Inlägg från: Fridayyy |Visa alla inlägg
  • Fridayyy

~mittenavmajknoddar~

Min första barn låg i säte. De gör inte vändningförsöken så tidigt eftersom det finns risk att bebisen vänder tillbaka samt att det finns en liten risk att förlossningen sätter igång. Jag tyckte inte det gjorde så ont, jag var mer rädd för kanylen i handen men det gick jättebra. Men hon vägrade vända sig och jag fick tid för snitt men vattnet gick innan och tur var det för mig för jag hann inte bli riktigt nervös. Men snittet gick jättebra, hade knappt ont. Men det känns ju lite mer medicinskt än att föda vaginalt. Men din bebis kan ju hinna vända sig och kanske vändningsförsöket lyckas. Jag trodde att min tredje jag väntar nu också skulle ligga i säte men den vända sig för nån vecka sedan och jag hoppas den stannar där.

• Fridayyy
    TheLove skrev 2011-04-15 11:30:59 följande:
    Jag har själv aldrig behövt bry mig om detta men var lite osäkert om jag skulle bli snittad förra gången då jag ganska länge hade föreliggande moderkaka (dvs moderkaka som ligger nere vid öppningen så att han inte skulle kunnat ta sig ut)

Jag vet inte om detta lugnar dig nått men det verkar i alla fall som att nästan hälften av alla sätes går att vända... www.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentru.../ Detta är linköpings förlossnings statistik och vändningsförsök står längst ner...

Men jag har hört att det ofta är först v.36 som barnen vänder sig nedåt... Vet ej om det stämmer dock... Hoppas att han hinner vända sig innan det gått tre veckor så du slipper vändningsförsök, har hört att det inte är så skönt...

Min lille ligger som tur är med huvudet ner, vet ej om det är fixerat eller ruckbart men han ligger med huvudet väldigt lågt i alla fall så risken att han skulle vända sig är typ icke existerande...

Håller tummarna för dig!!
    För mig kändes inte vändningsförsöket så mycket, min man tyckte det var värre, han trodde inte man kunde göra så med magen...=) Men endel har ju upplevt att det gör ont men det beror ju på vad man jämför med, det är ju inte som förlossningssmärtor.
  • Fridayyy
    tove83 skrev 2011-04-16 18:23:41 följande:
    var hos mvc igår är idag i v36 (35+0) bf 20 maj

nästa gång vi ska dit är den 29/4

sf-mått 34
    hb 125
    blodtryck 125/70
    fosterljud 142

fixerad sedan v30

allt såg bra ut,fick även lämna ett immuniseringsprov...
    är detta nåt alla får göra eller är det för att jag är rh neg 0??
    Det är bara för att du är rh neg 0.
  • Fridayyy
    talare skrev 2011-04-26 14:37:53 följande:
    man får väll korta ner tiden? sex 3ggr på... 3timmar kanske?
    Bebisen kommer väl ut i ren förskräckelse...=) . Det sägs ju att spermierna mjukar upp livmodertappen men man måste väl ändå rent hormonellt vara ganska redo??
  • Fridayyy

Kan meddela att jag i lördags födde en liten pojke på 3520 gram och 50 cm. Vattnet gick i fredags kväll men värkarna startade inte förrän kl.19 på lördagskvällen, 1,5 h senare var han ute.

• Fridayyy

Vattnet gick i fredagskväll (efter en färdknäpp..=)) och vi åkte in. Stannade kvar under natten utan några direkta värkar. Åkte sen hem på lördagen och fick då feber, snabbt tillbaka och fick alvedon intravenöst samt en dos antibiotika. Sen började det komma små värkar fast inte så farligt men jag frågade hur mycket jag var öppen och då var det redan 3-4 cm, in på förlossningsrum och väldigt intensiva värkar (kom ofta), tog lustgas nästan hela tiden. Sen fick de inte ut moderkakan direkt och började prata om operation, blev så orolig men en läkare lyckades till slut få ut den. Hade hög puls efteråt som verkar sitta i än.

• Fridayyy

Ja de sa att de fick ut allt iallafall, de höll på och kolla en bra stund.

Nä jag fick ingen i¨gångsättning, först tror jag de ville se att febern gick ner och vad som hände när jag fick antibiotika. Men sen hann jag ju inte få mer behandling och är mycket glad för det, det känns så jobbigt när det blir så mycket annat.

• Fridayyy

Idag har jag blivit utskriven från BB. Har varit hemma men jag har haft lite hög temp och de hittar inget speiciellt det kan bero på. Inga rester i livmodern men fick medicin för att stöta ut lite mer blod. Samt att jag ska äta järntabletter. Hoppas tempen sjunker nu. Lille Oscar mår bra och har börjat gå upp i vikt igen och amning och bajseri fungerar bra. Inte mycket sömn för mig men så är det ju...=)

Hoppas ni får träffa era bebisar snart.

• Fridayyy

Jag skrev i BF-listan, vet inte om det blev rätt....

• Fridayyy

Oj vad saker du har med dig Lovelyy. Till bebisen hade jag bara lite kläder med mig. Fast i och för sig, första gången jag åkte in hade jag inte ens ombyte till mig själv med mig och jag läckte ju fostervatten och var tvungen att låna byxor av personalen när jag skulle hem, när värkarna inte startade. Så jag kanske skulle förberett lite mer.

• Fridayyy
    TheLove skrev 2011-05-11 09:29:06 följande:
    Det räcker nog om man inte ska stanna så länge men man vet aldrig hur länge man blir kvar... När jag packade väskan tänkte jag inte på att mannen kommer vara hemma med Elliot om jag blir kvar men tycker ändå det känns skönt att ha med lite för mycket istället för tvärtom...

Vi får 8st blöjor vilket jag känner att det räcker nog inte om vi får stanna några dagar... Visst går det att köpa men har hällre med mig redan nu...

Kräkhandukar saknade jag sist då vi fick koppmata i början och då blev det lite kladd :P
    Fick ni inte mer än 8 blöjor, det känns ju lite snålt?? Mina på rummet tog slut men jag hämtade på deras lager..tror man får det..=) jag använde dessutom kläderna de har på BB till bebisen. Och själv hade jag deras rock på mig, så behändig när man ammar, bara att öppna..=) Men jag vet att de inte ville skicka med mig såna stora blöjor förra gången när vattnet gått, jag fick nog med mig nån ändå men hur klarar man sig med bindor?? Annars får man ju gå med handdukar i byxorna...

Förresten, vill de göra hinnsvepning på dig även om de tror att bebisen är liten? Är det för att du har ont? Många andra verkar ju inte få det förrän de gått över tiden?
  • Fridayyy

Lovelyy...då får jag önska lycka till med hinnsvepningen och håll oss uppdaterade om du kan...=)  

• Fridayyy
    jakeline skrev 2011-05-12 19:50:49 följande:
    Det är ju huvudet som gör mest ont, även om bebisen väger mycket kan den ju ha ett lagom stort huvud. :P kroppen hänger ju liksom mest bara med... 

Hade världens liv och ont i gårkväll men inte hände det något mer än så... funderade om bönan kanske hade börjat fixerat sig äntligen... verkar ha legat på samma sida hela dagen iaf. en vecka till BF enl. ul. imorgon enl mens. Spännande.  
    Ja och värkarna gör ju lika ont hur liten bebisen än är, det är väl under krystningen som det kan spela roll hur stort huvudet är men man öppnar ju sig 10 cm så det borde inte vara så stort skillnad??
  • Fridayyy
    Vix skrev 2011-05-14 03:02:23 följande:
    Sitter och tittar på världens vackraste tös som hade bråttom till världen. 21.00 kom hon, vår Irma
    Grattis!! Hur lång tid tog förlossningen??
  • Fridayyy
    TheLove skrev 2011-05-19 16:17:12 följande:
    Vid 12 blev jag hemskickad för ingenting händer och bärkarna har avtagit igen. Jag orkar inte fler falsklarm :(
    Nej, vad tråkigt. Men om du är öppen 4 cm, varför stannar det då av? Sa de nåt om det, de som ska veta sånt??
  • Fridayyy

jakeline...grattis!!!långt hår hon har!!!!!

• Fridayyy

Grattis alla som fått!! Min lille blev ju en månad igår...=) tiden går såå fort. Han mår bra men är ledsen på kvällarna, jobbigt. 3 timmar som han kinkar och inget hjälper. Har varit så med de två andra barnen med. Annars är han mer vaken, lyfter på huvudet och visar mer vad han vill!

• Fridayyy

Jag testade det på mina äldre barn och märkte ingen skillnad. Igår var jag på BVC med läkarkontroll och de påstod också att Minifom inte har så stor effekt. Jag försöker tänka mer på vad jag äter nu, ex var det en jobbig dag när jag åt nypotatis. Jag som har ett helt land med potatis, hur ska det gå?? =) Lök är ju också gasbildande.

• Fridayyy

Oscar är nu lite över 4 månader och är 64 cm lång och väger 7750 gram, i alla fall förra veckan..=) I helgen hade han det jobbigt, ville inte sova och GALLSKRIKER när man lägger honom i vagnen, han hatar det. Så nu får han tutta sig till sömns och så lägger jag honom i vagnen. Vi har börjat med lite lite smakisar, banan och morot men han vill helst inte ha nåt i munnen..=) så jag väntar lite till. TÄnkte ändå helamma till 6 månader.

Annars vill han vara med hela tiden och ler nästan jämt när man pratar med honom.

Jag tycker också att vi ska fortsätta skriva här!

• Fridayyy
    Sommarnatt2010 skrev 2011-09-20 12:24:48 följande:
    Jag är inte så sugen på att börja med smakisar ännu =) Dels har ju amningen bara fungerat bra knappt en månad o har tänkt hel amma ett tag till...Men får väl se, vad de säger nästa gång jag ska till BVC tror det var nästa vecka, då är plutten 4 månader...gud va tiden går 

Igår kväll började Olle snacka som en tok här hemma...Han har jollrat lite gran mot mig innan o "härmat" men som sagt bara några enstaka gånger så igårkväll började han snacka som bara den...Med allt. Så när jag la honom för kvällen låg han i mörkret o pratade för sig själv jätte länge innan han somnade...få se om det blir samma sak idag, pratar gör han iaf =)

frågar igen om  det här med vinterkläder. Jag har tänkt så här, är det galet??
    Det ingår en fotsäck till vår vagn...Har köpt en fleecoverall o en vindoverrall..Tänkte att man kan ha vindoverallen först o sen när det blir kallt fleecen o skulle det bli super kallt tar jag båda o filt kanske så fotsäck då...sitter på skinnfäll. Det måste väl räcka eller behövs det en åkpåse oxå???? Tycker de känns så onödigt dyra eller är jag helt ute o cyklar.

Olle börjar tycka det är så där kul att ligga vaken i vagnen nu, som tur är sover han mest när vi går, men är han vaken tar han tag i "locket" o försöker dra sig upp...hoppas dock det går att ha honom liggande ett tag till.... 
    Oscar är 5 månader nästa fredag men vi har börjat jättelite med smakisar, han spottar ut det mesta än.

Jag gör tvärtom med åkpåse. Fick en med vår vagn som vi köpte 06. Sen har jag ofta haft en vinterjacka på barnen och benen bara i byxor. Detta när de suttit i vagnen vintertid. Dels är det så klumpigt med hel overall tycker jag, en sån där tjock i alla fall.  Men det funkar säkert som du gör med, annars är det ju bara att ta ett litet täcke. Vart bor du? är det i södra sverige är det ju inte säkert att det blir så kallt heller. (fast de två sista vintrarna har ju varit svinkalla men då kanske man inte går ut så mycket heller).
Svar på tråden ~mittenavmajknoddar~