• Anonym

    Rimlig boendekostnad

    Många pratar om skälig boendekostnad, och för att den ska vara skälig så ska hyran inte överstiga 30% av ens disponibla inkomst. Några kronor hit eller dit får man räkna med, men aldrig mer. Så tex en hyra på 5000:- är absolut för mycket om man har en inkomst på 11000:- netto och är ensamstående.

  • Svar på tråden Rimlig boendekostnad
  • gullican
    Anonym skrev 2010-10-17 20:53:46 följande:
    Ja, alltså vad jag frågar om är om ni anser att hyran skall utgöra högst 30%  av ens disponibla inkomst eller ej. Att detta skall vara så satans svårt att förstå...
    Ja, det är "satans" svårt att förstå ditt inlägg och vad du vill med det och återigen så går det inte att svara på helt kategoriskt. Ja, det kanske är rimligt att hyran inte BÖR uppgå till mer än ungefär 30% av disponibel inkomst men det beror ju på en h el massa andra saker som t ex hur många som ska leva på den disponibla inkomsten. Sen beror det ju på om man är höginkomsttagare också, är man socialbidragstagare så uppgår ofta hyran till mycket mer än 30% av ens inkomst och då får man ju försörjningsstöd för att ändå kunna leva alternativt får man bostadsbidrag om man har hög hyra och låg inkomst. Du ställer konstiga frågor och du vill inte förklara någonting heller så ja, det är satans svårt att förstå vitsen med dina inlägg.
  • Anonym

    Nej nu j-ä {#emotions_dlg.djavulsk}

    Men jag försöker råda en person med sjukers och hyra på 5000:- att byta lgh eftersom det är för mycket om man har ut 10-11000:-

  • gullican
    Anonym skrev 2010-10-17 21:07:31 följande:
    Nej nu j-ä {#emotions_dlg.djavulsk}

    Men jag försöker råda en person med sjukers och hyra på 5000:- att byta lgh eftersom det är för mycket om man har ut 10-11000:-
    Varför skrev du inte det från börjarn då så hade vi sluppit denna ordväxling fram och tillbaka? Och du hade sluppit bli så upprörd dessutom

    Ja, det kanske är en ganska hög hyra om man bara har sjukersättning för då lär ju inte inkomsterna någonsin öka heller. Dock så får man ju bostadstillägg på uppemot 85% av hyreskostnaden om man har sjukersättning så personen skulle inte tjäna så mycket på en billigare hyra.
  • Anonym

    Nej, hon skulle inte tjäna så mycket på en billigare hyra som du skriver, men om hon börjar arbeta deltid då? Blir då 12000-12500 netto:

  • gullican

    Hon har ju sjukersättning och antas inte KUNNA arbeta så det är väl inte en möjlighet? Är de 11.000 inkl bostadstillägg? Hur stor del är i så fall bostadstillägget?

  • Anonym

    Nä bostadsbidrag/tillägg försvinner i och med att hon ökar sin inkomst när hon arbetar.
    11.000 är inkl bostadstillägg på 100:- och bostadsbidrag på 1000:-

  • gullican
    Anonym skrev 2010-10-17 21:36:26 följande:
    Nä bostadsbidrag/tillägg försvinner i och med att hon ökar sin inkomst när hon arbetar.
    11.000 är inkl bostadstillägg på 100:- och bostadsbidrag på 1000:-
    hmm, då har hon alltså barn? Eftersom hon har bostadsbidrag. Då har hon väl i så fall barnbidrag och underhållsstöd också?

    Och om bostadsbidraget och bostadstillägget försvinner om hon arbetar så varför ska hon då arbeta när hon inte tjänar något på det? Och KAN hon ens arbeta? Om honkan det ska hon ju inte ha sjukersättning. 100 kr i bostadstillägg låter för övrigt väldigt märkligt.
  • Anonym
    gullican skrev 2010-10-17 21:47:40 följande:
    hmm, då har hon alltså barn? Eftersom hon har bostadsbidrag. Då har hon väl i så fall barnbidrag och underhållsstöd också?

    Och om bostadsbidraget och bostadstillägget försvinner om hon arbetar så varför ska hon då arbeta när hon inte tjänar något på det? Och KAN hon ens arbeta? Om honkan det ska hon ju inte ha sjukersättning. 100 kr i bostadstillägg låter för övrigt väldigt märkligt.
    Ja hon har barn varannan vecka. Så inget underhåll osv alltså.

    100kr i bostadstillägg är  inte märkligt  eftersom det sjunker  i takt med bostadsbidraget ökar.
    KAN kan hon väl, men som du säger, varför skulle hon när hon inte tjänar något på det bara för det "ska" vara så? Det är mycket som ska och borde, men som inte är ändå. Ingen annan bryr sig om oss, så vi måste göra det bästa vi kan själva.
  • En glad tjej

    Jag håller absolut med dig TS. Boendet bör aldrig överstiga 30% av ens disponibla inkomst. Räknar du bara hyra då? Inte drift? Finns ju de som bor i hus!!

  • Raskask

    Har man en väldigt låg inkomst är det ju rätt knepigt att hitta boende som inte kostar mer än 30% av den diponibla inkomsten. Är man till råga på allt sjuk så lär man väl vara hemma en rätt stor del av sin vardag? Och då kan jag ju tycka att det är ett skapligt bra val ändå att lägga sin inkomst på att hyra ett hem där man trivs (hon hade väl barn boendes halvtid och det kan ju vara bra för alla om ungarna får plats).

     Att stirra sig blind på en procentsats tycker jag nog är lite väl stelbent. Vad skulle denna människa kunna göra för de 800 kr? i månaden du tycker att hon kan snåla in på sitt boende? Skulle vardagen förändras på ett positivt vis? Eller skulle hon sitta i ett område hon inte trivs i, i en lägenhet som är för liten för hennes familj och titta på sina 800?

  • Anonym
    Raskask skrev 2010-10-18 10:22:21 följande:
    Har man en väldigt låg inkomst är det ju rätt knepigt att hitta boende som inte kostar mer än 30% av den diponibla inkomsten. Är man till råga på allt sjuk så lär man väl vara hemma en rätt stor del av sin vardag? Och då kan jag ju tycka att det är ett skapligt bra val ändå att lägga sin inkomst på att hyra ett hem där man trivs (hon hade väl barn boendes halvtid och det kan ju vara bra för alla om ungarna får plats).

     Att stirra sig blind på en procentsats tycker jag nog är lite väl stelbent. Vad skulle denna människa kunna göra för de 800 kr? i månaden du tycker att hon kan snåla in på sitt boende? Skulle vardagen förändras på ett positivt vis? Eller skulle hon sitta i ett område hon inte trivs i, i en lägenhet som är för liten för hennes familj och titta på sina 800?
    Jo, det kanske är så, men hur tänker du med 800kr?
Svar på tråden Rimlig boendekostnad