• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • s87a
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-22 13:21:54 följande:
    Låt mig gissa, han har inte heller någon docka, dockvagn och något leksakskök va?
    Jo det har han faktiskt serru ;) Ingen dockvagn än iofs. Han har tom en rosarandig vägg dedu!
  • versus
    lollisen skrev 2010-10-22 13:30:16 följande:
    För egen del är jag övertygad om att samhället utvecklas på det sätt du önskar... Det finns otroligt många andra områden däremot jag hade velat se mer kraft att arbeta på.

Såsom dolda handikapp och barn med speciella behov... Att de inte ska behöva utstå allt de faktiskt får göra idag..
    Men det är en helt annan diskussion...
    Ja, det är många saker att ta strid för i samhället för att vi ska få det bättre. Det gäller mest att inte tappa hoppet om att det går att förändra
  • lollisen
    versus skrev 2010-10-22 13:46:03 följande:
    Ja, det är många saker att ta strid för i samhället för att vi ska få det bättre. Det gäller mest att inte tappa hoppet om att det går att förändra
    Yes!
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Höst flickan

min tjej är 4 år, o jag har precis diskuterat att killar kan ha långt hår o kjol..o tjejer kan ha kort hår o byxor..
    Hon tyckte det var lite skojjigt först

• Lejån

Apropå pedagoger och förskola så kan jag berätta om en händelse i veckan när jag hämtade sonen...

Han kom då med en tofs i håret och var superstolt. En av pedagogerna sa då att hans kompis Sophia hade velat ha en tofs och då ville han också ha en. Så himla okomplicerat bara. De är bästisar och vill bli behandlade lika, och de struntar ju fullständigt i att en är tjej och en är kille.

längtar efter sommar & sol
  • versus
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 13:44:56 följande:
    Fast det blir komplicerat när vissa saker undantas något av könet. Gymnastik för bara flickor är ingen ovanlighet, fotboll för pojkar, inte heller det. Allting hänger ihop. Det är en sak att vi anser att barn skall få se ut och göra/leka som de vill, men om de hela tiden pumpas fulla av motsatta åsikter ifrån andra håll så är vi där igen.
    Amen
  • Fiyali

Den värsta dubbelmoralen är väl när man förbjuder sin fjortonåriga dotter låta killkompisen sova över i samma säng? Det fick ju Lisa göra förra helgen. . . Hur löser man det problemet? :P
    Vissa skillnader kommer ju alltid finnas mellan könen. Det vi måste ta fasta på är att de är LIKA värda, och försöka att inte tvinga barnen "IN" i könsroller. Att låta barnen leva ut sin egen personlighet utan begränsningar.
    Men vissa skillnader kommer det alltid vara. Men ingen av skillnaderna ska vara en negativ sådan.

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • lollisen
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 13:44:56 följande:
    Fast det blir komplicerat när vissa saker undantas något av könet. Gymnastik för bara flickor är ingen ovanlighet, fotboll för pojkar, inte heller det. Allting hänger ihop. Det är en sak att vi anser att barn skall få se ut och göra/leka som de vill, men om de hela tiden pumpas fulla av motsatta åsikter ifrån andra håll så är vi där igen.
    Men där är det faktiskt en viktig sak du tar upp.... För ska hela samhället då slopa all fotboll för män och fotbol för kvinnor? Allt ska mixas till höger och vänster? Då kommer nästa grej, hur ska man skapa jämna lag? Då kanske det är EN tjej i ena laget och bara killar och så vidare...? Jämställt? Kanske, men å andra sidan så blir inte själva tävlingen jämn i slutändan...

Likaså andra grupperingar.... Inom många områden kan man såklart mixa mer än vad som görs... Men på en del ställen tycker inte jag att det är "fel" att gruppera...
  • lollisen
    Fiyali skrev 2010-10-22 13:51:10 följande:
    Den värsta dubbelmoralen är väl när man förbjuder sin fjortonåriga dotter låta killkompisen sova över i samma säng? Det fick ju Lisa göra förra helgen. . . Hur löser man det problemet? :P
    Vissa skillnader kommer ju alltid finnas mellan könen. Det vi måste ta fasta på är att de är LIKA värda, och försöka att inte tvinga barnen "IN" i könsroller. Att låta barnen leva ut sin egen personlighet utan begränsningar.
    Men vissa skillnader kommer det alltid vara. Men ingen av skillnaderna ska vara en negativ sådan.
    Hoooorraaayyy !!   (Hurra alltså)

Gillar inlägg..
  • AnnaDP

Vår son e jätte fin i lila! Råkat ut för att folk tror han e en tjej bara pga lila tröja när han ser ut som en riktig pojke!! Mer lila åt grabbarna!

Svar på tråden Pojke med lila overall