• Reglementet

Hur många aborter?

Hur många aborter har du gjort?

*Kommersiellt budskap*
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många aborter?
  • Reglementet
    Freja87 skrev 2010-10-06 09:08:52 följande:
    Jag har aldrig gjort någon abort.

Blev dock gravid då jag var 16 år, min dåvarande pojkvän ville inte använda kondom och jag var dum nog att inte tjafsa emot. När jag kom till kvinnokliniken fick jag en bunt broschyrer om abort - ingenting om hur man kan få stöd och hjälp som ung mamma. I broschyrerna stod fina citat från unga kvinnor som berättade hur skönt det var och att det inte var så farligt som man tror och blablabla.. undrar om jag har kvar dem fortfarande någonstans.

Jag bestämde mig någon vecka efter plusset att jag skulle behålla barnet.

I vilket fall som helst så dog bebisen då den var 8 veckor gammal, de upptäckte att den var död då jag varit gravid i över 11 veckor och bokade in en tid för skrapning en vecka senare. I papprena stod det "tid för ABORT" och jag sa: "Men jag ska inte göra abort? Jag ska göra en skrapning!" Sjuksyrran blev superirriterad och högröd i ansiktet och sa "DET ÄR JU SAMMA SAK!" sen kluddrade hon över ordet abort och skrev "skrapning" istället.

Jag skulle alltså gå med mitt döda barn i magen i en vecka... den kom ut av sig själv eller vad man säger två dagar senare så jag fick åka in på akut skrapning... jaja end of story alla är vi olika. Jag skulle aldrig klara av att göra en abort.
    Bebisen dog när den var åtta veckor gammal? Du menar att du fick missfall i vecka åtta?
    *Kommersiellt budskap*
  • Lingonflickan
    piiiinkcat skrev 2010-10-06 10:28:04 följande:
    Har också funderat på sterilisering, men har ju hört både det ena och det andra om det. Så jag vet inte...  Spiralen är underbar och har inte haft några bieffekter, sen är den ju gratis här vilket är super! Behöver man aldrig tänka på att man inte kommer att ha råd. Sen inga hormoner som vänder upp och ned på min vardag.
    Gratis??? Åh, tänk om det vore så väl här.
    Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • piiiinkcat
    Reglementet skrev 2010-10-06 10:41:34 följande:
    Hur ska man kolla det? Ultraljudsmaskin hemma?
    Du skall känna trådarna från spiralen med fingrarna... den sitter ju i livmodern så det är ju inte så svårt...
    Molly 061216 ✲ Leonard 090519 ✲ ...å en liten ängel född 050817 (Arwen)
  • piiiinkcat
    Lingonflickan skrev 2010-10-06 10:55:13 följande:
    Gratis??? Åh, tänk om det vore så väl här.
    Alltså spiralen, steriliseringen vet jag inte. Men jag vet att de pratade om det sist jag var gravid, men då fick jag en p-stav istället. Men jag fixade inte hormonerna och gick upp massor i vikt vilket gjorde att blodtrycket stack iväg som en raket.. vet att jag hade 180/120 när jag var på återbesök i november... mådde verkligen pissdåligt. De plockade ut p-staven.. och redan en vecka senare så hade blodtrycket sjunkt till 110/90..
  • Lingonflickan
    piiiinkcat skrev 2010-10-06 11:14:58 följande:
    Alltså spiralen, steriliseringen vet jag inte. Men jag vet att de pratade om det sist jag var gravid, men då fick jag en p-stav istället. Men jag fixade inte hormonerna och gick upp massor i vikt vilket gjorde att blodtrycket stack iväg som en raket.. vet att jag hade 180/120 när jag var på återbesök i november... mådde verkligen pissdåligt. De plockade ut p-staven.. och redan en vecka senare så hade blodtrycket sjunkt till 110/90..
    Jag vet, men jag får snällt betala om jag vill ha p-medel, oavsett piller eller spiral
    Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • piiiinkcat
    Lingonflickan skrev 2010-10-06 11:17:19 följande:
    Jag vet, men jag får snällt betala om jag vill ha p-medel, oavsett piller eller spiral
    Jasså, någon speciellt anledning? Eller är det så i Småland?
  • lennartsdotter
    Lingonflickan skrev 2010-10-06 11:17:19 följande:
    Kopparspiralen ska vara gratis i hela Sverige så förutsatt att du bor i Sverige ska du kunna få en gratis k-spiral. Insättningen kan iofs kosta en 100-150 kr men själva spiralen är gratis. Det är lagstiftat att svenska kvinnor ska ha rätt till iaf ett gratis p-medel och det p-medlet är k-spiral.
  • Reglementet
    piiiinkcat skrev 2010-10-06 11:12:21 följande:
    Du skall känna trådarna från spiralen med fingrarna... den sitter ju i livmodern så det är ju inte så svårt...
    En del har så korta trådar att de inte känns.
    *Kommersiellt budskap*
  • Plutteli
    Lingonflickan skrev 2010-10-06 09:54:36 följande:
    Men om du absolut inte vill bli gravid mer så kan du väl sterilisera dig? Då löper du ju definitivt ingen risk längre. Fast man måste ju vara 100% säker förstås.
    Personligen har jag varit inne på att sterilisera mig eftersom jag inte kan tänka mig ett kejsarsnitt till, men min man tycker inte jag ska göra det. Vi får väl se så småningom.
    Inte ens sterilisering är 100%igt..
  • Plutteli
    lennartsdotter skrev 2010-10-06 12:22:58 följande:
    Kopparspiralen ska vara gratis i hela Sverige så förutsatt att du bor i Sverige ska du kunna få en gratis k-spiral. Insättningen kan iofs kosta en 100-150 kr men själva spiralen är gratis. Det är lagstiftat att svenska kvinnor ska ha rätt till iaf ett gratis p-medel och det p-medlet är k-spiral.
    Tycker det är lite dåligt att det finns lagstadgat bara om en sort, finns inte en chans att jag skulle kunna ha kopparspiral så då blir jag i vilket fall hänvisad till p-medlen som kostar... Nu spelar det kanske ingen större roll eftersom inget p-medel funkar för mig.
Svar på tråden Hur många aborter?