Vad äta efter träning?
Just precis som det står i rubriken? Vad brukar ni äta efter ni har tränat? Tycker inte att jag blir mätt på smörgås när man har tränat hårt.. hmm.. hjälp mig :-0
Just precis som det står i rubriken? Vad brukar ni äta efter ni har tränat? Tycker inte att jag blir mätt på smörgås när man har tränat hårt.. hmm.. hjälp mig :-0
Puffar..
Hej...
När på dagen tränar du?? När jag tränar fm så brukar jag stoppa i mig en K-bar(såna som Kellogs har, fast de med mindre fett i) Sen brukar jag göra lunch.
Är det på kvällen brukar jag äta middag efteråt.
Vad tränar du för något?
Lycka till!!
en frukt direkt efter. men sen brukar jag äta lunch alt middag inom 1 timme så frukten är bara nödlösning tills dess, är skönt att äta riktigt efteråt.
Jag brukar oftast träna på kvällen då jag brukar spinna eller ut och springa. Mitt på dan äter jag i skolan t ex potatis och kött. Ibland tar jag med mig mat. Men när jag kommer hem vid 17-tiden är jag så hungrig och måste ha något i magen innan jag tränar. Men brukar inte äta så mycket middag på kvällen, det kan bli omelett, flingor fil, blodpudding
t ex. Sen när jag har tränat vill jag ju ha något efter. Kanske bara ska ta någon frukt innan träningen och sen äta riktigt efter!? Det här är ett stort problem för mig
Tränar du mkt?? I så fall kan det vara så att kroppen kräver mer. Det vet jag att min kropp krävde när jag var mkt på spinning.
Lite snabba kolhydrater (högt GI?) är bra efter träning. Mogna bananer brukar hålla mig vid liv efter ridningen, eller knäckebröd.
Det varierar. Men när man är på spinning tar man ju ut sig mycket och förlorar en del vätska så man behöver ju energi efteråt. Frågan är om det räcker med en smörgås eller knäckebröd efteråt?
En jäääääkla massa knäckebröd? Nej, men man kan nog ta sig hem och käka en pastasås eller nåt, jag tänkte mest på just det där när passet är slut och man har precis hunnit börja andas normalt...
Men då är det massor med vatten som gäller precis efter passet Men man kanske ska ta och äta nått riktigt efter träningen istället för innan. Aldrig bra med för mycket smörgås.
Precis efter kroppsansträngning behöver man ju få i sig en del som kroppen kan arbeta med att ta igen sig med hjälp av, vad jag förstår. Jag brukar i alla fall försöka se till att äta riktig mat efter, men det är svårt när man kommer hem kl. 22´efter ett ridpass.
ja det är ju inte så man sätter igång och gör ungsbakad fläskfilé klockan 22 precis Ja det är en hel vetenskap det där med kosten
ibland vore det skönt och klara sig utan mat så slapp man alla bekymmer
Havregrynsgröt eller nudlar.
Normalt sett tränar jag precis innan lunch eller middag, mest för att det passar bäst tidsmässigt. Jag dricker vatten direkt efter och mat inom 1-2 timmar. Jag skulle inte vilja äta mindre till middag för att jag ska träna eftersom man behöver energi då.
Om du måste träna efter middagstid och inte vill äta så mycket innan kanske du kan äta gröt efteråt. Man kan lägga till en morot och en ostsmörgås så blir det lagom mycket och variera med kornmjölsgröt och rågmjölsgröt.
Ett annat alternativ är att göra en matig sallad i förväg. Jag menar inte isbergssallad och tomat utan snarare så här:
2 dl kokta svarta bönor, alternativt från burk men jag tycker hemkokta är godare
2 dl kokta korngryn
4 blad slakad vitkål (slakad = strimla vitkålen, koka upp vatten, ta av kastrullen och lägg í kålen i 1 minut, ta upp kålen och lägg i iskallt vatten tills den är kall.)
1 strimlad paprika
50 gram majskorn
Rapsolja eller olivolja samt vinäger efter smak
(50 gram fetaost i smulor)
Salladen går bra att ha i kylen och är perfekt att ta med till lunch eller ta fram när man har bråttom. Man kan variera grönsakerna men det passar inte så bra med vattniga grönsaker eftersom de blir väldigt geggiga.
Efter träning ska du äta snabba kolhydrater. (typ en banan) Inom 90 minuter måste du äta en riktig måltid. Då framförallt baserad på protein som är musklernas byggstenar, men ät även kolhydrater som är bra för återhämtningen. Ris med tonfisk är en bra idé! Fast alla kanske inte gillar det...//instruktören.
Mitt tips är att om du vill gå o träna direkt efter skolan så kan du ta med mellanmål till plugget, mer än bara en frukt (en smörgås tex). Bra att ha i väskan är lite mandlar o russin - ger bra energi. Käka mellis på eftermiddagen i förebyggande syfte, då kanske du känner att du orkar gå direkt till träningen. Fyll på med en frukt o vatten direkt efter träningen och ät middag så snart du har lust med det efter träningen. Det är ju väldigt olika hur snart efter man vill äta. Själv är jag ofta vrålhungrig direkt medan sambon behöver varva ner en lång stund mellan träning o mat. Alterntivet är att käka "riktig" middag direkt efter plugget, ta det lungt i kanske två timmar och sen träna.
När jag tränade en styrketräning regelbundet åt jag en banan direkt efter passet o sedan hem o slängde ihop tonfisk, havregryn o fruktyoghurt. (Lättonfisk i vatten). Låter inget vidare men faktiskt gott o SNABBT!