hedmanpazio skrev 2011-04-04 11:04:29 följande:
För det första är det jag precis skrev de formella bestämmelserna, inte hur det ser ut i verkligheten. Många läkare/psykologer tycker olika men man håller på att mer och mer gå mot ordentliga utredningar vid neuropsykiatriska frågeställningar. Det finns dock de som fortfarande tycker att en klinisk bedömning räcker och således sätter in medicinering, av tidsskäl, eller att de anser att den kliniska bedömningen räcker, eller av ren lathet (hoppas inte denna anledning är allt för förekommande).
Sätter man in medicinering innan en utredning kan man inte påbörja utredning nej.. eftersom det lindrar symtomen och utredningen blir värdelöst missvisande.
Screening görs i stort sett alltid som en del i den kliniska bedömningen. Den psykiatriker idag som sätter neuropsykiatrisk diagnos efter ett 45 minuters samtal utan någon form av självskattning eller dyl. (screening) är nog enligt egen åsikt, antingen privatpraktiserande, extremt duktig(?!), extremt säker på diagnos, eller bara inkompetent

.
Tusen tack för svar!
Jag har alltid undrat varför det skiljer sig så beroende på i vilken kommun man bor, vilken vårdinstans man vänder sig till etc. Är det så svårt att sätta upp som en mall som alla vårdgivare sedan följer? Det borde vara det mest rättvisa och minst förvirrande för samtliga inblandade. Som det ser ut idag känns det lite som ett lotteri och man vet aldrig vad man kan förvänta sig. Man ska vara glad och tacksam om man får hjälp överhuvudtaget känns det som, något jag tycker är fel. Men men...
Ang screening och missvisande resultat. Jag kan säga om så att jag skulle då inte kunna ta ett sådant resultat eller en diagnos på allvar utan att ha genomgått en rejäl och uttömmande utredning. Ett samtal på 45 min kan omöjligt ge en full och rättvis bild. Säkert kan man (som dom gjort i mitt fall också) få något hum om vad som är "fel", åt vilket håll det lutar men jag anser att det krävs mer än ett eller två samtal för att sätta diagnos och det är inte annat än tragiskt (enligt mig) att få fastställd diagnos efter endast en klinisk bedömning.