Sunshine72 skrev 2010-10-13 13:21:30 följande:
Hej VNmamma
Ja, jag undrade faktiskt just hur det är för mörkhyade, eftersom det inte inte följer normen - som sagt; du har ju just sett Dat Phan och hans monolog om sitt fiktiva vita adopterade barn på resturangen. Detta är ingen jättefråga, men något jag funderat på sedan jag såg hans sketch. Jag fundrade faktiskt just på varför man garvar (eller iaf gjorde jag det).
Sedan funderade jag över hur jag själv ser på det. Nu vill jag inte ha barn, men om jag hade velat det och om det inte skulle gå biologisk väg, så vet jag inte om jag vill adoptera alls och om så vore, vet jag inte från vilket land.
Ok, jobbig mening, det där...
Ok, då fattar jag.
Jag tror att det till största delen handlar om samma process som vi andra som adopterar "inter-racial" går genom. Efter ett tag i den processen tänker man bortom "raser, man ser inte sitt framtida barn som i första hand hudfärg/utseende. För en del går den processen fort, för en del långsammare och en del kommer fram till att de inte vill ha ett barn med annan etnicitet/utseende.
MEN det finns en viktig skillnad när man adopterar "transracial" åt andra hållet så att säga. Det är att man kommer att väcka betydligt mer uppmärksamhet än vanliga adoptivfamiljer och det måste man kunna hantera.
Kan du förresten länka till monologen, jag tittade på en annan show, det finns ganska mycket att välja på.