Mushroom skrev 2010-10-05 16:51:42 följande:
jag vill ju se länken där det står att 1000 kvinnor årligen i sverige blir gravida trots KORREKT användande av preventivmedel.. innan jag får se den länken så sätter jag punkt för våran diskussion :)
nej varför ska jag googla det? ni bör ju ha något som styrker det ni säger så även jag kan få se det ;)
Det finns ingen sådan länk, däremot finns logik.
Det bästa p-medlet vi har har ett pearlindex på 0.5 (p-stav), detta innebär att "en halv" kvinna per år blir gravid trots p-stav, det kan dock vara att allt mellan ingen och en kvinna per år blir gravid trots p-stav.
Dock är det betydligt vanligare att kvinnor äter någon form av p-piller, har hormonspiral, eller använder kondom. Dessa tre har alla ett pearlindex på 2 (98% säkerhet), detta innebär alltså att ca 2 kvinnor av 100 blir gravid varje år med dessa medel. Pearlindex är baserad på medicinsk forskning där p-medlen använts under strikt övervakning av forskare just för att säkerstället 100% rätt användning. Det finns även pearlindex för "normal" användning där man räknar in slarv som ett glömt piller eller att man inte tänkt på att man haft magsjuka och sådana saker, där har p-stav 1 graviditet på 100 kvinnor, P-piller 5-8 per 100 kvinnor (beroende på sort) och hormonspiral ca 5 graviditeter per 100 kvinnor.
Exakt hur många kvinnor som använder p-medel vet vi ju inte. Det är strax över 1.5 miljoner fertila kvinnor i Sverige, säg att 10.000 av dessa använder någon form av våra säkraste p-medel och anväder dem 100% korrekt, då har vi ändå 1000 graviditeter trots rätt använda p-medel! Nu tror jag förvisso att vi har bra många fler kvinnor i Sverige som skyddar sig, det säljs tex 17 miljoner kondomer varje år i Sverige. Men 10.000 är knappast en orimlig siffra så vi utgår ifrån den och ja, då är det minst 1000 som får oönskade graviditeter.