ADD symptom hos vuxna

Förresten, en allmän fråga till er, om man läser om ADHD så verkar man ju ofta ha ett jäkla humör, med utbrott. Är det vanligt för just ADHD eller har man ofta det vid ADD också? Jag bara tänker på min sambo som absolut inte har något hett temperament utan snarare har en lååååång stubin. Visst, OM han väl blir arg så blir han det rejält, men annars är han ju tvärtom otroligt inbunden. Nästan mer inbunden ju mer bekymrad han är. Så det är jättesvårt för mig som sambo att veta hur han mår, vilket var lite jobbigt när vi satt och läste symptomlistan här i TS och han berättade att denna punkten stämde: "Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt." Jag har varit blåögd kanske och absolut inte trott att han mår dåligt i perioder.

Angående din fråga så kan jag bara svara för mig själv. Jag har väldigt kort stubin och kan "tända till" på helt (för andra) absurda saker. Innan jag började medicinera gick jag runt och kände mig konstant arg eller irriterad och jag har aldrig dragit mig för att visa det utåt. Men nu, nu känner jag inte av ett uns av denna ilska och är inte hälften så lättirriterad. Det är som om jag fått mer kontroll över mina känslor. Förut hade jag inget val kände det som. Något gjorde mig arg och jag reagerade på två röda. Jag fick liksom ingen betänketid, det fanns ingen bromsträcka. Medicinen har gett mig fler valmöjligheter och alternativ där jag får chans att faktiskt tänka efter först och välja om jag ska reagera eller inte.
Hoppas din sambo får gå vidare och utredas och kanske ev medicinceras. Jag har fått ett helt nytt liv känns det som och nej, jag överdriver inte. Jag är fortfarande chockad över hur annorlunda ALLT är med medicin och jag kan knappt förstå hur fan jag orkat leva i "det där" andra. Därför vill jag verkligen uppmuntra alla i samma sits att söka hjälp och se till att få den. Ni går miste om det där som kallas livet om ni inte gör det.