• Minifer
    Anonym (ny) skrev 2011-10-04 15:32:46 följande:
    jag har haft mycket ångest genom åren, och har nog fortfarande. jag är nog inte den värsta sortens hypokondriker men jag är mkt orolig när det gäller sjukdomar. jag snöar ibland in på olika saker. som en period när min första var nyfödd och typ dödssjuk, då fick jag en knäpp och blev tvungen att kontrollera mitt blodtryck hela tiden. Det blir som ett sätt att hålla ångesten borta, nåt att greppa. För det har varierat under åren. vad roligt att höra att du blivit kvitt din sociala fobi :)En jobbig sak när man är en sån slarver som jag är; min diabetes. flera olika slags sprutor som ska med, aldrig åka hiss eller ut i skogen utan socker, alltid blodsockermätaren, provtagaren och stickorna. Planerig - nåt jag är sämst på.   

Hur funkar det med diabetes?? Jag har just fått diabetes nämligen, men den är påkommen så tidigt (iom graviditet) att jag inte tar sprutor eller så än, men jag bävar för att glömma sprutorna, osv men framför allt för att glömma äta. Det gjorde jag massor av gången när jag tog insulin under graviditeten, men då tog jag inte så mycket insulin att det skulle kunna bli allvarligt. Fick be en flygvärdinna om choklad innan start för att jag fick känning och skämdes enormt när jag fick reprimander om at alltid ha med något att äta =/
  • Minifer
    Anonym (ny) skrev 2011-10-05 10:35:50 följande:
    Ok det är intressant att höra då även jag uppvisar alla symptom. Även min son, ringde precis bup och de ska kontakta oss sen och ställa mer frågor osv. Jag måste fråga en sak, när ni sökte hjälp första gången, hade ni då några problem med att dra upp alla era symptom och svårigheter för att få gå vidare med en utredning? Jag är som sagt lite orolig för att inte komma i håg allting, verkar det konstigt om man har med sig en lista? eller så kan jag ju ha den i väskan och läsa lite innan så jag inte glömmer nåt. jag tror att jag kan känna mig sådär mosig i huvudet och börjar svamla när det förväntas saker av mig.

Jag var ju på vårdcentralen för ett par veckor sedan och ville ha remiss. Jag hade med mig en lång lista som jag skrivit över flera dagar just eftersom det ju blir helt blankt i huvudet när man ska försöka räkna upp symptom. Läkaren sade då att han inte trodde jag hade add eftersom man inte brukar vara så organiserad och kunna stapla upp grejer så. Ehhh. Liiite frustrerande. Fick min remiss iaf till sist, men han hängde upp sig på det med listan och att det tydde på för stor organisatorisk förmåga, men gav remissen med orden att jag alltid skulle undra annars. Vadå moment 22 liksom?
  • Minifer
    strulmaja skrev 2011-10-05 11:22:44 följande:
    Oj, hm, spontant vill jag svara nej för jag har väldigt svårt för att ljuga. Om jag lyckades skulle det iaf inte vara med finess. Jag var med om detta för ett par dagar sedan faktiskt, vilket resulterade i att jag blev helt tyst och bara: Öh, eh.. jo, alltså... eh.. för att sedan börja prata om något annat. Typ: Nämen titta vilken fin blomma! 
    Anonym (ny) skrev 2011-10-05 11:45:21 följande:
     jag brukar inte heller ljuga rakt ut om jag blir ställd, och blir också sådär lite velig.

däremot drar jag tyvärr ofta smålögner, framför allt i stället för att säga att jag inte vill eller har lust.

tack för era svar om utredningen. vad jobbigt att verka organiserad bara för att man har med sig en lista, att göra det hemma i lugn och ro hade inte vart några problem för mig heller, däremot att sitta och berätta om det bara sådär.
    ja jag kan inte alls ljuga då, för jag blir tyst så länge medans jag försöker analysera vad tusan jag ska säga att det blir sjukt uppenbart att jag ljuger. Plus att jag bara glömmer bort lögnerna sedan
  • Minifer
    glatt kopierat av Heroinchick! (eftersom det var så likt, fetstilar mitt)

Om tröttheten
    Trött jämt. Sover runt 12/dygn. Men är fysiskt trött iallafall .. Försökt sova mindre,försökt sova mer. Ändå lika trött. Jag tror att det beror på att jag tänker 3 ggr snabbare än normalt och snabbare än jag handlar. - Check! Förutom att jag inte får sova så mycket som jag vill pga kidsen

Om aggressionsutbrott.
    Blir sällan arg, men KAN bli våldsam. Särskilt under påverkan av alkohol och benzodiazepiner (preparat jag förövrigt undviker) - Check!

Om PMS.
    Vet aldrig när jag ska ha mens. Har en miljon tamponger eftersom jag alltid måste köpa nya varje gång jag går hemifrån - glömmer ju såklart att ha med mig det ut- i värsta fall har jag gått ut helt utan skydd hahaha Check!

Om graviditet.
    fick diabetes och var dessutom sängliggande halva graviditeterna. Men var nog rätt jämn i humöret, jag minns inte :D Snabba förlossningar 4.5 respektive 2.5 h

Ljud
    Extremt ljudkänslig. Uppfattar alla små ljud, kan tjuvlyssna på samtal i andra rum fast det inte ens är meningen.. check -  förutom om jag gör något jag är inne i, då hör jag typ inget alls. Hög musik på krogen driver mig till vansinne och gör att jag inte ens vill vara där

Sömn och ljud
    Svårt att somna in. Vill gärna vara uppe nätter o sova på dagen. Har egen dygnsrytm, ett dygn på 30 timmar skulle passa mig.. Gillar att sova länge i streck (12 timmar) och vara uppe länge i streck(ca 18 tim) Men önskade att solen kunde följt detta schema oxå haha så det alltid är mörkt när jag vaknar. Som det är nu vänder jag på dygn efter dygn efter dygn :S jättemegacheck! Har fått diagnosen dsps, men tror jag det snarare är add ;) Måste vara knäpp tyst när jag sover.

Bio och ljud

För högt ibland, men vänjer mig under filmen (går aldrig på bio som vuxen, skulle aldrig hinna dit ) check, går dock väldigt gärna på bio

Bilkörning

kan köra, har svårt dock att prata, svara i telefon,lyssna på musik o hålla reda på trafiken runtom samtidigt. Har inte körkort, kmr aldrig få. Tutar mkt, fortkör, får kärringstopp, får panik i trafiken. Har panik i trafiken, övningskört en del men vill inte =(

Humor

Har ganska morbid och sjuk humor.Tkr personligen att jag är rolig, kan bjuda på mig själv mycket och skämta om saker andra inte vågar eller finner helt lämpligt -check. Skrattar ofta på fel ställen i filmer och tycker de andra är skittråkiga för att de inte ser det roliga :D
  • Minifer

Samma här. Tar flera timmar att vakna, och finns det inget jag måste måste upp till sover jag gärna till elva-tolv. Eller fem på eftermiddagen :p beror på hur länge jag nattugglat. Hatar att lägga mig och hatar att vakna. Jag kan inte äta frukost, kan ni det? Allt bara växer i munnen och mår illa bara jag känner doften av mat. Måste ha varit vaken 2-3 timmar innan jag kan äta

• Minifer

Alltså jag måste bara säga hur vridet, underbart och fantastiskt det är att vara ensam i hela världen om alla dessa miljarder skitkonstiga grejer man haft för sig, och så hittar man är tråd där ALLA är som jag! Utan adhd-trådarna här på fl hade jag aldrig fattat att det nog är ADD jag har och inte bara är ett freak :D *studsar och kramar alla*

Så underbart att bara kunna vräka ur sig hejdlöst om massa saker jag alltid gjort mitt bästa för att dölja =)

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna