dagar hemma till att kräva rätt hjälp för ditt barn! Det är hans lagliga rättighet!

• Anonym (kokooo)

Jenny F, vill bara påpeka en sak, vet inte om du har erfarenhet av barn med adhd. Det är lätt att tänka att barnen måste lära sig att kontrollera sig själv, men det är just det som är problemet...
    Det är som att tvinga ett dövt barn att lyssna. En lam att gå....
    För en utomförstående låter det helt sjukt att jamföra med döva och blinda barn, men så illa är det, speciellt när det inte är annerkänt bland många.

Inget ont menat.

Generellt: Flera har nämnt medicinering. Det tycker jag man ska testa om problemen blir för stora, för barnets skuld. Aldrig som någon lösning för att ressurser inte finns. Medicinering fungerar inte för alla, min son har ennu inte hittat rätt, och medicinering används i samband med annan behandling. (Vuxenstöd).
    Det är rätt så komplicerat.

Svar på tråden Min 8 åring är avstängd från skolan