• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Bellsam
    bushbaby skrev 2010-10-22 19:00:07 följande:
    när min ena grabb var fyra, kanske fem, hade han målat naglarna gröna med nagellack. i affären vill han hjälpa till att betala, och då ser kassörskan hans fina fingrar som han var så stolt över, och utbrister: men pojkar kan väl inte ha nagellack?!! varpå han svarar med världens smajl: jo men ser du inte att det är jägargrönt??
    och hans tonfall var så roligt, som att.. är du helt knasig lilla tant..
    Ha ha, vad sött. Roligt att han sa till kassörskan att hon allt var lite knasig som inte såg att det var jägargrönt han hade på naglarna Skrattande
  • koalamom

Jättefint med lila overall på ett barn oavsett kön. Min lille killes (2,5år) bästa kompis har en lila overall och han är såå tuff i den! Dock märker jag på stora grabben (4,5 år) att han från att ha haft rosa som favoritfärg totaldissar rosa numer och säger att det är en tjejfärg. Tror att det hänger ihop med de äldre barnens mer medvetna sätt att ta över oss vuxnas sätt att se på saker... Tyvärr är det så många gånger att vi vuxna helt omedvetet sätter prägel på barnen vad gäller flicka och pojke, tåkigt nog. Se bara på dagens barnklädes utbud i de flesta klädbutiker...

♥axel♥ & ♥vidar♥ - gbrosandmum.blogspot.com
  • ploten

Shit, vad många inlägg! Det var 28 när jag var inne senast... Tog hela kvällen att läsa allt!

Intressant att se vad många olika åsikter det finns. För egen del tycker jag förstås att det känns skönt att de flesta som svarat här ändå verkar tycka att lila (och alla andra färger också) passar på både killar och tjejer. Tyvärr kan man ju inte säga detsamma om klädaffärernas barnavdelningar.

Kan någon hjälpa mig att svara på denna fråga: Var går gränsen för när det blir OK för personer av det manliga könet att ha lila och rosa? På jobbet idag var det två män som hade lila slips och en annan som hade rosa skjorta. Igår hade två av mina manliga kollegor lila tröja. Inte minsta ögonbryn höjdes åt detta. Varför kan vuxna män - men inte små pojkar - ha dessa "omanliga" färger?

• Mirva
    Princess Sophie skrev 2010-10-22 18:44:30 följande:
    Råkade ut för en så jobbig sak idag. Var hos polisen för att fixa leget och där satt en familj med en söt liten dotter, jag spexar med den lilla med en massa miner och hon skrattar. Då frågar pappan, du ser vad det är för kön va? Jag svarar lite pafft att ja det gör jag. Flickan hade en rosa hello kitty overall på sig så det gick inte att ta miste på. Mamman försökte få sin man att inte fråga det och skällde med pinsamhet i blicken tyst på honom. Men jag spexade vidare med den lilla och tänkte inte mer på det. Men tråkigt att dom antagligen fått höra det mer än en gång att deras dotter ser ut som en pojke. Jo by the way, killar liksom tjejer kan faktiskt ha lila.
    Fattar inte alls. Så för att barnet hade en rosa hellokittyoverall gick det inte att ta miste på vilket kön det var? Kanske var det tråkigt att dom antagligen fått höra det mer än en gång att deras son ser ut som en flicka..
  • moltaz
    ploten skrev 2010-10-22 21:53:48 följande:
    Shit, vad många inlägg! Det var 28 när jag var inne senast... Tog hela kvällen att läsa allt!

Intressant att se vad många olika åsikter det finns. För egen del tycker jag förstås att det känns skönt att de flesta som svarat här ändå verkar tycka att lila (och alla andra färger också) passar på både killar och tjejer. Tyvärr kan man ju inte säga detsamma om klädaffärernas barnavdelningar.

Kan någon hjälpa mig att svara på denna fråga: Var går gränsen för när det blir OK för personer av det manliga könet att ha lila och rosa? På jobbet idag var det två män som hade lila slips och en annan som hade rosa skjorta. Igår hade två av mina manliga kollegor lila tröja. Inte minsta ögonbryn höjdes åt detta. Varför kan vuxna män - men inte små pojkar - ha dessa "omanliga" färger?
    Därför att de flesta som bryr sig om sådant är mammor som inte har något bättre för sig än att framhäva sitt lilla knyte i fashionabla outfits av senaste modell och släpar fram den lill* i en barnvagnsmodell av coolaste modell. För alla oss andra som tycker att det är roligare att människor trivs i det de har på sig och mår bra spelar det ingen som helst roll.

Populäraste killen i klassen jag undervisade för något år sedan älskade rosa, han gick i femman och tjejerna älskade honom trots att han alltid hade rosa kläder. 

Alla kan ha alla färger, de enda som inte tror på det är de som designar kläder åt HM och Kappahl...  
  • koalamom
    ploten skrev 2010-10-22 21:53:48 följande:

Kanske för att män ser ut som just män/killar medans barn oftast inte ser ut som vare sig pojkar eller flickor om man bortser från kläderna som allt som oftast är aningen flickiga eller pojkiga.

Min äldste sons kompis på gården (en pojke) har helt underbart vacker hår, långt och lockigt, riktigt änglalikt. Han blir oftast tagen för flicka trots att han oftast har riktigt "pojkiga" kläder, själv tycker jag inte alls han ser ut som en utpräglad flicka (eller pojke heller för den delen) men det är förmodligen för att jag vet att han är en pojke...

Mina söner har ibland blivit tagna för flickor på grund av deras långa ögonfransar... (de har oftast sk unisexkläder med mycket färg men är kortklippta båda två) 
    ♥axel♥ & ♥vidar♥ - gbrosandmum.blogspot.com
  • Minxy
    moltaz skrev 2010-10-22 22:17:24 följande:
    Därför att de flesta som bryr sig om sådant är mammor som inte har något bättre för sig än att framhäva sitt lilla knyte i fashionabla outfits av senaste modell och släpar fram den lill* i en barnvagnsmodell av coolaste modell. För alla oss andra som tycker att det är roligare att människor trivs i det de har på sig och mår bra spelar det ingen som helst roll.

Populäraste killen i klassen jag undervisade för något år sedan älskade rosa, han gick i femman och tjejerna älskade honom trots att han alltid hade rosa kläder. 

Alla kan ha alla färger, de enda som inte tror på det är de som designar kläder åt HM och Kappahl...  
    Jag har tänkt på det där. På sonens dagis går en liten flicka som ALLTID har strumpbyxor, kjol, blus och antingen kofta eller en "snygg" väst av fuskpäls mm mm mm. Uppklädd till tusen VARJE DAG!
    Och sen har vi vår stackars son som alltid kommer i mjuka mysbyxor (antingen i collgetyg eller velour) och en enkel långärmad tröja. Allt han har är helt och rent, men det har hänt både en och två gånger att hans kläder inte matchar sådär jättebra
    Men - dom ska ju LEKA, både ute och inne på dagis och bekvämlighet måste väl ändå gå före stil?
    Om det var accepterat på mitt jobb skulle jag gå i mysbyxor varje dag
  • Spartacus

min dotter har på sig som jag köper (oftast neutralt och i vilka färger som helst) och även allt som hon får, jag tycker kläder är kläder och det viktigaste är att dom är bekväma och inte för dyra

min son ärver dottern, så han har ju en del generationsärvda rosa och röda prylar,
    ja han har allt som hon har fått och haft helt enkelt.

min dotter sågs länge som pojke av allmänheten,
    ibland ses pojken som flicka,

jag störs inte av det.
    jag lägger inget värde i det.

förstår faktiskt inte varför folk tar illa vid sig?

småbarn ser rätt könlösa ut när kläderna inte är påtagligt åt ena eller andra hållet,..

• silvermist

lila är fint på pojkar också, onödigt att färger måste tillhöra ett visst kön. Min tjej fick en två delad overall i år, blå och beige...

Svar på tråden Pojke med lila overall