• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Anonym (Undran)

Hej!

Någon som börjat med concerta under en period då du kännt dig:

*Lite manisk
    *humörsvängningar
    *Har skuldkänslor
    *Lite paranoid
    *Aggresiv några ggr i veckan (verbalt)
    *Halvt deppig

Blev det värre när du började med concertan?

Jag fick concerta idag för första gången och har en blandning av ovanstående sen några månader tillbaks. Är rädd för att det ska bli värre med concertan, samtidigt vill jag väldigt gärna pröva medicinen. Tänker börja först om 2 veckor med Concertan.

Min läkare tyckte det var ok med dettal.

Tacksam för svar... =)

• Anonym (är jag galen?)
    psyko II skrev 2011-05-17 08:01:50 följande:
    Jag misstänker att några av mina ungar har ärvt adhd/as tyvärr. En skulle utredas men han vägrade, en annan håller på med utredning, har blivit tillfrågad på de två yngsta om jag ev vill ha utredning, men där har jag sagt att jag avvaktar å ser hur det funkar i skolan lite mer. (6 0ch 9 år)
    Min mamma e definitivt adhd:are pappa ev. As light. Flytta hehe vad e det.......har bott nu på snart 60 ställen på hmm 41 år :S sååå i snitt en gång om året, börjar bli innerligt trött på detta flyttande!

Jag har alltid varit den starka, kan själv, klarar mig själv, bad Aldrig om hjälp tills jag krachade för 2 år sen, då Gick det bara inte längre. Har tagit hand om alla ungar själv, ensamstående mesta tiden då jag inte klarar av förhållande en längre stund

Men nu hoppas jag iom att jag fått diagnosen å "vet" vad som är fel att saker å ting ska ändra sig. Nu kan jag tackla det från ett annat håll lixom
    Ja, jag hoppas också att det ska lätta på något sätt. Jag vill så gärna förlåta mig själv, försöka släppa på skamkänslorna, då jag alltid känner mig misslyckad. Jag önskar verkligen jag kunde hitta ett sätt, där jag kan fungera och ta fram mina bra egenskaper, utan att hela världen, hemmet och allt rasar. Jag vill lära mig att ställa rimliga krav på mig själv, för det gör jag inte som det är nu. Jag vill sluta bränna ut mig själv, lära mig att begränsa mig och få en fungerande vardagsstruktur!

Jag har fått lite indikationer på att min minsta är ganska så överaktiv, men inget som är jobbigt änn sålänge. Både skola och barnomsorg har meddelat/berättar för mig nästan dagligen att barnen har en stark konstnärlig ådra och är oerhört kreativa. Det är ju positivt. Men på dottern märks problem med sociala relationer och på min minsta märks ett tydligt nästan "hyperaktivt barn". Har även kontakt med en familjehemsbehandlare som frågat om inte han är "liiite" som mig.

Är ni rädda för att barn blir stigmatiserade av en diagnos. Räcker det om jag tar den eventuella smällen, men använder verktygen och kunskapen för att applicera på barnen...om ni förstår vad jag menar!?
  • BeaBee

Jag är ju som jag nämnt på utredningssamtal för att se om jag ska gå vidare bla bla bla ja jag vet inte vad jag gör egentligen men det jag känner är att en diagnos skulle betyda allt för mig för jag har alltid kännt mig som det svarta fåret. Jag har alltid satt mig själv i skiten med mina impulser, alltid varit den som har mått dåligt, alltid den som har varit självdestruktiv osv osv. Jag har en kompis som är den lilla ängel, har gjort allting rätt. Ja hon är perfekt och har noll förståelse för mig, hon har alltid fått mig att känna mig otillräcklig och har alltid varit dömande.

En diagnos skulle vara en förklaring till varför jag är som jag är. Att jag inte är knäpp, oduglig och värdelös.Så vad sjutton gör jag om det visar sig att jag inte har adhd?

• Anonym (är jag galen?)
    BeaBee skrev 2011-05-18 23:23:56 följande:
    Jag är ju som jag nämnt på utredningssamtal för att se om jag ska gå vidare bla bla bla ja jag vet inte vad jag gör egentligen men det jag känner är att en diagnos skulle betyda allt för mig för jag har alltid kännt mig som det svarta fåret. Jag har alltid satt mig själv i skiten med mina impulser, alltid varit den som har mått dåligt, alltid den som har varit självdestruktiv osv osv. Jag har en kompis som är den lilla ängel, har gjort allting rätt. Ja hon är perfekt och har noll förståelse för mig, hon har alltid fått mig att känna mig otillräcklig och har alltid varit dömande.

En diagnos skulle vara en förklaring till varför jag är som jag är. Att jag inte är knäpp, oduglig och värdelös.Så vad sjutton gör jag om det visar sig att jag inte har adhd?
    Ja, man är ju livrädd att dom ska säga: "Du är normal! Hejdå lilla vän och lycka till med allt!" när man känner sig fullständigt alienated! Blir liksom att man hamnar tillbaks på ruta 1. På måndag ska jag tillbaks till psykologen. Anhöriginfo inlämnat, så att han hunnit gå igenom dom formulärena till på måndag. Ingen aning vad som händer på måndag, men ser det som steg 2 då...lr 3 kanske det blir. Får försöka med tålamod (för det är jag så himla bra på ).

Men dom jobbar ju med folks "psykiska ohälsa", så är det inte ADHD, så kommer dom hitta vad som är vad till syvene sist. Tror du inte det?
  • Anonym (Ungmor, utreds)

Ett vanligt symptom för AD/HD i vuxen ålder är att man knatar iväg till affärn för att köpa något viktigt.
    Glömmer bort att köpa detta, och kommer hem med massor av andra varor istället.

Jag har småskrattat lite åt det beteendet, "hahaha det har ju aldrig jag gjort"!

Tro fan.

I tisdags var sonens blöjor slut, och det var akut med att köpa nya,
    Jag gick till affären för att köpa --->blöjor<--- och kanske en limpa och ägg.

Kom hem med:

Hushållsmedwurst
    Pizza
    Bananer
    Djungelvrål
    Tomater
    Fullkornsbröd.

men inga jävla blöjor!! Skrikandes

• strulmaja
    Anonym (Ungmor, utreds) skrev 2011-05-19 09:10:19 följande:
    Ett vanligt symptom för AD/HD i vuxen ålder är att man knatar iväg till affärn för att köpa något viktigt.

Jag har småskrattat lite åt det beteendet, "hahaha det har ju aldrig jag gjort"!

Tro fan.

Kom hem med:

Hushållsmedwurst
    Pizza
    Bananer
    Djungelvrål
    Tomater
    Fullkornsbröd.

Händer mig jämt. Händer också att jag köper dubbelt av något. Jag kan nätshoppa, säg, ett par gummistövlar åt dottern för att ett par dagar senare ha glömt det och shoppa gummistövlar åt henne i en fysisk butik. 
  • Anonym (är jag galen?)
    Anonym (Ungmor, utreds) skrev 2011-05-19 09:10:19 följande:

Tro fan.

Kom hem med:

Hushållsmedwurst
    Pizza
    Bananer
    Djungelvrål
    Tomater
    Fullkornsbröd.

Haha! Åh, det är så frustrerande det där! Jag har gått med toapapper som bindor i dagar för att jag glömmer att köpa bindor när jag går in i affären!

Idag hände något som aldrig händer (eller det gör det kanske...men). Jag satt hos kuratorn och sa just: "Jag glömmer iaf aldrig mina barn". Åker sen därifrån och direkt hem och kommer då på att jag skulle hämtat min dotter för 40 minuter sedan när hon slutade skolan och ta henne till tandläkaren. Jag hade helt glömt av henne. (det fanns i bakhuvudet, men som om jag ändå inte gjorde kopplingen) Som tur var hade hon tröttnat på att vänta och gått till fritids, och vi kom bara några minuter försent till tandläkaren. Jag dööör! Det blev värre! Det är som om stressen fullständigt ställde till det för mig idag. Så hos tandläkaren skulle jag lista barnen och fyller i fel pappa på barnen (det är ju olika pappor där ju). Haha!
  • psyko II
    Anonym (är jag galen?) skrev 2011-05-19 17:38:25 följande:
    Haha! Åh, det är så frustrerande det där! Jag har gått med toapapper som bindor i dagar för att jag glömmer att köpa bindor när jag går in i affären!

Idag hände något som aldrig händer (eller det gör det kanske...men). Jag satt hos kuratorn och sa just: "Jag glömmer iaf aldrig mina barn". Åker sen därifrån och direkt hem och kommer då på att jag skulle hämtat min dotter för 40 minuter sedan när hon slutade skolan och ta henne till tandläkaren. Jag hade helt glömt av henne. (det fanns i bakhuvudet, men som om jag ändå inte gjorde kopplingen) Som tur var hade hon tröttnat på att vänta och gått till fritids, och vi kom bara några minuter försent till tandläkaren. Jag dööör! Det blev värre! Det är som om stressen fullständigt ställde till det för mig idag. Så hos tandläkaren skulle jag lista barnen och fyller i fel pappa på barnen (det är ju olika pappor där ju). Haha!
    hahahahaha ditt nick passade väldigt bra på ditt inlägg här

Jag har också glömt barn, en gång stod jag hemma å packade inför flytt, va helt inne i det.
    Helt plötsligt ringer det från dagis å dom frågar om jag hade bytt tid, jag kolla klockan å ser att jag skulle ju ha hämtat henne för en timme sen

Annars har jag glömt en unge i affären å i bilen en annan gång.

Glömmer ofta att hunden e med i bilen när jag kommer på att jag ska göra nått annat kul hehe
    du e inte ensam
  • Anonym (utreds)

Fick idag veta av en händelse när jag ringde min handläggare på ÖV att jag har en tid för ett första samtal inför ADHD-utredningen i början av juni!!! Jippie! Äntligen är det på rull!

• psyko II
    Anonym (utreds) skrev 2011-05-19 19:06:10 följande:
    Fick idag veta av en händelse när jag ringde min handläggare på ÖV att jag har en tid för ett första samtal inför ADHD-utredningen i början av juni!!! Jippie! Äntligen är det på rull!
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna