• ÄngelBängel

Beställa linser från nätet "bra eller an*s"?

Hejsan,
    Upptäckte att mina dagslinser och pengar tagit slut samtidigt

Har fått en del erbjudanden om att köpa linser billigt via olika hemsidor (bla lenscare, lensway) och undrar lite om det. Finns det någon är ute som har några erfarenheter. Service, säkerhet, "dolda kostnader", utbud mm.

Vill gärna kunna dra på mig ett par solbrillor när solen kommer

Tackar och bockar/ Ängelbängel

• Svar på tråden Beställa linser från nätet "bra eller an*s"?
  • Liten Nina

Men, alla ni som handlar linser på nätet, hur gör ni med synundersökningar???

Jag köper själv inte linser över nätet, eftersom jag får gratis undersökning varje halvår, och dessutom ny lins om den andra är trasig. Jag får stöd och hjälp om jag får ögoninflammation mm. Dessutom har jag 15% rabatt på deras bågar.

Man kan ju få komplikationer med linser, och jag hoppas att alla vet att man ska undersöka ofta.

• Xerxez

Jag gör synundersökning hos optikern varje år, men köper bara tre månaders linser av honom. Sedan beställer jag de övriga nio månaderna hos Lensway baserat på optikerns undersökning. Billigt och bra.

• oOoJOYoOo

Lensbuddy är helt ok beställer mina linser där! :)

• ÄngelBängel

Jag använder 30 endagslinser/år så jag tror att jag inte ligger i någon riskzon för ögonskador Jag tror att de linserna med utprovning gick 1500 förra året, nu köpte jag 30 för 570 pix.

Hade jag varit "storkonsument" skulle jag nog gjort som Xerxez och tagit de bästa av två världar

• Tjej 1975

Jag har köpt av Lensway, funkade kanon.

• Tin o Trolls mamma

Jag brukar använda mig av Lensway. Var dock alldeles för länge sen jag gjorde en synundersökning, så nästa gång jag får några hundra över är det det jag ska prioritera!

Ekorren.

• GME

Hej hopp!

Jag köper nästan alltid från Lensway. Ibland köper jag av optikern (när jag gör koll 1 gång/år) för jag skäms lite att jag inte handlar där längre

• annhan

Jag beställer alltid mina linser (endags) på nätet, på Lensbuddy. Det är samma linser och styrka som jag provat ut hos optikern förut. Jag kan ju säga att jag är mer än nöjd.. Hade ju blivit superdyrt med endagslinser om man köpt dem via optikern...

Dock kan jag ju säga att jag försöker vara noga med att gå på undersökningar hos optikern en gång per år, för att kolla så att allt står rätt till - och även för att se om skärpan förändrats.

• mjukisvicki

tycker det verkar så besvärligt med linser men skulle vilja prova dom där som sitter i en hel månad.. och sen får man byta... vet något hur mycke det kostar hos en optiker?
    går hos blic...

• Gullan go

Någon som har erfarenhet av färgade linser? Kan man köpa de på nätet? Har inte synfel vill bara ändra ögonfärg Kram!

• annhan

Gullan go: ja, det ska finnas färgade linser att köpa på nätet. Har dock ingen bra länk att ge dig så här på rak arm.. sök på google? :)

• Nevy

Färgade linser finns också på lensway och lensbuddy.

• Tin o Trolls mamma

www.haga-optik.com
    www.lenses4net.com

Här ska finnas färgade linser enligt en snabb googling. Dessutom har lensway det med, som Nevy sa.

Syrran har färgade linser (med styrka) och det ser jättecoolt ut!

mjukisvicki: Vet inte vad det kostar med dygnet runt/månadslinser hos optiker, men jag köper 3 par för 808:- på Lensway.

Ekorren.

• sydneygirl

Har köpt på lensbuddy och faktiskt ökat styrkan själv. Detta eftersom jag ligger mitt emellan två styrkor och optikern hela tiden vill ge mig det svagare som fungerar på deras test men inte på långt håll eller på kvällar. Försökte förklara detta men han lyssnar inte (och ingen annan heller eftersom jag ser tillräckligt bra på testen...). Har haft linser i 14 år så man tycker ju att han borde förstå att jag "kan" det här med mina ögon och linser...

Nu går jag på kontroll typ vartannat år istället för varje (eftersom jag använder glasögon 5 dagar per vecka) och köper linserna på nätet. Är helnöjd!

Jag har förresten provat färgade linser men eftersom mina ögon är så kupiga så simmar de runt för mycket så det ser knäppt ut och jag ser skarven av det färgade. (De färgade linserna finns inte i min kupighet)

Det här med kupighet är förresten viktigt, jag hade haft linser i 8 år (fyra olika optiker!!!) och gick sedan till en optiker här i Sydney. Jag sa samma till henne som till alla tidigare att jag tyckte att linserna skavde och rörde sig ganska mycket (så där så man fixar till det med fingret ganska ofta eftersom man ser suddigt). Hon kollade med sina instrument och inom 5 sekunder (jag lovar) så sa hon "men du har ju helt fel linser för dina ögon". Hon gav mig samma märke som jag hade fast med rätt kupighet. Som dag och natt!!! Plötsligt satt linserna bra och jag behövde aldrig rätta till dem!!

Blev så arg att jag gick tillbaka med resterande linser av den gamla sorten (när jag kom tillbaka till sverige) till optiker och sa att jag ville ha pengarna tillbaka. Det gick ok, men sen nästa gång jag skulle köpa nya linser ville de återigen ge mig den gamla kupigheten. MEN FATTA!! Jag vill ha de med mer kupighet sa jag. Nej vi har inte så kupiga, du kan få mellantinget....suck, då köpte jag på nätet istället, med rätt styrka och kupighet.

• Carenya

Mjukisvicki: Jag har dygnet-runt-linser, och trivs jättebra med det. Det är så otroligt skönt att kunna vakna mitt i natten och ha fullgod syn om man behöver gå upp! Första gången man testar sådana linser bör man göra det under optikers överinseende, eftersom det inte är säkert att alla ögon tål att ha en lins på sig hela tiden. Man kan få ögoninflammationer och repor på ögat och annat mindre trevligt.

Så första halvåret köpte jag mina linser från optikern. De kostade då 2200:- för sex par. Nu när jag vet att ögonen tål linserna köper jag från lensway för 1440:- inkl frakt för sex par.

Alla ni som funderar på färgade linser: Tänk på att man oftast inte får köra bil med ett par linser som har för kraftig färg!!!

• ÄngelBängel

Igår när jag kom hem från jobbet låg linserna i brevlådan! Sååå smidigt, kan verkligen rekomenderas

5 dagar (inklusive helg) tog det, det är snabbare än när jag beställer via optikern!

• malinda1970

Jag har beställt linser på nätet sedan tre år tillbaka och tjänat in maaaassor av pengar! Det fungerar utmärkt, jag har linserna i bervlådan på ca 3 dagar, och betalar med faktura i slutet av månaden. För månadslinser för ett halvår betalar jag med frakt 530:-. Ruskigt bra tycker jag! Har aldrig varit några problem för mig!!!

Malinda:)

Svar på tråden Beställa linser från nätet "bra eller an*s"?