• BeaBee

ADD symptom hos vuxna

Är det någon av er som har provat propavan? Jag fick det utskrivet idag men är lite fundersam om det verkligen är bra. Blir man helt däckad dagen efter?

• BeaBee

Hej, jag tänkte bara  kolla hur det är med alla er idag och om har haft en bra helg?

TjockKatt skrev 2011-01-24 15:10:33 följande:
    Jag har provat. Det var inte så däckande, men tänk på att inte ta den försent. Tar man den efter tolv så är det svårt att komma upp tror jag.
    Tack då tar jag det innan tolv ikväll! Hoppas att jag inte är för sliten imorgon eftersom jag har ett viktigt möte på morgonen..
  • BeaBee
    vadskajaghetadå skrev 2011-01-26 13:53:41 följande:
    hi hi vad kul ändå att ni känner igen er några stycken :)
    tror inte jag är helt "normal" eller vad säger ni? ;) jag och sambon är övertygade om att jag har ADD.
    tack för att jag får "vara med"

mitt nick säger en del också haha, tänkte jag inte ens på.
    Jag känner också igen mig i allt du skriver. Även det med att jag alltid sköter jobbet. DOck så stämmer det dock inte just nu när jag jobbar hemifrån och det funkar icke!

på tal om att vara impulsiv, jag kom på att jag ville ha en till katt i förrgår och igår bestämde vi oss för en. I och för sig så är det för att vi vill ha sällskap till vår prins. Men hör på den här då, vi måste vänta i 3 veckor för att få hem henne, det känns inte kul...
  • BeaBee
    vadskajaghetadå skrev 2011-01-27 22:47:37 följande:
    hahahaha

för 1 månad sen ung blev jag sugen på en galaxy tab, en surfplatta. den kostar 6.500-7000 kr.  i har två stationära datorer + två bärbara hemma. plus att jag har en samsung galaxy s.

min sambo lyckade övertala mig om att inte köpa en.
    i dag satt han och pratade om att mitt abbonemang har gått ut och kan skaffa en ny lur.
    Då blev jag galen och kollade på tre:s hemsida och såg att dom hade en där. ringde till butiken och trots att jag hade massa inbokat resten av dagen flög jag dit och skaffade en.MÅSTE MÅSTE ha en. NU.
    nu visserligen inte kontant som min dyra jädra telefon..men ändå, i långa loppet blir det ju flera tusen.

känner bara jaha..det här var ju kul.
    inte.
    enorm platta som visserligen är suverän, men aldeles för stor och klumpig att ta med sig ut på promenaden och lyssna på musik..kan ju inte ha den i jackfickan liksom. barnen får ha den att kolla film på hahahahah.....
    Haha oj här har vi verkligen mig i ett nötskal! Samma sak hände här förra veckan fast då var det sambon som skulle ha en ny mobil. Vem var mest hetsig med att vi skulle fixa det NU NU jo jag. Sen så slutade det med att han tog den jag ville ha.. Som tur är så ville han nog ha den också men jag vet inte hur det gått om han inte hade velat ha den. Och nu när den är inhandlad så bryr jag mig inte om den. Så är det just själva inköpet?

Min sambo höll på att bli  tokig på mig när jag åkte till IKEA för att köpa en rullgardin, jag skulle bara gå in på elgiganten en sväng och kolla och hem kommer jag med en liten 12 tums rosa pc. För den är ju JÄTTEbra att ha på möten, jag ser ju inte vad jag skriver bla blabla. För det räcker ju inte med en mac book pro och en bärbar pc. Så nu har vi 3 datorer och det är bara vi två.

Jag håller på att hoppa ur skinnet av förväntan, vår lilla katt kommer inte förrän om TRE veckor. Jag kommer inte kunna vänta, jag kommer att terrorisera det där stackars jourhemmet.

Just nu har jag problem med att jag är så sjukt uppe i varv. Kan inte sova och har tagit maxdosen av propavan som tydligen inte biter på mig så jag lär vara stendöd imorgon.

Förlåt om jag skriver osammanhängande men jag är så sjukt speedad just nu. Kan inte sitta still och tankarna bara snurrar...
  • BeaBee
    Samarkand skrev 2011-01-29 19:21:44 följande:
    En liten fråga: Är det någon/några som driver eget företag här?
    Och isåfall, hur fixar ni med bokföring, regler, skatter, moms etc?

Varför jag frågar, är för att jag i ca 1 1/2 år  har funderat på att bli Dogwalker. Det i sig är ju inget komplicerat då jag är uppväxt med hund och gärna skulle vilja skaffa hund typ NU (men hittills inte kunnat för att jag har bott i lägenhet mitt i stan).
    Nä, då är det snarare företagsbiten jag är orolig för eftersom jag vet hur dålig jag är på detaljer och ibland missar att betala räkningar (hänt några gånger förra året, typ till a-kassan).
    Sen är jag jätterädd för att dra igång något och sen stå där och inte fatta ett dugg av det ekonomiska.
    Har läst på Skatteverkets hemsida om enskild näringsverksamhet och förstått att det i så fall är det som skulle gälla.

Men skulle vilja höra lite mer om hur ni som har eget företag fixar allt det teoretiska.
    Jag har eget företag, bokföringen har jag problem med att komma igång med men moms och skatter har jag rätt bra koll på men återigen det är tufft att vara egen företagare när man har igångsättningssvårigheter. Jag har tur som har en mamma som har eget företag hon är på mig när det är dags för momsredovisning (vi har precis samma period) samt när det är dags att sicka in preliminärdeklarationen osv och om jag ska vara ärlig så är det tufft MEN man kan skaffa någon som hjälper en med det ekonomiska, vet dock inte vad det kostar eller så.

Om du har några frågor så är det bara att fråga på. Jag tycker i alla fall att du ska boka ett möte med skatteverket och få en genomgång om vad som gäller när man har enskild firma och se om det är något som du vill. Även fast det är jobbigt så är det samtidigt otroligt kul.
  • BeaBee
    Alle skrev 2011-02-04 10:20:57 följande:
    Ja, samma här med böcker - är det tråkiga så går det bara inte, men fastnar jag så sträckläser jag.
    Ljudböcker är inte heller min grej, kan inte fokusera.  
    Samma här, är det en riktigt bra bok så kan jag verklgen inte släppa den!

Nu har jag i alla fall fått zoplikon utskrivet. Det krävde att jag blev förbannad innan hon insåg att jag inte överdrev. Hon sa faktiskt "du är så ung och ni har inga sömnproblem" Jaha så vad är det som har gjort att jag knappt sovit något på tre veckor. Det enda jag har sovit är dagtid och imorse somnade jag kl 7 och var tvungen att kliva upp vid 9. Tack vare det här så var jag på pissigt humör och frågade henne rent ut vad hon ansåg att jag skulle försörja mig med när jag fått sparken. Då blev det fart på henne..
  • BeaBee

Jag måste bara fråga, har ni studerat vidare efter gymnasiet? Hur fungerar ni under studierna i så fall? Mitt problem är att jag lessnar och vill ha nya utmaningar. jag är grym på att påbörja saker men sämre när det gäller att ha tålamod att slutföra dom. Det här problemet visar sig genom att jag klarar att slutföra utbildningen men inte med de betyg som jag har kapacitet för eller med den kunskapen jag önskar att jag fått. Nu har jag hittat en utbildning på 1 år som skulle höja min konkurrenskraft i min branch otroligt mycket och den kostar en del ca 130 000 (Berghs i sthlm) det om något borde ju vara motivation nog men jag vågar inte lita på mig själv.

Mitt problem helt enkelt är att när jag blir less så lutar jag mig tillbaka och litar på att det ordnar sig utan ansträngning och det gör det ju dock inte med de betyg som jag egentligen utan problem kan uppnå.

• BeaBee
    Thessbaby skrev 2011-02-07 00:32:54 följande:
    Har endast läst TS eftersom klockan är allt för sen och mannen nyss kommit hem så tiden finns inte!
    ALLA "symptom" jag läst om på ALLA sidor stämmer in på mig, dock inte dyslexi och några småsaker, men det mesta annat stämmer in till 100% ..

kanske detta är en tråd där man kan prata med andra om add??
    dock är jag inte vuxen endast 20år, men det har velat göras ad/hd koll på mig sedan ja varit liten men min mamma ville det inte men nu vill jag själv ta upp det och se vad som kan hittas :)

så man får koll på vad det är för "fel" på en ..
    Jag själv är 23 år! Välkommen hit :)
  • BeaBee
    Anonym skrev 2011-02-07 01:09:34 följande:
    Jag fick min diagnos för ca: 1,5 år sen. Mina symtom är svårt att få struktur på livet, planera saker, göra 1 sak åt gången m.m
    Ja det är samma för mig, i livet får jag verkligen inte struktur men på jobbet är jag otroligt bra på det OM jag kommer till jobbet och får komma igång (har lång startsträcka). Just nu jobbar jag hemifrån och det funkar verkligen inte.
  • BeaBee
    Rona skrev 2011-02-07 07:34:47 följande:
    Hon är oerhört stressad men får ingenting gjort. Hon är förvirrad och glömmer allt. Betygen rasar. Hon tappar bort prylar. Hon glömmer att äta (om inte jag serverar henne), glömmer att göra läxor, hemsysslor. Hon kan sova dygnet runt. Ja det är mycket mer också. Men problemen är värst för henne själv, och som mamma blir man ju förtvivlad när hon inte mår bra.
    Det hät låter som en beskrivning av mig på varenda punkt. Jag själv missade mitt första möte nu för att jag inte sover om nätterna. I och med hennes reaktion (min chefs)  på det här och flera andra saker som tex min abort som hon tyckte inte passade in i planeringen. Hon tyckte mer synd om sig själv än mig. SÅ har jag bestämt att säga upp mig nästa gång hon ringer och klagar på mig. Dock inte med omedelbar verkan utan jag ska erbjuda mig att jobba mars ut.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna