• bohusbebis

Nya Quinny Zapp Xtra??

Nån som testat den? Sett den IRL? Undrar hur den är att köra jfm andra liknande vagnar - gamla Zapp / bugaboo Bee / paraplysulkys? Och framför allt hur "liten" den blir hopfälld med nya sitsen.
    Har en Zapp som vi tänkt ha som extravagn till 5-åringen (18kg) och en Bugaboo Bee+ alt en Maclaren Quest som nog blir 2-åringens resevagn. Men blir ju lite nyfiken på nya Zapp:en... Sitter-ligger en 5-åring bra i den? Att den passar en 2 åring tar jag för givet...
    Gillar verkligen Zapp:s kompakthet, även om den blir rätt tung. Bee+:en har överlägsen komfort, men blir lite större hopvikt... Questen är "bräcklig" men suveränt liten och helt okej...

• Svar på tråden Nya Quinny Zapp Xtra??
  • tjockmage 78

Hur lång kan barnet vara och ändå sova bra i den?

• Ami755

Kolla in på BEBA.se de har en jättebra bild på hur stort allt är. Ryggsätet är 52 högt, sen 20 cm sittplats och sen en del för fötterna som är cirka 15 cm.Min son på 2 passar perfekt i den han är väl cirka 93 cm,länge sen vi mätte men enligt klädstorleken.

Nån mer med erfarenhet Minandra har ju oxå införskaffat en

• MariaM78a

Hej!

Vad glad jag är att jag hittat denna tråd.

Har den gamla Zappen, min dotter är 3,5 år nu och vi väntar en till i april. Tänkte då köpa ett maxi Cosi babyskydd så vi kan ha det till Zappen. Finns det olika babyskydd eller passar alla? Har adaptrar, är det allt jag behöver? De följde med när vi köpte vagnen. Ser ut som små svarta runda saker.

Funderar såklart på att köpa den nya sitsen också. Kan en liten bebis sova i den?

Men nu en fråga till er som haft den gamla Zappen. Är det bara jag som tycker den är supersmidig att fälla ihop men krånglig att få upp?
    När jag ska fälla upp vår ställer jag den framför mig, trycker in nr 1 och 2 som är där nere vid sidorna, fäller upp handtaget och reser upp vagnen. men sen måste man ju "dra" fram den grejen under sitsen ( den som man ska kliva på när man fäller ihop den). Och där är det superknöligt. Får försöka sätta den mot knät och sen dra. Gör jag helt fel eller?

• lVm

Men nu en fråga till er som haft den gamla Zappen. Är det bara jag som tycker den är supersmidig att fälla ihop men krånglig att få upp?
    När jag ska fälla upp vår ställer jag den framför mig, trycker in nr 1 och 2 som är där nere vid sidorna, fäller upp handtaget och reser upp vagnen. men sen måste man ju "dra" fram den grejen under sitsen ( den som man ska kliva på när man fäller ihop den). Och där är det superknöligt. Får försöka sätta den mot knät och sen dra. Gör jag helt fel eller?

hmm jag vet inte om det är bättre, men jag börjar alltid med bromsen i och drar ut del tre först, sen fäller jag upp ryggstödet. tycker det är lättare så. prova dig fram! (de olika mekanismerna är ju oberoende av varandra så ordningen verkar inte spela så stor roll)
  • bohusbebis
    MariaM78a skrev 2010-11-10 15:06:50 följande:

Håller med, jag tror att jag brukar trycka in knapparna så att den blir "frigjord" och sen drar jag ut den (står bakom) och böjer mig ner och tar tag i mittpinnen under och drar den mot mig. (försöker återskapa nån slags minnesbild, men tycker just att den är krånglig varje gång jag ska göra det. Kräver en del meck...
    Har varit lite lockad av att beställa den fällbara delen, men nu går den bort för vi köpte en Phil&Teds som vi nog ska ha på resan istället... Och så är barnen för stora. Trist... Att de kommer med alla bra nyheter "för sent"...
  • Ami755

Jo en liten bebis kan sova i den, det står på Quinnys hemsida- från födslen. Den är ergonomiskt formad, och har ett stöd för fötterna, liksom en kudde man kan putta ut när fötterna behöver stöd. Finns i fina färger den nya sitsen, min favorit är den RÖDA men även den bruna som går lite åt det grön/bruna är superfin...Vill ha alla!!
    (kolla BEBA.se de har sitsarna "löst" om du ska köpa en sits bara)

Maxi Cosis babyskydd kan du använda- Quinny och Maxi Cosi har samma producent .

Jag brukar stå bakom och dra ut nr 3, har inte upplevt den som svår. Sen fäller jag upp 1 och 2. Kanske lättare?

Lycka till

• MariaM78a

Ok det låter som en bättre ide. Men man måste trycka in 1 och 2 först så de frigörs kanske då. Sist gjorde jag som jag alltid gjort men jag la vagnen upp o ner på mot bilens bagagelucka o då fick man stöd o kunde lättare dra ut 3.

Någon som vet hur långa kg den klarar av? Min dotter väger 15 nu och kan tänka mig att hon kommer använda den lite sen även om bebisen kommit.

• bohusbebis
    MariaM78a skrev 2010-11-13 10:54:03 följande:
    Ok det låter som en bättre ide. Men man måste trycka in 1 och 2 först så de frigörs kanske då. Sist gjorde jag som jag alltid gjort men jag la vagnen upp o ner på mot bilens bagagelucka o då fick man stöd o kunde lättare dra ut 3.

Någon som vet hur långa kg den klarar av? Min dotter väger 15 nu och kan tänka mig att hon kommer använda den lite sen även om bebisen kommit.
    Gamla Zapp har jag för mig är godkänd upp till 17 kg (kan vara 15 kg åxå), de flesta paraplysulkymodeller är till 15 kg men det är nog mest för att slippa undan garanti... Vår 5,5 åring (18-20kg) har åkt kortare stunder i gamla Zapp:en och den har inte gnällt eller knorrat betänkligt (det gör däremot vår Maclaren Quest när han sitter i den).
  • Pie de limon

Fler tips om Quinny Zapp Xtra?
    (Startade en ny tråd om den innan jag hittade denna...).

Funkar den som resevagn? Hur kompakt blir den? Väger mer än lätta paraplyvagnar som tex MacLaren, Koelstra.... Ändå ok som resevagn?

Gillar att man kan ha barnet vänt mot sig samt liggläget.

Hur är suffletten, hur långt fram går den att dra? (MacLaren Quest tex hade ju en superkort sufflett...)
    (Skall till soligt land på semester...). Visst kan komplettera med extra sufflett men vore bättre om den som sitter på är ordentlig.. ??

• Ami755

Den sufflett som finns på Zapp extra har en extra del som solskydd, barnet får en hel del skugga.
    Jag kan jämföra med vår gamla paraply sulky från Chicco som egentligen bara hade skydd när barnet satt upp.
    Zappen har bra skydd även i liggläge tycker jag. 

Svar på tråden Nya Quinny Zapp Xtra??