Jiinii skrev 2010-10-08 21:55:27 följande:
inga barn på begravning absolut inte de förstår inte fullt ut vad det är
Det beror helt på ålder.. visst en bebis förstår inte.
Men enligt min åsikt har alla som känner vederbörande rätt att få närvara o säga hej då.
När min farfar dom valde min farmor att inga barn oavsett ålder fick närvara, o jag kan säga att det var det sämsta beslut hon tagit i hela hennes liv.
Min farfar älskade sina barnbarnsbarn (alla som var små) o han hade garanterat vela haft dom närvarande om han hade fått varit delaktig i beslutet.
Min älsta dotter var o är än idag jätte ledsen att hon inte fick följa med o säga hej då.. idag är hon 10 då var hon 7år.
Samma sak känner hennes kusiner som då var 6,5,4 o mina kusiners barn som var 7,5.
Men när det gäller bebisar så bör man ta hänsyn till om dom orkar.. menar bebisar gråter oftast när dom ser,hör, känner andra gråta, eller känner att någon är stressad,orolig osv.
Men är man osäker så fråga dom som stog den avlidne närmast (så som fru,barn osv) o gör som dom vill.
Men glöm inte att en begravning är ett ställe att få säga ett sista farväl, där alla oavsett ålder kan få göra det!
Vilket jag vet är viktigt (har varit med om så många begravningar tyvärr så jag vet hur det känns att få ta ett sista farväl oavsett om man är 7 eller 29 osv).
Man kan ju göra som så att bebisen inte är med på självaste begravningen men att h*n kan vara med på fikat efteråt (om det blir en sådan), sånt kan lätta upp stämningen något också.