Svärmor "tar över"
Jag blir galen på min svärmor!
Sen hon för ca 4 veckor sedan fick reda på att hon skulle bli farmor så har hon blivit värsta "grandmazilla". Hon springer och köper bebiskläder varje dag, springer på babyproffsen och kollar spjälsängar, skötbord, sängkläder osv. En dag hade svärföräldrarna kommit förbi och hälsat på sambon när jag jobbade och hade med sig bilbroschyrer, för vi måste ha en ny, större bil med högsta betyg i säkerhet nu när vi ska köra runt med deras barnbarn. Barnvagnen insisterar svärmor på att de ska betala också, modell kan vi välja själva (tack typ..). Nu låter det som att jag är sjukt otacksam, men jag vill inte att de ska köpa allting till vårt barn och blir så oerhört trött på, framförallt, svärmors "snälla" beteende, för jag känner att det tar bort mycket av min egen glädje över att vara gravid. Det här är första barnet för mig och sambon och han kanske inte bryr sig så mycket om vilken typ av inköp vi gör till bebisen, men jag har länge sett fram emot att kunna gå i affärer och köpa kläder och annat när jag blir gravid, nu finns det redan en hel plastback kläder hemma hos svärföräldrarna, hon har tom köpt åkpåse till vagnen! Vi har ju inte precis samma uppfattning om vad som är fint heller, vilket inte direkt underlättar situationen. Både sambon och jag har bett henne att lugna ner sig med handlandet, det är några månader kvar till BF och att vi också vill kunna handla, sådant vi gillar och vill ha. Detta har hon dock bara fnyst åt och slagit dövörat till..
Förutom det här så har hon och jag en bra relation, men det känns verkligen som att hon inkräktar "på mitt revir" och jag blir både besviken och ledsen för att hon inte tycks vilja förstå varför vi ber henne sluta, eller åtminstone lugna ner sig. Självklart är det kul att hon är så glad för att få barnbarn, det kunde lika gärna varit tvärtom. Men hon borde visa lite mer hänsyn till våra önskemål..