• Anonym (ledsen mamma)

Min 8 åring är avstängd från skolan

Min som började nu i andra klass på en ny skola,med stora förhoppningar att det skulle bli ett bättre skol år än förra!

Han har Adhd och mycket svårt att hantera känslor och impulsiv.

1 månaden gick väll ganska bra, men nu har det helt gått åt skogen.

I måndags så hamnade han i bråk med sin bästa vän. han skulle pissa och den andra skulle hålla utkik,,vilket han gjorde i några sekunder för att sedan springa till hela klassen och hans flickvän och berätta det..min son blev oerhört besviken och frustrerad..sprang efter han och tog tag runt hans hals...suck...skrk att han skulle slå ihjäl han och var hysterisk.

Det tog inte hårt men jag förstår allvaret självklart. Han ville sedan inte gå in i klassen för som han förklarade så var han fortfarande arg och "hans dumma hjärna ville skada han medans hans goda mage och hjärta inte ville" hans utryck!

Där var dagen förstörd så klart..vilket spårade ännu mer..hans tjej gjorde slut och han var topp speedad skulle hitta på bus med en anna tjej..vilket var att slå på en klocka med bandi klubba!

Läraren ringe och han fick åka hem och inte komma tillbaks förens dagen efter då vi haft möte med rektorn.

Så hela tisdagen hemma...Onsadg då var det dax igen....suck..och med tungt hjärta!

Telefonen ringer...läraren ..först hade han hamnat i bråk med en klasskompis som skvallrat att han och en flicka skulle pussas..min son blev jätte arg och det blev bråk! Men det jobbigaste var att höra att pojken "en av hans bästa vän" som han bråkat med i måndags när han blev besviken..hade fått stryk då.

3 st hade släpat han i koridoren och i ett rum så hade ena tjejen sparkat..slagit ..och dragit han i håret. Min som såg det och som många gånger förr försvarade han honom..när han ropade på hans hjälp! Sen så hade han säkert dåligt samvete för att dom två bråkat 2 dagar tidigare och ville gott göra han. vilket blev att han sprang och tog en lång tejp bit och satte runt tjejens hals!!!!!! jag vet det är otroligt hemskt! jag har gråtit floder....

min son har aldrig förut varit i närheten av sånna handlingar förut..visst bråkat och har ett dåligt språk!

Vilket resulterade i att han är avstängd till nån gång nästa vecka!! Jag tycker det är lika hemskt det han gjort som alla andra som läser..men varför bara han! Inte tjejen som sparkat slagit..dragit i håret..varit med på buset när klockan skulle slås sönder..ingen annan sitter hemma..Han är dochk bara 8 år det stor adhd problematik! jag frågade lärarna vart dom fanns när det redan varit bråk den dagen??ingen som höll ett extra öga på dom..nej ! Inget extra stöd tycker dom att dom ska ha i klassen fast han behöver det..utan hänvisar att pbu och samtal han hjälpa han..och att han måste ta ansvar !

PBU har lämnat skrifliga rekomendationer till skolan vad som måste anpassas för att det ska funka!

Dom har dom papprerna men ändå! tror ni att det är lösningen..men 3 st stökiga elevr i samma klass och att samtal via pbu skulle fixa hans skolgång. Kan för övrigt berätta att min son har ett hjärta av guld..tar hand om dom som är utanför..försvarar sina vänner...känslosam kille,,men klarar inte motgångar och tar svek väldigt hårt! Mitt mamma hjärta orkar snart inte mer!!!!!!

Sörjer för han och allt det som blivit så fel...vad gör jag för fel??? behövde skriva av mig!

För övrigt tjejen mår bra...och men blev chockad och ledsen...tycker väldigt synd om henne..men hon hade inte heller rätten att slå sparka en annan.

behövde skriva av mig! snälla ge mig råd i stället för påhopp har det redan nog tungt och känner mig misslyckad dagligen

• Svar på tråden Min 8 åring är avstängd från skolan
  • Anonym (...)

en bra plats att starta på i att göra skolmiljön bättre är att sluta tycka att skolan är en plats som skall uppfostra barnen.. I skolan skall man lära sig saker.. Hur man beter sig bland andra lär man sig hemma.. Det finns många barn i skolan som stör för andra.. Kan man komma till kärnan av problemet istället för att skylla på lärare, rektorer eller ekonomin så skulle skolan få en mycket bättre miljö!

En skolklass KAN ha 24 elever under förutsättning att eleverna har lite sens och moral och inte stör för andra som man kan hoppas att föräldrarna lär dem??!

• Emeli
    Anonym (kokooo) skrev 2010-09-24 21:42:04 följande:
    1: Klagar inte på "läraren" Nellie, bara hennes konstanterande att finns det inte pengar så finns det inte. (Inte bara henne).
    Jaså?

Vg se inlägg 48 "Nelliee: Vad jag är glad för att du inte är min sons lärare...Vår sons lärare är mänsklig...."  och inlägg 59 "Och Nellie, ang. mänskliginlägget.....
    Sättet du omtalar blant annat mitt barn på gör att jag tycker du låter omänsklig."

Det var du som skrev inläggen. Det kallar jag påhopp. Du hade vunnit mycket på att ha en sansad ton och undvika personangrepp. Nellie skriver att hon är lärare och med tanke på hur insatt hon verkar, hur realistiskt hon beskriver verkligheten, är jag beredd att tro henne eftersom jag också är lärare och känner igen mycket av det hon beskriver. Nellie hade för övrigt inte ens talat om ditt barn, hon hade svarat ts och beskrivit hur det ser ut i många skolor.

Eftersom det är kommunerna som är huvudmän för skolan ser situationen väldigt olika ut i olika kommuner. Skolpengen är olika stor, möjligheterna att få extra resurser varierar mycket. Du kanske har tur att bo i en relativt rik kommun där de lokala politikerna tycker det är viktigt att satsa på skolan. Då är du bara att gratulera. Men det kan lika gärna vara tvärtom.

Där jag jobbar (högstadieskola, årskurs 6-9) brukar vi alltid ha flera planerings- och överlämningskonferenser innan eleverna från 5:an kommer. Vi vet någolunda väl vilka elever som har särskilda behov och som vi måste planera lite extra för. Vi gör verkligen vårt allra bästa för att det ska bli så bra som möjligt för alla elever, men ibland räcker resurserna helt enkelt inte till. Ibland kan det också ta lite tid innan vi har lyckats få tag på någon lämplig person. Vem som helst passar inte att jobba som assistenter till alla barn. Det finns ju barn med väldigt speciella behov. Jag jobbar i en kommunal skola och i en kommun måste man först se efter om det redan finns någon övertalig innan man går ut ock söker personal. TS barn går i en friskola, och i det fallet måste skolan antagligen annonsera efter personal om inte kommunen kan ställa upp. Försök förstå att man inte alltid hostar fram lämpliga personer ur rockärmen samma dag behovet uppstår.

Jag kan hålla med dig i din kritik att skolan inte har varit tillräckligt förutseende i ts fall, men det är sannerligen inte lärarens fel eller ansvar. Vi vet heller inte hur det har gått till när ts son började på skolan och hur mycket skolan har blivit informerad om ts sons speciella behov. TS skrev ju att pojken gick på en annan skola förra läsåret. Skolbytet kanske blev hastigt bestämt. Jag undrar också lite över varför det inte fungerade på den förra skolan.
  • Anonym (kokooo)

...
    Oj.....Välkommen till verkligheten där alla barn inte har samma utgångspunkt. Men du är inte ensam...Naiva personer finns det tyvärr gott om.

• Anonym (kokooo)

MIN sons lärare pratar inte om barn på det sättet...Tycker att barn ska vara hemma tills saker löser sig i skolan.

JAG är glad för att min sons lärare INTE tänker så. Han är värt lika mycket som andra barnen i klassen, och evt. dårlig ekonomi gör inte så han tvingas stanna hemma pga rektorens planering.
    Det är inte lärarens ansvar att trolla fram ressurs, men hade jag överhört min lärare säga så till en annan (generellt, inte specifikt om min son) hade jag blivit riktigt besviken.

Det är inställningen jag påpekade. INGET barn ska behöva sättas åtsidan pga ekonomi.

Skolplikten finns av en orsak...

Barn med adhd inkluderar mitt barn. Barn som behöver ressurs inkluderar mitt barn. Barn som inte kan kontrollera sig själv inkluderar mitt barn.

Våra barn har det jobbigt nog sen innan, att behöva dra det ekonomiska lasset är fruktansvärt orättvist....
    Det är sparka på den som ligger mentalitet.

• Emeli
    Anonym (...) skrev 2010-09-24 22:44:16 följande:

en bra plats att starta på i att göra skolmiljön bättre är att sluta tycka att skolan är en plats som skall uppfostra barnen.. I skolan skall man lära sig saker.. Hur man beter sig bland andra lär man sig hemma.. Det finns många barn i skolan som stör för andra.. Kan man komma till kärnan av problemet istället för att skylla på lärare, rektorer eller ekonomin så skulle skolan få en mycket bättre miljö!

En skolklass KAN ha 24 elever under förutsättning att eleverna har lite sens och moral och inte stör för andra som man kan hoppas att föräldrarna lär dem??!

Nja, så här står det i Lpo 94 (Läroplanen) " I samarbete med hemmen skall skolan främja elevernas utveckling

till ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar"

Huvudansvaret för uppfostran ligger så klart på hemmet, men skolan har även en del av ansvaret.
  • Anonym (kokooo)

Tror inte vi bor i en spec. rik kommun. Barnen gick på förskola i ett annat rektorsområde innan. Det var inte bara vi som tyckte bt. rektorn där var helkass...Hon var en dårlig rektor från barn/familjers synsvinkel, samt personal.

Där fick vi kämpa och kämpa tills sonen fick stödet han har all världens rätt till...

Som tur var hamnade han på en skola i ett annat rektorsområde som jobbade på ett helt annat sätt.

Fattar inte varför det är så "acceptabelt" att barn ska lida pga. dårlig ekonomi...
    ("acceptabelt" menar jag att ni visstnog tycker barnet ska få hjälp, MEN ekonomin är som den är.)

• Niiskuneiti

Nu ska vi inte kommentera hur ditt barn uppför sig, TS. För som du skriver har han ADHD och då kan det bli riktigt jäkla tokigt ibland. Vad jag för mitt liv inte kan förstå är varför det inte sätts in extra resurser? Det är ju övertydligt att det inte fungerar för din pojke i skolan, alla blir lidande. Skolan har ett ansvar för ALLA barn, så det är bara för dem att se till att de gör allt för att lösa det!!

Som lärare tycker jag det är skandalöst!! Det är viktigt att hemmet och skolan samarbetar, men hur tusan ska ni kunna lösa det själva om det är så rörigt i skolan att inget fungerar? Att stänga av en liten pojke tycker jag är helt galet.

Kommunen har en skyldighet att ordna det här. Visst är det brist på pengar, men du ska inte finna dig i att de bara säger nej till resurs men samtidigt skickar hem honom. Då fungerar det uppenbarligen FÖR dåligt.

Ge inte upp och lycka till!

• MammaG

Den här frågan kanske har besvarats, men jag orkar inte läsa igenom alla inlägg, så jag frågar i allafall: hur kan man stänga av en åttaåring? Har inte han skolplikt, och skolan därmed skyldighet att tillgängliggöra skolgång?

• Killarnas morsa

Jag är ledsen, TS, men jag måste bara kommentera ett par åsikter som framkommit:

Jag förstår att dagens lärare har en tuff uppgift, ibland nästan omöjlig.
    MEN ni har ett val, ett val att utbilda er till just lärare, ett val att stanna i yrket, ett val avseende vilken skola ni arbetar på, ett val hur ni bemöter dessa barn osv osv.
    Vad har BARNET för val? Har barnet valt sitt funktonshinder eller kan det någonsin slippa ifrån det? Nej.

Min store kille har precis lämnat grundskolan efter 10 års helvete! Jag förstår att engagerade lärare gärna vill tro att alla är som dem men tyvärr, så är det inte.
    Båda mina barn har ADHD men tack o lov så är ingen av dem utåtagerande men det öppnar möjligheten för att ständigt vara utsatt istället. De har alltid fått skulden för allting, de har blivit retade av klasskompisar, de har blivit slagna av andra barn som testat var deras gränser går osv osv. När de blir arga så kan de slå besinningslöst men det tar tid att få dem dit....
    Många, många gånger när jag kommit och hämtat dem i skolan så har det inte funnits en vuxen så långt ögat når. Att sitta inne på rasterna och sedan bli förvånad när det händer grejer på skolgården är märkligt, tycker jag.

Under "mina" tio år i grundskolan så har vi haft olika politiker som varit ansvariga så att säga att det var vi som röstade och nu får "sona vårt brott", tycker jag är skitsnack. Det spelar ingen roll vem som sitter, brister skolan så brister den, oavsett.

Att ropa efter liten klass tycks enkelt som utomstående. I vårt fall finns det 900 barn i grundskolan på orten och en liten klass på 4 elever. Hur ska alla barn med behov kunna gå där??

Jag förstår absolut den enskilda lärarens dilemma, det gör jag verkligen! Jag har goda vänner som är lärare och de ringer mig ibland helt förtvivlade och ber om "hanteringsråd" för de här barnen.

Dock är det så att barnen har en eller två som kan strida för deras rättigheter och är villiga att göra det resten av livet, och det är föräldrarna. Om jag inte strider för mitt  barn, vem ska göra det då??
    Skolan har skyldigheter, så enkelt är det.

Till TS; Jag lider verkligen med dig och hoppas att det löser sig för er!
    Mitt tips till dig är att vara påläst, strid för en lösning och försök att hitta en mer fungerande medicinering.
    Du ska se att under detta finns en liten kille som mår jättedåligt, så det behöver lösas nu!
    Lycka till!

• Anonym
    Killarnas morsa skrev 2010-09-24 23:55:19 följande:
    Jag är ledsen, TS, men jag måste bara kommentera ett par åsikter som framkommit:

Jag förstår att dagens lärare har en tuff uppgift, ibland nästan omöjlig.
    MEN ni har ett val, ett val att utbilda er till just lärare, ett val att stanna i yrket, ett val avseende vilken skola ni arbetar på, ett val hur ni bemöter dessa barn osv osv.
    Vad har BARNET för val? Har barnet valt sitt funktonshinder eller kan det någonsin slippa ifrån det? Nej.

Min store kille har precis lämnat grundskolan efter 10 års helvete! Jag förstår att engagerade lärare gärna vill tro att alla är som dem men tyvärr, så är det inte.
    Båda mina barn har ADHD men tack o lov så är ingen av dem utåtagerande men det öppnar möjligheten för att ständigt vara utsatt istället. De har alltid fått skulden för allting, de har blivit retade av klasskompisar, de har blivit slagna av andra barn som testat var deras gränser går osv osv. När de blir arga så kan de slå besinningslöst men det tar tid att få dem dit....
    Många, många gånger när jag kommit och hämtat dem i skolan så har det inte funnits en vuxen så långt ögat når. Att sitta inne på rasterna och sedan bli förvånad när det händer grejer på skolgården är märkligt, tycker jag.

Under "mina" tio år i grundskolan så har vi haft olika politiker som varit ansvariga så att säga att det var vi som röstade och nu får "sona vårt brott", tycker jag är skitsnack. Det spelar ingen roll vem som sitter, brister skolan så brister den, oavsett.

Att ropa efter liten klass tycks enkelt som utomstående. I vårt fall finns det 900 barn i grundskolan på orten och en liten klass på 4 elever. Hur ska alla barn med behov kunna gå där??

Jag förstår absolut den enskilda lärarens dilemma, det gör jag verkligen! Jag har goda vänner som är lärare och de ringer mig ibland helt förtvivlade och ber om "hanteringsråd" för de här barnen.

Dock är det så att barnen har en eller två som kan strida för deras rättigheter och är villiga att göra det resten av livet, och det är föräldrarna. Om jag inte strider för mitt  barn, vem ska göra det då??
    Skolan har skyldigheter, så enkelt är det.

Till TS; Jag lider verkligen med dig och hoppas att det löser sig för er!
    Mitt tips till dig är att vara påläst, strid för en lösning och försök att hitta en mer fungerande medicinering.
    Du ska se att under detta finns en liten kille som mår jättedåligt, så det behöver lösas nu!
    Lycka till!
    Oerhört bra skrivet! Såna här vettiga inlägg tackar man ju för, men då vi sitter i samma båt så vet man lättare vad andra går igenom.

Jag vill också säga till TS - stå på er, kämpa för er sons skull, skolan/kommunen har ju faktiskt skyldighet att ordna så att även er son kan gå till skolan och kunna må bra där (precis som hans skolkamrater ska kunna känna sig "säkra" såklart!) som alla barn har!
    Hoppas verkligen att det löser sig för er på det allra bästa sätt!

För övrigt undrar jag också, stänger man av barn i grundskolan i Sverige? Jag har jobbat i skolan i flera år, och har aldrig hört talas om det alls.
Svar på tråden Min 8 åring är avstängd från skolan