• Anonym (lisa till)

antabus och dricka?

Min sambo tar antabus 2 ggr per vecka, anledningen är att det blivit för mycket drickande under en period.

Men jag blir lite förvånad. Jag gav honom den senaste tabletter i fredags och i går kävll (lördag) kunde han ändå dricka ett par glas vin.

Hur länge sitter antabus i kroppen egentligen och varför tar man denna "medicin"?

• Svar på tråden antabus och dricka?
  • PrincessOfIce
    Anonym (lisa till) skrev 2010-09-27 12:38:20 följande:
    Jag vet att han tagit sin dos. Det är brustabletter och jag tittar på så han sväljer allt.
    Jag förvarar burken så han har inte bytt ut tabletterna heller. De är ganska stora med ett kryss på, kan inte förväxlas med något annat.

Tack för alla svar!

Vi har inte koltabletter hemma PrincessOflce
    Säker på att han inte har en undangömd burk någonstans?
    Han kan ha utan att du vet om det.. Lätt att köpa på apoteket
    Personer med missbruksproblem är bra på att smyga undan saker...
  • Anonym (lisa till)
    DreamBitch skrev 2010-09-27 19:26:48 följande:
    Har han kollat levervärden? Eventulla leversjukdomar kan göra att omvandligen till den aktiva metaboliten blir nedsatt vilket kan leda till att effekten uteblir.
    Han går och lämnar blodprov varannan vecka och då kollas levervärden antar jag?

Jag är 100% säker på att han ej har koltabletter och att det är antabus brustabletter han tar.
  • DreamBitch
    Anonym (lisa till) skrev 2010-09-27 19:49:41 följande:
    Han går och lämnar blodprov varannan vecka och då kollas levervärden antar jag?

Jag är 100% säker på att han ej har koltabletter och att det är antabus brustabletter han tar.
    Be honom kolla upp det nästa gång annars. Det KAN ju vara något allvarligt fel som orsakar detta. Om inte så kan du nog inte få fler råd i denna tråd eftersom du har uteslutit alla andra råd som du har fått.
  • PrincessOfIce

Jag har mitt ex i luren här.. Han hälsar att det är livsfarligt att dricka med antabus i kroppen.. Det kan i värsta fall leda till hjärtattack..  Man blir ju praktiskt taget förgiftad då Antabus faktiskt är ett gift som hämmar enzymerna som tar upp alkoholen.. Enzymerna är kroppens försvar mot alkoholen..

Ang: koll av levervärden gör man det med några månaders mellanrum då det tar 6 månader för levern att Spjälka alkoholen och alkoholen att gå ur kroppen helt och hållet..

• Anonym (lisa till)
    PrincessOfIce skrev 2010-09-27 20:49:38 följande:
    Jag har mitt ex i luren här.. Han hälsar att det är livsfarligt att dricka med antabus i kroppen.. Det kan i värsta fall leda till hjärtattack..  Man blir ju praktiskt taget förgiftad då Antabus faktiskt är ett gift som hämmar enzymerna som tar upp alkoholen.. Enzymerna är kroppens försvar mot alkoholen..

Ang: koll av levervärden gör man det med några månaders mellanrum då det tar 6 månader för levern att Spjälka alkoholen och alkoholen att gå ur kroppen helt och hållet..
    Ja, jag har också hört talas om att det är livsfarligt att dricka med antabus i kroppen. Men han provade lite lite i taget och han kände ingenting.
    Jag tycker det är konstigt, men så var det iaf.

Han tar leverprov en gång per månad och cdt (eller vad det nu heter) en gång per månad. Alltså lämnar han blod varannan vecka.

Men OM han har några leverskador så kommer det inte upptäckas förrän efter 6 månader alltså?

Han mår väldigt illa av antabusen och har blivit fruktansvärt trött på sistone. Jag hoppas den här "kuren" är avklarad snart så vi kan återgå till ett mer normalt liv.

Tack igen för alla svar......... vi kommer nog inte längre än såhär.
  • emmy1982

Kan man dricka på Antabus har man för låg dos. Den ska individanpassas. Din sambo bör höja dosen och ta den 3 ggr i veckan. Ta kontakt m förskrivande läkare.

• Anonym
    Anonym (lisa till) skrev 2010-09-27 18:49:22 följande:
    För att han har spårat ur totalt vid ett par tillfällen där alkohol varit inblandat på sistone. Jag ställde ett ultimatum, antingen drar han ner på drickandet nu och en tid framöver, eller så kommer han bli tvungen att sluta helt för resten av sitt liv.

Att han började med antabus var för att visa mig att han kommer hålla sitt löfte.
    Men det kunde han ju inte ...hålla sitt löfte...eftersom han drack!!!
  • aronnax

Men förstår inte i alla fall du att han har ett stort problem med alkohol och bör avhålla sig???

• Anonym (Strömgårdens enh)

Din partner har garanterat alkoholproblem,mer eller mindre långt framskridet. Om jag var du så skulle jag göra dig själv och honom den tjänsten att inte förneka att det är på det viset, det är det här man kallar medberoende. Måste den andre börja forma sitt liv efter partnerns drickande eller manipulera sig själv med att intala sig att detta är bara tills han känner att han klarar av att dricka så har du många år av besvikelse,svek och elände framför dig. Sannorlikt så är han alkoholist. Att antabusen inte "tar"  kan dels mycket riktigt bero på något medicinskt men mer troligt så ser,eller vill du inte se hela bilden. Mitt inlägg och råd är lika skittrpåkigt som det låter: ge honom ett ultimatum att om han vill fortsätta dela sitt liv med dig så ska det ske nyktert. Inte testa ett vinglas eller två ibland utan helt avstå. Troligtvis så får du i så fall göra detsamma.

Ett missbruk skyddar man hårt,få vill ha insikt eller erkänna även fast de vet innerst inne.

Jag hoppas jag har fel,i så fall ber jag om ursäkt,risken är att jag har rätt eller att det tar ett par år innan det blur riktigt ohållbart och du kanske kommer ihåg vad jag sagt så. Är du rädd om ditt förhållande och ni innerligt älskar varandra så skulle jag inte vänta tills botten är nådd,särskilt inte ifall ni har barn också.

Bästa Hälsningar:/Nicke

• Anonym (lisa till)
    Anonym (Strömgårdens enh) skrev 2010-09-29 22:50:03 följande:
    Din partner har garanterat alkoholproblem,mer eller mindre långt framskridet. Om jag var du så skulle jag göra dig själv och honom den tjänsten att inte förneka att det är på det viset, det är det här man kallar medberoende. Måste den andre börja forma sitt liv efter partnerns drickande eller manipulera sig själv med att intala sig att detta är bara tills han känner att han klarar av att dricka så har du många år av besvikelse,svek och elände framför dig. Sannorlikt så är han alkoholist. Att antabusen inte "tar"  kan dels mycket riktigt bero på något medicinskt men mer troligt så ser,eller vill du inte se hela bilden. Mitt inlägg och råd är lika skittrpåkigt som det låter: ge honom ett ultimatum att om han vill fortsätta dela sitt liv med dig så ska det ske nyktert. Inte testa ett vinglas eller två ibland utan helt avstå. Troligtvis så får du i så fall göra detsamma.

Ett missbruk skyddar man hårt,få vill ha insikt eller erkänna även fast de vet innerst inne.

Jag hoppas jag har fel,i så fall ber jag om ursäkt,risken är att jag har rätt eller att det tar ett par år innan det blur riktigt ohållbart och du kanske kommer ihåg vad jag sagt så. Är du rädd om ditt förhållande och ni innerligt älskar varandra så skulle jag inte vänta tills botten är nådd,särskilt inte ifall ni har barn också.

Bästa Hälsningar:/Nicke
    Tackar för ditt utförliga svar. Men KAN man verkligen bli beroende på 3 månader?
    Vi har varit tillsammans i 6 år och han har inte haft alkoholproblem tidigare. Däremot har han haft en depression efter dödsfall i familjen och därav dövat smärtan med alkohol.
    Jag finner honom trovärdig - men jag kanske "bara" är medberoende?
  • FuuCk

man kan supa på antabus,
    vet många som har gjort det.

Det finns små knep för attt undvika desas farliga biverkningar.
    - dock kan dessa små knep leda till andra grejjer. 

• FuuCk
    Anonym (lisa till) skrev 2010-09-30 12:49:04 följande:
    Tackar för ditt utförliga svar. Men KAN man verkligen bli beroende på 3 månader?
    Vi har varit tillsammans i 6 år och han har inte haft alkoholproblem tidigare. Däremot har han haft en depression efter dödsfall i familjen och därav dövat smärtan med alkohol.
    Jag finner honom trovärdig - men jag kanske "bara" är medberoende?
    alla är olika tåliga, mkt möjligt att han kan bli fast efter 3 månader.
    men de är skillnad på missbruk och beroende. 
  • Anonym (lisa till)

Ännu en konstig sak har hänt.

I söndags var sambon ute med vänner och festade. Han hade inte tagit antabus sedan tisdagen innan så att dricka alkohol var inget problem.

Däremot hade ångest när han vaknade och tog en antabus då. Det gick bra och han mådde inte särskilt dåligt över att ta den. (mer än han alltid gör så att säga)

Kl 9:00 på morgonen hade han tid för provtagning hos läkaren. Denne ville att han skulle blåsa, han gjorde detta och det visade NOLL.

Borde inte en alkomätare ge utslag om han supit kvällen innan?
    Han var rejält full när han kom hem (sent) och kommer enligt egen utsago inte ihåg när han somnade.

Är han immun på något sätt eller går det till såhär?

• Lincon
    Anonym (lisa till) skrev 2010-09-27 20:55:42 följande:
    Ja, jag har också hört talas om att det är livsfarligt att dricka med antabus i kroppen. Men han provade lite lite i taget och han kände ingenting.
    Jag tycker det är konstigt, men så var det iaf.

Han tar leverprov en gång per månad och cdt (eller vad det nu heter) en gång per månad. Alltså lämnar han blod varannan vecka.

Men OM han har några leverskador så kommer det inte upptäckas förrän efter 6 månader alltså?

Han mår väldigt illa av antabusen och har blivit fruktansvärt trött på sistone. Jag hoppas den här "kuren" är avklarad snart så vi kan återgå till ett mer normalt liv.

Tack igen för alla svar......... vi kommer nog inte längre än såhär.
    Varför dricker ni vin hemma om din man inte ska dricka alls? Om din man inte är redo för att sluta dricka än så kanske han borde gå och prata med någon (alternativt AA) för att sedan börja med kuren på allvar. Var bara en reaktion, har själv levt med en missbrukare en gång.
    Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • FuuCk
    Anonym (lisa till) skrev 2010-10-06 12:50:06 följande:
    Ännu en konstig sak har hänt.

I söndags var sambon ute med vänner och festade. Han hade inte tagit antabus sedan tisdagen innan så att dricka alkohol var inget problem.

Däremot hade ångest när han vaknade och tog en antabus då. Det gick bra och han mådde inte särskilt dåligt över att ta den. (mer än han alltid gör så att säga)

Kl 9:00 på morgonen hade han tid för provtagning hos läkaren. Denne ville att han skulle blåsa, han gjorde detta och det visade NOLL.

Borde inte en alkomätare ge utslag om han supit kvällen innan?
    Han var rejält full när han kom hem (sent) och kommer enligt egen utsago inte ihåg när han somnade.

Är han immun på något sätt eller går det till såhär?
    Nej han kan blåsa noll på morgonen , alla har olika förbränning av alkohol.
    Vissa går de ur snabbt på, andra långsamare.

Immun mot vaddå menar du?

Han går och lämnar CDT värde, där kommer det synas att han super.
    Dom kanske inte säger något på en gång.. men för att man ska klara cdt prover måste man först vara HELT nykter i ´2-3 veckor för att de ska börja gå neråt.

super han några dagar innan CDT görs, så kommer det synas.
  • FuuCk
    smulpaj01 skrev 2010-10-07 14:57:53 följande:
    FuuCk... CDT?? Vad händer om han druckit 2 veckor innan provtagning?? (nyfiken)
    han får ett högre CDT värde.
    men de krävs egenltigen längre tid än 2 veckor för att de ska ligga "Normalt",  
Svar på tråden antabus och dricka?