• MHK

Sparkar av sig täcket,iskall på morgonen

Har någon råd till mitt problem. Min son är 20 månader gammal och kan verkligen inte ligga still när han sover. Han sparkar av sig täcket hela tiden och jag får stiga upp flera gånger under natten för att lägga täcket på honom igen. Har bytt täcke till filt ifall han tycker att täcket é för varmt men nej, samma problem där också.

Han har pyjamas på sig men ändå så är han kall varje gång jag kommer över till honom. Tänkte köpa en sovpåse från IKEA till honom men han lär hata den. Vad har ni för råd?

• Svar på tråden Sparkar av sig täcket,iskall på morgonen
  • Tinnys

Men fryser dom så vaknar de väl. Jag tittar alltid till innan jag går och lägger mig om de har täcke, annars så lär jag höra om det är något. De har pyjamas och strumpor...

• MHK

Grejen är att jag brukar få lov att lägga täcket men eftersom han rör sig så mycket under sin sömn så brukar täcket ligga under honom. Jag vet att han fryser och det är därför han gråter på nätterna, då brukar jag få lov att lägga på honom täcket å så somnar han om igen. 

Det é ju självklart att jag stiger upp flera gånger under natten för att se att han inte é kall, jag gör det även om han är äldre än 20 månader. Han har inte lärt sig att lägga täcket på sig än men det kommer nog.

Jag ska snart lägga honom, tog på honom en varmare pyjamas samt strumpor så jag får prova med det, annars får jag köpa en element vilket jag tyckte lät toppen för att lösa detta problemet. Tyvärr som jag skrev innan så får det inte att höja mer än 21 C i rummet, samt att det kommer kall luft från ventilationen och jag har tagit det med Helsingborgs Hem och de säger att allt é som det ska.

• Vildänglarnas mamma

Vet inte vart jag sett det men det finns påslakan som sitter ihop med lakanet i en dragkedja. Men de kanske bara finns till stora sängar annars kanske det hade varit en lösning.
    Kolla på tex Jotex eller Ellos.

• pigglet

Vår kille är likadan, han är verkligen iskall när han sover. Drar inte på sig täcket. Snart 4 år.
    Vi tar på honom fleesekläder när vi går och lägger oss, på vintern får han även ullsockar. (kom igen - håna bäst ni vill, jag tål det  ;)    )

21 grader låter inte alls kallt, det rekomenderas väl att man har 18 grader i sovrummet på natten? Så om jag var er skulle jag hellre satsa på att klä honom mer än att köpa ett extra element.

• Puffy75

Vi har alltid haft en fleecetröja och strumpor på vår ena dotter för hon sparkade av sig upp till 2 års åldern. Höll värmen perfekt!

• Hanakana

Vår 5-åriga dotter sparkar också av sig täcket. har gjort det sen hon var en liten liten bebis...
    Jag är som värsta hönsmamman och har 3-4 fleecetäcken nere vid fotändan (hon sover fortfarande i vår stora säng...) som jag, allteftersom de sparkas av (när hon sparkar av sig täcket ligger hon bl.a på det och blir ihopvirat under henne, svårt att ta samma täcke hela tiden), lägger på henne. Jag kan säkert vakna 2-3 gånger per natt och titta till henne, och lägga på nytt täcke. Det är tunna fleecefiltar. Men så fort hon vaknar till och känner att hon har ngt täcke på sig så sparkar hon av sig det...

På natten har hon ju pyjamas, men även strumpor på sig. Ibland har jag märkt när jag vaknar att hon är alldeles kall på t.ex händerna. Vi har iofs ganska hög värme, runt 23-24 grader. Men jag är rädd att det inte hjälper iaf.

• Thursday
    Hanakana skrev 2010-10-18 20:03:46 följande:
    Vår 5-åriga dotter sparkar också av sig täcket. har gjort det sen hon var en liten liten bebis...
    Jag är som värsta hönsmamman och har 3-4 fleecetäcken nere vid fotändan (hon sover fortfarande i vår stora säng...) som jag, allteftersom de sparkas av (när hon sparkar av sig täcket ligger hon bl.a på det och blir ihopvirat under henne, svårt att ta samma täcke hela tiden), lägger på henne. Jag kan säkert vakna 2-3 gånger per natt och titta till henne, och lägga på nytt täcke. Det är tunna fleecefiltar. Men så fort hon vaknar till och känner att hon har ngt täcke på sig så sparkar hon av sig det...

På natten har hon ju pyjamas, men även strumpor på sig. Ibland har jag märkt när jag vaknar att hon är alldeles kall på t.ex händerna. Vi har iofs ganska hög värme, runt 23-24 grader. Men jag är rädd att det inte hjälper iaf.
    23-24 grader? Att ni inte svettas ihjäl... det stackars barnet blir väl kokt? Vi har runt 11-12 grader just nu, då behöver ungen pyjamas och täcke men hade vi haft 24 grader hade hon nog knappt haft filt om jag tänker på hur det var i somras.
  • Hanakana

OJ, herregud. Vaför har ni så kallt inne??? Stackars er...

• Thursday
    Hanakana skrev 2010-10-18 20:25:40 följande:
    OJ, herregud. Vaför har ni så kallt inne??? Stackars er...
    Om du menar mig så har vi så kallt i sovrummet eftersom vi har stängt av elementet och öppnat fönstret. Då blir det kallt.
  • Sandrakim

Jag rekommenderar sovpåse typ ikea´s. Vi fick en variant i fleece och tunn trikå i stl 90. Vi slutade använda dem i våras och då var flickorna 2 år 4 månader(=28 månader). Nu i höst frågade flickorna efter sovpåsarna igen, men nu tyckte vi att de var för stora för dem. Flickorna klättrade aldrig i eller ur spjälsängen själva så snubblande var inget problem, dessutom gick det bra att gå i sovpåsarna eftersom de var så vida nertill.

Och strumpor förstås! Jag sover själv i yllesockar ibland!

Svar på tråden Sparkar av sig täcket,iskall på morgonen