• Reglementet

Hur många aborter?

Hur många aborter har du gjort?

*Kommersiellt budskap*
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många aborter?
  • BenZaa
    En, som jag både ångrar och inte ångrar. Finns en historia bakom detta, men kan säga att jag blev ofrivilligt gravid..
    Aborten var det värsta jag varit med om, men hade egentligen inget val..
  • Siamüsen

Ni som tycker att de ska steriliseras, hur manga aborter ska en kvinna få göra innan hon tvingas sterilisera sig?

• April barn
    VirrigaVerna skrev 2010-10-05 21:03:35 följande:
    Det ska också tilläggas och det är ett viktigt tillägg och det är att de här kvinnorna inte utgör normen för vanliga kvinnor som söker för abort.
    Det man kan se är att dessa kvinnor ofta tillhör riskgrupper så som missbrukare, psykiskt sjuka eller kvinnor som p.g.a. religion eller kulturella orsaker inte har möjlighet att själva styra sin reproduktion.
    Nej precis, jag tycker att abort är jättebra för många grupper, tex missbrukare, de som blivit gravida trots skydd, alkholister, barnet är skadat, osv osv som du nämnde. Jag tycker enbart att den (lilla) gruppen som gör aborter istället för att skydda sig är idioter, men jag skulle aldrig neka dem abort pga vad du just sa deras liv skulle förmodligen inte bli lyckligt med sådana föräldrar, men jag kan fortfarande tycka de är dumma i huvudet.
  • VirrigaVerna
    Zeplien skrev 2010-10-05 21:23:30 följande:
    Nej precis, jag tycker att abort är jättebra för många grupper, tex missbrukare, de som blivit gravida trots skydd, alkholister, barnet är skadat, osv osv som du nämnde. Jag tycker enbart att den (lilla) gruppen som gör aborter istället för att skydda sig är idioter, men jag skulle aldrig neka dem abort pga vad du just sa deras liv skulle förmodligen inte bli lyckligt med sådana föräldrar, men jag kan fortfarande tycka de är dumma i huvudet.
    Det är just den gruppen som utgör den grupp som gör många upprepade aborter och också p.g.a. det faktum att de endera inte själva kan välja om de vill skydda sig eller t.om ha sex. Detta gäller t.ex vissa religiösa grupper och kvinnor som p.g.a. kulturella skäl inte själva styr sin reproduktion och som aktiv missbrukare eller psykiskt sjuk så kommer tanken på preventivmedel väldigt långt ner i prioriteringslistan.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Maeva

En. Jag var inte jätteung och hade säkert klarat av att bli mamma då, men jag var självisk och satte mitt nya jobb (som jag var provanställd på) först. Direkt efteråt var det otoligt jobbigt men jag kan inte säga att jag ångrar aborten idag. Hade jag inte gjort den hade jag ju inte haft min lille kille här hos mig nu.

• April barn
    VirrigaVerna skrev 2010-10-05 21:30:23 följande:
    Det är just den gruppen som utgör den grupp som gör många upprepade aborter och också p.g.a. det faktum att de endera inte själva kan välja om de vill skydda sig eller t.om ha sex. Detta gäller t.ex vissa religiösa grupper och kvinnor som p.g.a. kulturella skäl inte själva styr sin reproduktion och som aktiv missbrukare eller psykiskt sjuk så kommer tanken på preventivmedel väldigt långt ner i prioriteringslistan.
    Nej precis, tror vi kan vara ganska överens.
  • Runa
    Selfish Geene skrev 2010-10-04 23:04:32 följande:
    Långt ifrån alla preventivmedel hindrar kvinnans ägglossning.
    Kombinationspiller hindrar ägglossningen ibland, men när kvinnan har ägglossning fungerar de även så att slemhinnan i livmodern gör det svårt för det befruktade ägget att fästa (=tidig abort)

Kopparspiral förhindrar inte ägglossning öht, men den gör miljön i livmodern ogästvänlig för ett befruktat ägg (=tidig abort)
    Om jag inte minns fel gick WHO ut med att "dagen-efter-piller" inte ska klassas som en typ av "abortpiller" då graviditeten börjar först då ägget fäster i livmodern. Ett preparat som hindrar ett befruktat ägg från att fästa är alltså att klassa som ett preventivmedel, det förhindrar en graviditet, det avbryter den inte. När en graviditet börjar har ju varit föremål för debatt länge, men jag fick känslan då av att det fanns en stor uppslutning kring definitionen. Måhända är meningarna delade kring detta, har sett att en del menar att graviditeten inleds då ägg och spermie smälter samman. Måhända en definition så god som någon, men en olycklig sådan för de som lever i strikt katolska länder t.ex. där familjeplanering ofta är accepterat medan abort är förbjudet.
  • Selfish Geene
    Runa skrev 2010-10-05 21:56:06 följande:
    Om jag inte minns fel gick WHO ut med att "dagen-efter-piller" inte ska klassas som en typ av "abortpiller" då graviditeten börjar först då ägget fäster i livmodern. Ett preparat som hindrar ett befruktat ägg från att fästa är alltså att klassa som ett preventivmedel, det förhindrar en graviditet, det avbryter den inte. När en graviditet börjar har ju varit föremål för debatt länge, men jag fick känslan då av att det fanns en stor uppslutning kring definitionen. Måhända är meningarna delade kring detta, har sett att en del menar att graviditeten inleds då ägg och spermie smälter samman. Måhända en definition så god som någon, men en olycklig sådan för de som lever i strikt katolska länder t.ex. där familjeplanering ofta är accepterat medan abort är förbjudet.
    Om man anser att livet börjar i befruktningsögonblicket (något vissa har hävdat) är både kombinationspiller och spiral ett avbrytande av "liv" ("respekten för livet" verkar vara den springande punkten i de flesa abort-debatter)

Jag anser att livet börjar långt efter det befruktrade ägget fäst i livmoderns slemhinna, därför är det enligt min mening inget "liv" som avbryts vid en abort före utgången av den 18:e graviditetsveckan.

De som tycker att det är ok att "abortera" ett befruktat ägg innan det fastnat i livmoderns slemhinna men inte ok när fostret är 17 veckor, får gärna motivera sin ståndpunkt!
  • lennartsdotter
    Zeplien skrev 2010-10-05 20:48:58 följande:
    Svar, JA de har även gjort otaligt antal aborter då de inte skyddar sig, men sex ska de ha!
    Ja, då har du synnerligen en unik bekantskapskrets.
Svar på tråden Hur många aborter?