• Reglementet

Hur många aborter?

Hur många aborter har du gjort?

*Kommersiellt budskap*
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många aborter?
  • Lingonflickan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-10-06 10:02:01 följande:
    Det beror på vilken sorts spiral det handlar om, kopparspiral förändrar inte ägglossningen.
    Ok, men den andra sorten iallafall.
    Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • Dr Mupp
    Lingonflickan skrev 2010-10-06 09:54:36 följande:
    Men om du absolut inte vill bli gravid mer så kan du väl sterilisera dig? Då löper du ju definitivt ingen risk längre. Fast man måste ju vara 100% säker förstås.
    Personligen har jag varit inne på att sterilisera mig eftersom jag inte kan tänka mig ett kejsarsnitt till, men min man tycker inte jag ska göra det. Vi får väl se så småningom.
    Jag är steriliserad, men inte ens sterilisering är 100% säkert. De finns fall där äggledarna vuxit ihop igen.

Sterilisering försvinner dock som alternativ för många då det tex här kostar 10 000 om man inte kan få det på medicinska grunder. Jag fick det på medicinska grunder och gjorde det i samband med mitt snitt, annars hade jag inte kunnat sterilisera mig pga kostnaden.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lingonflickan skrev 2010-10-06 10:04:59 följande:
    Ok, men den andra sorten iallafall.
    Hormonspiral med gestagen, samma hormon som i minipiller om jag inte minns fel vilket jag mycket väl kan göra det är inte direkt så att jag har haft anledning att tänka på preventivmedel för kvinnor särskilt ingående sedan jag läste om det för några år sedan.

Med det sagt så har jag för mig att gestagen kan, men inte behöver, förhindra ägglossning.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Lingonflickan
    Dr Mupp skrev 2010-10-06 10:09:07 följande:
    Jag är steriliserad, men inte ens sterilisering är 100% säkert. De finns fall där äggledarna vuxit ihop igen.

Sterilisering försvinner dock som alternativ för många då det tex här kostar 10 000 om man inte kan få det på medicinska grunder. Jag fick det på medicinska grunder och gjorde det i samband med mitt snitt, annars hade jag inte kunnat sterilisera mig pga kostnaden.
    Ajdå!! Då kan jag ju inte göra det. Fast å andra sidan kostar ju P-medel ständigt.
    Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • piiiinkcat

Har också funderat på sterilisering, men har ju hört både det ena och det andra om det. Så jag vet inte...  Spiralen är underbar och har inte haft några bieffekter, sen är den ju gratis här vilket är super! Behöver man aldrig tänka på att man inte kommer att ha råd. Sen inga hormoner som vänder upp och ned på min vardag.

Molly 061216 ✲ Leonard 090519 ✲ ...å en liten ängel född 050817 (Arwen)
  • Reglementet
    Lingonflickan skrev 2010-10-06 09:51:35 följande:
    Fel ang spiral. Enligt vad jag förstått så har en kvinna med spiral ingen ÄL och kan därför inte bli gravid.
    Man kan få ägglossning ändå. Det kan man med alla hormonella preventivmedel.
    *Kommersiellt budskap*
  • Dr Mupp
    piiiinkcat skrev 2010-10-06 10:28:04 följande:
    Har också funderat på sterilisering, men har ju hört både det ena och det andra om det. Så jag vet inte...  Spiralen är underbar och har inte haft några bieffekter, sen är den ju gratis här vilket är super! Behöver man aldrig tänka på att man inte kommer att ha råd. Sen inga hormoner som vänder upp och ned på min vardag.
    Så tänkte jag med, sen blev jag gravid eftersom det visade sig att jag stött ut spiralen.
  • piiiinkcat
    Dr Mupp skrev 2010-10-06 10:30:17 följande:
    Så tänkte jag med, sen blev jag gravid eftersom det visade sig att jag stött ut spiralen.
    Jo, men då var den ju inte kvar... =) Inte konstigt att den inte hjälpt då... man skall ju kolla hela tiden så att den finns kvar...
    Molly 061216 ✲ Leonard 090519 ✲ ...å en liten ängel född 050817 (Arwen)
  • Dr Mupp
    piiiinkcat skrev 2010-10-06 10:31:40 följande:
    Jo, men då var den ju inte kvar... =) Inte konstigt att den inte hjälpt då... man skall ju kolla hela tiden så att den finns kvar...
    Brukade alltid kontrollera trådarna efter mens, men glömde det en gång och uppenbarligen var det den gången som jag stötte ut spiralen.
    Nästa spiral hade jag desto bättre kontroll på men gravid blev jag ändå (slutade i tidigt missfall).
  • Reglementet
    piiiinkcat skrev 2010-10-06 10:31:40 följande:
    Hur ska man kolla det? Ultraljudsmaskin hemma?
    *Kommersiellt budskap*
Svar på tråden Hur många aborter?