• Reglementet

Hur många aborter?

Hur många aborter har du gjort?

*Kommersiellt budskap*
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många aborter?
  • Dr Mupp

Nej jag har inte gjort abort även det varit en fundering då två av våra fyra barn är oplanerade. Skulle jag idag bli gravid skulle jag göra abort utan att blinka. Jag vill under inga omständigheter inte bli gravid fler gånger och har gjort det jag kan för att undvika det, men jag är även väldigt medveten om att inget prevetivmedel är helt säkert och jag är inte berädd att helst sluta med vagnialsex för att slippa riskera fler barn.

Däremot har jag avbrutit två graviditer vilket man får göra ända fram till förlossningen.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Dr Mupp
    AnnaT skrev 2010-10-06 00:35:22 följande:
    Fy fan!
    Det är ju helt sjukt att någon har gjort över 20 aborter!
    Ingen har i sverige gjort 20 aborter. Det är bara att titta på socialstyrelsens statestik. Det är bara några som förösker vara lustiga som svarat så.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • jordgubbe0812
    Dr Mupp skrev 2010-10-06 00:04:18 följande:
    Nej jag har inte gjort abort även det varit en fundering då två av våra fyra barn är oplanerade. Skulle jag idag bli gravid skulle jag göra abort utan att blinka. Jag vill under inga omständigheter inte bli gravid fler gånger och har gjort det jag kan för att undvika det, men jag är även väldigt medveten om att inget prevetivmedel är helt säkert och jag är inte berädd att helst sluta med vagnialsex för att slippa riskera fler barn.

Däremot har jag avbrutit två graviditer vilket man får göra ända fram till förlossningen.
    Vad menar du med avbrutit graviditer med inte gjort abort?
  • Plutteli
    Pregga skrev 2010-10-05 16:22:18 följande:
    eh vad har jag nu hittat på? vi e 2 här inne som vet ngn som använt sig av otaliga aborter ist för prev medel, e det påhitt fr vår sida menar du?
    Eh ja, TVÅ, och utifrån detta har ni båda (eller ja iaf du) dragit slutsatsen att all statistik som finns kring aborter ljuger för det är minsann fler kvinnor än som står där som gör abort efter abort för att de inte vill skydda sig.

Jag kan visst tro på att ni känner två stycken som gjort så, men två stycken av alla kvinnor i Sverige ÄR inte många, och på det totala är det trots allt bara runt 30 st kvinnor i Sverige som gjort fler än 6 aborter!
  • FallenMadonnaWithTheBigBoobies
    jordgubbe0812 skrev 2010-10-06 03:31:44 följande:
    Vad menar du med avbrutit graviditer med inte gjort abort?
    Man kan avbryta en graviditet om mammans liv/hälsa är i fara eller om barnet är så skadat att det inte kommer att överleva graviditet/förlossning t.ex. Och om jag inte har fel så räknas även igångsättningar som ett avbrytande av graviditeten.
  • Plutteli
    Mushroom skrev 2010-10-05 16:51:42 följande:
    jag vill ju se länken där det står att 1000 kvinnor årligen i sverige blir gravida trots KORREKT användande av preventivmedel.. innan jag får se den länken så sätter jag punkt för våran diskussion :)

nej varför ska jag googla det? ni bör ju ha något som styrker det ni säger så även jag kan få se det ;)
    Det finns ingen sådan länk, däremot finns logik.

Det bästa p-medlet vi har har ett pearlindex på 0.5 (p-stav), detta innebär att "en halv" kvinna per år blir gravid trots p-stav, det kan dock vara att allt mellan ingen och en kvinna per år blir gravid trots p-stav.
    Dock är det betydligt vanligare att kvinnor äter någon form av p-piller, har hormonspiral, eller använder kondom. Dessa tre har alla ett pearlindex på 2 (98% säkerhet), detta innebär alltså att ca 2 kvinnor av 100 blir gravid varje år med dessa medel. Pearlindex är baserad på medicinsk forskning där p-medlen använts under strikt övervakning av forskare just för att säkerstället 100% rätt användning. Det finns även pearlindex för "normal" användning där man räknar in slarv som ett glömt piller eller att man inte tänkt på att man haft magsjuka och sådana saker, där har p-stav 1 graviditet på 100 kvinnor, P-piller 5-8 per 100 kvinnor (beroende på sort) och hormonspiral ca 5 graviditeter per 100 kvinnor.

Exakt hur många kvinnor som använder p-medel vet vi ju inte. Det är strax över 1.5 miljoner fertila kvinnor i Sverige, säg att 10.000 av dessa använder någon form av våra säkraste p-medel och anväder dem 100% korrekt, då har vi ändå 1000 graviditeter trots rätt använda p-medel! Nu tror jag förvisso att vi har bra många fler kvinnor i Sverige som skyddar sig, det säljs tex 17 miljoner kondomer varje år i Sverige. Men 10.000 är knappast en orimlig siffra så vi utgår ifrån den och ja, då är det minst 1000 som får oönskade graviditeter.
  • Plutteli
    Zeplien skrev 2010-10-05 17:48:30 följande:
    Konstigt att min BM gav dem till mig då? Det borde hon ju inte gjort isåfall?
    Nej inte egentligen, de innehåller ju mindre hormoner är vanliga p-piller så hon kanske trodde de kunde funka bättre. Jag har fått Cerazette av samma orsak och tålde inte dem heller, beror ju på exakt hur känslig man är för hormoner, jag är superkänslig för gravidhormoner (vilket det ju är i alla former av p-piller) och kan känna av en graviditet mer eller mindre direkt den är ett faktum.
  • Plutteli
    Zeplien skrev 2010-10-05 19:51:22 följande:
    Då måste ju nästan hela den delen vara bekanta till mig, för jag har MÅNGA som resonerar så.
    Som sagt jag tycker inte abort är fel om man blir gravid trots preventivmedel, men struntar man i det är det helt sjukt (de ska fortfarande inte förbjudas för dem) men det är SjukT!
    Jag känner många som resonerar så, inte en enda som faktiskt gjort så mer än max en gång, när de insett vad en abort är är det liksom inte så kul längre. Enbart ett ytterst fåtal gör fler än en abort (och av de som gjort mer än en abort är över hälften över 40 år!)
Svar på tråden Hur många aborter?