• Anonym (lisa till)

antabus och dricka?

Min sambo tar antabus 2 ggr per vecka, anledningen är att det blivit för mycket drickande under en period.

Men jag blir lite förvånad. Jag gav honom den senaste tabletter i fredags och i går kävll (lördag) kunde han ändå dricka ett par glas vin.

Hur länge sitter antabus i kroppen egentligen och varför tar man denna "medicin"?

• Svar på tråden antabus och dricka?
  • Anonym (ja du...)
    DreamBitch skrev 2010-09-27 10:58:59 följande:
    Kan inte se att jag någonstans har skrivit att du inte får säga vad du tror? Jag har bara förklarat hur det ligger till.
    Du har bla skrivit "det var det dummaste jag hört" etc. Men skit samma vem orkar? Hopps TS fått svar på sin fråga för våran diskussion har knappast hjälpt henne med den.
  • Anonym (lisa till)

Jag vet att han tagit sin dos. Det är brustabletter och jag tittar på så han sväljer allt.
    Jag förvarar burken så han har inte bytt ut tabletterna heller. De är ganska stora med ett kryss på, kan inte förväxlas med något annat.

Tack för alla svar!

Vi har inte koltabletter hemma PrincessOflce

• aronnax

På mitt jobb ger vi en "boosterdos" som är dubbel på fredag, då håller det längre, prata med hans missbruksenhet eller vad det nu är för doktor han har.

A-bus funkar inte på alla, en del kan dricka igenom, men dom allra flesta blir ju röda i ansiktet och får lite hjärtklappning, i alla fall enl. min erfarenhet.
    (ingen vetenskaplig bas)

• Anonym (lisa till)
    aronnax skrev 2010-09-27 13:24:51 följande:
    På mitt jobb ger vi en "boosterdos" som är dubbel på fredag, då håller det längre, prata med hans missbruksenhet eller vad det nu är för doktor han har.

A-bus funkar inte på alla, en del kan dricka igenom, men dom allra flesta blir ju röda i ansiktet och får lite hjärtklappning, i alla fall enl. min erfarenhet.
    (ingen vetenskaplig bas)
    Tack, men det behövs inte. Han har inget sug efter alkohol och kommer garanterat hålla sig nykter ett bra tag framöver.

Detta är inget "aldrig mera dricka" som han håller på med. Utan han kommer att dricka alkohol igen när han klarar av det.
  • Janni8
    Anonym (lisa till) skrev 2010-09-27 12:38:20 följande:
    Jag vet att han tagit sin dos. Det är brustabletter och jag tittar på så han sväljer allt.
    Jag förvarar burken så han har inte bytt ut tabletterna heller. De är ganska stora med ett kryss på, kan inte förväxlas med något annat.

Tack för alla svar!

Vi har inte koltabletter hemma PrincessOflce
    Han kan ju faktiskt ha koltabletter fast du inte vet om det.
  • Janni8
    Anonym (lisa till) skrev 2010-09-27 13:59:06 följande:
    Tack, men det behövs inte. Han har inget sug efter alkohol och kommer garanterat hålla sig nykter ett bra tag framöver.

Detta är inget "aldrig mera dricka" som han håller på med. Utan han kommer att dricka alkohol igen när han klarar av det.
    En lite fråga, varför började han med antabus över huvudtaget?
  • Anonym (lisa till)
    Janni8 skrev 2010-09-27 16:51:59 följande:
    En lite fråga, varför började han med antabus över huvudtaget?
    För att han har spårat ur totalt vid ett par tillfällen där alkohol varit inblandat på sistone. Jag ställde ett ultimatum, antingen drar han ner på drickandet nu och en tid framöver, eller så kommer han bli tvungen att sluta helt för resten av sitt liv.

Att han började med antabus var för att visa mig att han kommer hålla sitt löfte.
  • Janni8
    Anonym (lisa till) skrev 2010-09-27 18:49:22 följande:
    För att han har spårat ur totalt vid ett par tillfällen där alkohol varit inblandat på sistone. Jag ställde ett ultimatum, antingen drar han ner på drickandet nu och en tid framöver, eller så kommer han bli tvungen att sluta helt för resten av sitt liv.

Att han började med antabus var för att visa mig att han kommer hålla sitt löfte.
    Och han har en läkarkontakt? Jag tror han har koltabletter som inte du vet om.
  • Anonym (lisa till)
    Janni8 skrev 2010-09-27 18:50:08 följande:
    Och han har en läkarkontakt? Jag tror han har koltabletter som inte du vet om.
    Han har fått receptet av sin husläkare. Nej, han har inte koltabletter. Men alla kanske inte är känsliga för antabus? Det hade ju gått ca 1,5 dygn sedan senaste tabletten då han drack. Kanske räcker med tid?
  • DreamBitch
    Anonym (lisa till) skrev 2010-09-27 19:10:37 följande:
    Han har fått receptet av sin husläkare. Nej, han har inte koltabletter. Men alla kanske inte är känsliga för antabus? Det hade ju gått ca 1,5 dygn sedan senaste tabletten då han drack. Kanske räcker med tid?
    Har han kollat levervärden? Eventulla leversjukdomar kan göra att omvandligen till den aktiva metaboliten blir nedsatt vilket kan leda till att effekten uteblir.
Svar på tråden antabus och dricka?