• Minifer

ADD symptom hos vuxna

finskaflikkan skrev 2011-12-27 13:10:26 följande:
    Som barn va jag HYPER som fan.... Enligt mamma och pappa så va jag som den där tasmanska djävulen eller va de kallas? Hahaha.... Eller ja Emil i Lönneberga e oxå en bra jämförelse på hur jag va...  Tog sönder mkt, tände eld på gardinerna, kunde va elak mot andra barn... Förstörde mammas älsklingsmatta genom att slänga ägg och mjöl på den... Rymde hemifrån flera ggr när jag va 7,8,9... Kommit hem med polisbil 2ggr för snatteri av en chokladkaka... så jag va verkligen INTE lätt att handskas med!!!     Vet ju iaf bättre nu...   Sen va de nån som skrev om att h*n vart som euforisk om man hörde en bra låt/musik och de stämmer in på mig till 200%... Hör jag en grymt bra låt blir jag oxå de, om jag e hemma så kan jag börja städa, sjunga med låten, går och ler... Kanske t.om. får för mig massa braiga saker som måste fås iordning med! Men e de dålig/sorglig musik så blir jag helt off typ... Sen har jag en fråga... Hur är ni andra när de gäller jobb? Kommer ni alltid i tid? Kommer ni alltid iväg varje gång/dag ni ska jobba? Hur är de med ångest/panik under arbetsdagarna? För jag försover mig OFTA och får panik då och ringer och sjukanm mig... Därför jag inte kan ha heltid och ska helst bara ha kvällspass vilket jag tydligt bett dom att ge mig när dom ringer! (timmare). Och ibland under resan TILL jobbet kan jag få sån panikångest attack så jag vänder hemåt för jag håller på dör... (tror jag)... Har märkt de nu när jag tänker efter att de e så de sett ut.. och tillslut vill ju ingen ha en kvar efts jag ofta e sjuk... Och de beror på min ångest till 95% men sen vet jag inte heller (tror jag iaf) VARFÖR jag får ångesten... Jaja... Hoppas ni fattade vad jag menade iaf!                    

Ehum. Har slutat på de flesta jobbjag haft för att jag försovit mig försovit mig försovit mig. Jobbade inom hemtjänsten innan, tim-vikarie. Till sist slutade jag svara när de ringde, eller sade att jag inte kunde, så de slutade ringa... Ångest och panik under jobbdagarna har dock inte varit problem, har aldrig kunnat jobba på ställen jag inte trivts. Dock enorm trötthet. Jag hatar också flygande saker på sommar. AUgusti, getingar..fy fan.... mygg. bbbzzzz-andet --argh!!! Och sinnessjukt kotträdd. Är livrädd när man är utomhus för smällare. Fyrverkerier i sig älskar jag (om jag får hålla för öronen!), men bara under kontrollerade former, typ att kommunen håller i det. När privatpersoner ska hålla på dör jag av obehag och nervositet, och blir knäckt över att inte veta när jag ska hålla för öronen. Det är sjukt jobbigt att drick skumpa samtidigt som man håller för öronen (vilket jag måste göra hela tiden). Är så sjuuukt skotträdd och lättskrämd. Håller tummarna som tusan för dig!! Själv håller jag på att dö inför måndagen då utredningen börjar för mig, aaaahgrhrhrrhhrhrh
  • Minifer
    Anonym (ny) skrev 2011-12-29 20:39:14 följande:
    oj vad jobbigt, jag har bara fått så typ en gång...när jag var 13. då var vi vilse i skogen, fy faan vad hemskt det var, vi hittade ut å fick åka till sjukhuset men de hittade inget "fel"

men sömnparalys? vad läskigt, brukar det bli så eller då? jag kan vara i gränslandet" OCH SE SAKER FAST JAG SOVER eller tvärtom...brukar kunna se det mesta då, skitläskigt.

annars vet jag att jag kan få PA, jag vågar inte flyga eller hamna i situationer igen som den där...att vara instängd eler långt ifrån sjukhus.  egentligen, ingen vet om det mer än jag, ganska handikappande då jag ej åkt utomlands med sambon under våra 12 år ihop 
    typ hallucinationer? Jag brukar få hallisar, det är skitjobbigt. Senast såg jag min dotter ramla ner från sängen, så jag kastar mig mot sängkanten, och skrämmer livet ur dottern som lugnt låg och sov bredvid mig. Kan också få för mig att mannen eller barnet är någon annan än de är. Eller att de är dödssjuka eller något, så jag vaknar hela natten. Obehagligt för jag kan verkligen inte fatta vad som är verkligt. Detta är dock oftast vid sömnbrist. Vilket har varit konstant de senaste två åren ;)

Utredningsstart måndag, håller er uppdaterade!
  • Minifer
    Stövelkatten skrev 2011-12-30 10:09:56 följande:
    Oh yes! Jag tänker att det är samma grej som när man rycker till osv när man håller på att somna, fast men ser det på ett annat sätt? När jag är riktigt uppvarvar ser jag bara flimmrande ljus när jag ska sova.

Jag har fått såna otroliga krypningar i benen sen jag blev gravid och slutade med Concerta igen! Så var det inte innan. Måste kicka till med benen med jämna mellanrum när jag slappnar av, jätteirriterande. Alt. sitta och skaka med benen, men det är inte så populärt i gemensamma sängen.
    Suck...
    Ja precis! Flimmer! Coolt! Eller irriterande, men coolt att det inte bara är jag
  • Minifer
    Stövelkatten skrev 2012-01-02 09:44:08 följande:
    Lycka till!!!

Berättade för min pappa att jag fått diagnos, och pratade lite om hur jag upplevde mig själv. Han blev lite fundersam. Han är ju blandmissbrukare med väldigt trasslig historia. När det gäller sociala reglar osv så är frågan vad som är hönan och vad som är ägget, eftersom många missbrukare förlorar sin sociala förmåga, och jag vet ju inte hur han är/var när han inte missbrukar.
    tack! Min mamma var också det, och jag frågade pappa om han kände igen henne i symptomen (hon dog av sitt missbruk när jag var 13) men det gjorde han inte. Däremot kände han igen sig mycket i sig själv. Han dricker förvisso väldigt mycket :P
  • Minifer

Huff. Nu har jag varit på första utredningsmötet. Fattar inte hur det funkar, han trodde han skulle sätta diagnos imorgon, men ville att jag ska göra fler tester. Jag är tydligen "annorlunda". En ovanlig profil som han inte sett på många år. Hah, I'm speeecial ;)

I vilket fall. Det verkar bli ADD med impulsivitets-nånting nånting. Hängde inte riktigt med där. Ska få återbesök och se om jag får pröva medicinering, och sedan ska jag göra massa datortester, plus att han ville att jag ska göra begåvningstest för att se hur begåvad jag är. För att jag verkar smart tydligen. Men det säger han kanske till alla, hehe

Skulle även signa upp mig på en kurs om adhd som skall gå fem måndagar. Får väl se hur lång tid man får vänta på återbesöket nu.

• Minifer
    Anonym (Mrs Confused) skrev 2012-01-06 01:02:33 följande:
    Hej allihop...

Att läsa om add är som att läsa om mig själv. Så OTROLIGT mkt (i princip allt) stämmer in på mig. Det jag vill fråga er här är: Vart vänder jag mig för att ev få en diagnos?

Jag är trött på att leva såhär... Om jag hade svart på vitt varför jag är som jag är, så kanske mina nära skulle ha mer förståelse för det.

Och för mina barns skull behöver jag ta tag i detta ordentligt...jag är långt ifrån den mamman de förtjänar.

Är SÅ glad att jag i mitt googlande hittade denna tråd.

Är förresten 30år, gift och har flera små fr 0-7år.
    Hej! Visst är det ballt att "hitta hem" :D

Jag vände mig till vårdcentralen till att börja med, men man kan också vända sig till öppenpsykiatrin vad jag förstår, och ifall de trilskas kan man skriva en egenremiss.

Jag hade med mig ett ifyllt test, annars tror jag inte jag hade fått komma vidare eftersom läkaren var skeptisk. Men tjiii fick han, muahahahahah! Vill nästan boka en tid hos honom bara för att köra ner det i halsen..
  • Minifer
    UmmAminah skrev 2012-01-12 21:20:23 följande:
    Hej, har ni någe ångest o skuldkänslor över saker som inte blir gjort tex? Enligt min psykiater är inte det vanligt.
    Ja gud ja! Mår jämt tok-skit över det! Och känner mig jättekass och värdelös och ja..allt... Vad menar han inte är vanligt, att man har ångest över det eller att man inte har det?
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna