• Anonym (lisa till)

antabus och dricka?

Min sambo tar antabus 2 ggr per vecka, anledningen är att det blivit för mycket drickande under en period.

Men jag blir lite förvånad. Jag gav honom den senaste tabletter i fredags och i går kävll (lördag) kunde han ändå dricka ett par glas vin.

Hur länge sitter antabus i kroppen egentligen och varför tar man denna "medicin"?

• Svar på tråden antabus och dricka?
  • Janni8

Nej, det går inte att dricka med antabus i kroppen! Din sambo spottar väl ut tabletterna efter att du gett honom det.

• PrincessOfIce

En fråga.. Har ni koltabletter hemma?
    Aktivt kol neutraliserar antabuset så att det är möjligt att dricka.. Denna metod körde min fd man med när han körde en av sina många antabuskurer..
    Han fick inte antabus att ta hemma utan det sköttes på alkoholmottagningen där han fick dricka flytande Antabus medan en sköterska höll ett öga på honom..
    Antingen tar din Sambo koltabletter eller så sväljer han inte utan spottar ut när du inte ser..

• Anonym (ja du...)
    DreamBitch skrev 2010-09-27 00:36:24 följande:
    Det var det dummaste jag har hört. Det beror helt på vilken halveringstid substansen har.
    Det är ju det jag skiver. Jag gissade bara i första inlägget då jag utgick från de erfarenheter jag har av antabus och då gavs två tabletter/ygn och då är ju substansen verksam i 12 timmar.

Sen fick jag lära mig i skolan att det vanligaste är att en tablett  "sitter" kvar i 12 timmar men som jag skrev går vissa ur snabbare och andra långsammare beroende på vad det är för substans och vad det är för typ av tablett tex kapslar, brustablett etc.
  • DreamBitch
    Anonym (ja du...) skrev 2010-09-27 10:42:28 följande:
    Det är ju det jag skiver. Jag gissade bara i första inlägget då jag utgick från de erfarenheter jag har av antabus och då gavs två tabletter/ygn och då är ju substansen verksam i 12 timmar.

Sen fick jag lära mig i skolan att det vanligaste är att en tablett  "sitter" kvar i 12 timmar men som jag skrev går vissa ur snabbare och andra långsammare beroende på vad det är för substans och vad det är för typ av tablett tex kapslar, brustablett etc.
    Fast det finns ingen generell "12-timmarsgräns". Inte heller spelar det någon roll om det är tabletter, kapslar eller brustabletter. Det handlar bara om vilken substans det är.
  • Anonym (ja du...)
    DreamBitch skrev 2010-09-27 10:46:48 följande:
    Fast det finns ingen generell "12-timmarsgräns". Inte heller spelar det någon roll om det är tabletter, kapslar eller brustabletter. Det handlar bara om vilken substans det är.
    Klart det spelar roll vad det är för tablett! Det är ju därför man har olika sorters tabletter. Vissa kapslar tex är till för att sända ut lite substans i taget och då sitter ju effekten av tabletten i längre än om all substans går ut på en gång.
  • Janni8
    DreamBitch skrev 2010-09-27 10:46:48 följande:
    Jo det spelar faktiskt roll om det är brustablett, kapslar eller vanliga runda tabletter.
  • DreamBitch
    Anonym (ja du...) skrev 2010-09-27 10:49:15 följande:
    Klart det spelar roll vad det är för tablett! Det är ju därför man har olika sorters tabletter. Vissa kapslar tex är till för att sända ut lite substans i taget och då sitter ju effekten av tabletten i längre än om all substans går ut på en gång.
    Men det kallas depot. Dock är halveringstiden densamma det är endast administreringstiden som förlängs.
  • Anonym (ja du...)
    DreamBitch skrev 2010-09-27 10:53:37 följande:
    Men det kallas depot. Dock är halveringstiden densamma det är endast administreringstiden som förlängs.
    Ja men det var ju inte det som frågan handlade om. Men det är ju bra att du är så duktig så du kan allt om detta då behöver ingen annan svara i nån tråd ang detta. För det är ju trots allt fortfarande ok att säga vad man tror och tycker även om det inte är korrekt eller? Jag kanske missat att man inte får det. Har aldrig sagt att jag VET att det är så utan att det var vad jag TRODDE
  • DreamBitch
    Anonym (ja du...) skrev 2010-09-27 10:56:29 följande:
    Ja men det var ju inte det som frågan handlade om. Men det är ju bra att du är så duktig så du kan allt om detta då behöver ingen annan svara i nån tråd ang detta. För det är ju trots allt fortfarande ok att säga vad man tror och tycker även om det inte är korrekt eller? Jag kanske missat att man inte får det. Har aldrig sagt att jag VET att det är så utan att det var vad jag TRODDE
    Kan inte se att jag någonstans har skrivit att du inte får säga vad du tror? Jag har bara förklarat hur det ligger till.
  • Anonym (Urk!)

Mitt ex opererade in antabus i magen men söp lika bra ändå..
    Ge upp honom! Du kommer stånga dig blodig i ditt medberoende. Läs på om det.. 
    Det är inte värt det! 

Svar på tråden antabus och dricka?