• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • minignagarn

Jag har också köpt en Didriksson, den svarta med turkosa deltaljer och päls på luvan till DOTTERN, har jag köpt en "kill-overall" då eller? Suck...
    Jag skulle iof inte köpa en lila overall för jag gillar inte den färgen. :p

• versus
    Fiyali skrev 2010-10-22 14:10:55 följande:
    Självklart! Många gånger kan jag som förälder också känna att ens egna värderingar står för mycket i vägen.
    Det tog ett tag innan jag lät min dotter få sina "ÄLSKADE" foppatoffler till exempel. För jag tycker helt enkelt att de är fula och sverige drabbades av en foppa hysteri. Vem är jag att avgöra vad min dotter ska gilla egentligen?
    Det är sin sak också om jag i ärlighetens namn hade gjort det av principen att jag inte ville att mitt barn skulle eftersträva att vara som alla andra, men det var inte därför, jag tycker helt enkelt att de är fula och därför ville jag inte att hon skulle ha de.
    Jag försöker faktiskt också, med handen på hjärtat, att inte styra hennes klädval de morgnar som hon hinner först till lådan för att plocka kläder, och ibland blir det lila strumpor till röda byxor och en turkos tröja till, tycker hon det är fint, ska hon så klart få gå i det :)
    Så över huvud taget måste man nog ta ett steg tillbaka som förälder i många situationer för att låta barnen vara "sig-själva" i så stor skala som möjligt utan att de skadar dem själva.
    *fniss* mmm fick bli ett par foppa här med men tja-sköna verkar de vara i alla fall

Men oja, jag funderar ibland på att jag väljer bort kläder som jag anser fula-tråkiga men nu är ju sonen endast 2,5 år och hittills har jag inte fått frågor om ex döskallekläder (me not like).

Bonusdottern på 11 år blandar friskt och där kör jag med "hel och ren" som begränsning. Ibland får min inre stilpolis fnatt över hennes kombinationer men det håller jag djupt hemligt
  • versus
    minignagarn skrev 2010-10-22 14:14:08 följande:
    Jag har också köpt en Didriksson, den svarta med turkosa deltaljer och päls på luvan till DOTTERN, har jag köpt en "kill-overall" då eller? Suck...
    Jag skulle iof inte köpa en lila overall för jag gillar inte den färgen. :p
    Japp

Bara att åka och byta på direkten...
  • Bellsam
    Fiyali skrev 2010-10-22 13:43:35 följande:
    Eller hur! Igår satt jag som "vanligt" och kollade kläder på Ellos. En favorit syssla jag har! Så frågade jag flickan om hon ville titta ut något som hon ville ha. På en sida med typ 100 kläder pekade hon själv ut två klänningar. Då klickade jag in och lät henne kolla de olika färgerna, hon valde lila och en i guld. Ska jag säga till henne - "Nej du får inte köpa klänningar och absolut inte i lila? Du måste vara könsneutral!" Då blir det i princip bara jordfärger kvar såsom folk ser det idag!
    Jo precis. Det är synd att det idag inte finns så mycket färger att välja på bland kläderna. Bland flickorna finns det mycket rosa, rött osv men inte lika mycket blått och sådant. Bland killarna hittar vi mycket blått, grönt och svart men inte så mycket rött, rosa eller andra färger. Sen har vi de "neutrala" färgerna som vitt, beige osv. Men det är synd att man blir "fast" redan där utan att få välja bland fler färgskalor.
  • minignagarn
    versus skrev 2010-10-22 14:22:25 följande:
    Japp

Bara att åka och byta på direkten...
    Ja det är nog lika bra, tur att lapparna sitter kvar än... hm vart la jag kvittot? :p
  • Bellsam
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 13:44:56 följande:
    Fast det blir komplicerat när vissa saker undantas något av könet. Gymnastik för bara flickor är ingen ovanlighet, fotboll för pojkar, inte heller det. Allting hänger ihop. Det är en sak att vi anser att barn skall få se ut och göra/leka som de vill, men om de hela tiden pumpas fulla av motsatta åsikter ifrån andra håll så är vi där igen.
    Gymnastiken här finns i båda åldrar och samma med fotbollen. I hockeyn så får tjejerna vara med i laget fast det är mest killar, men det kanske inte är så över hela Sverige. Men det är ju det jag menar, det är synd att vi blir stoppade av en sån sak. Alla ska få göra allt. Varför ska man bara hålla sig "inom sina kön"?  Hela samhället borde bli bättre på detta och inte dela upp så mycket. Visst kan man ha ett lag med tjejer och ett med killar, men då ska det också finnas TVÅ olika lag och inte "välja bort" det ena könet fört att det kanske inte finns så många som är intresserade av det. Det ska räcka med att EN är intresserad av det så ska det finnas en "blandgrupp" som den personen får hoppa in i.
  • Jenny Ji

Vi har köpt en likadan lila overall till vår son:)

• Fiyali
    Bellsam skrev 2010-10-22 14:26:13 följande:
    Jo precis. Det är synd att det idag inte finns så mycket färger att välja på bland kläderna. Bland flickorna finns det mycket rosa, rött osv men inte lika mycket blått och sådant. Bland killarna hittar vi mycket blått, grönt och svart men inte så mycket rött, rosa eller andra färger. Sen har vi de "neutrala" färgerna som vitt, beige osv. Men det är synd att man blir "fast" redan där utan att få välja bland fler färgskalor.
    Jag brukar gå till vårt HM. Där är det faktiskt väldigt bra, för det är "mer" uppdelat på storlek än på kön.
    De har ju sälvklart en flick och pojkavdelning men mindre markant än på de flesta andra ställen.
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Bellsam
    Fiyali skrev 2010-10-22 14:31:11 följande:
    Jag brukar gå till vårt HM. Där är det faktiskt väldigt bra, för det är "mer" uppdelat på storlek än på kön.
    De har ju sälvklart en flick och pojkavdelning men mindre markant än på de flesta andra ställen.
    Själv så vet jag ju inte hur det är att leta tjejkläder då jag bara har sonen, men det är mer som jag har sett att tjejavdelningen är uppbyggd.
    Jo det är bra att dom är uppdelade mer för storlek än kön, men ska man leta efter några kläder till pojken här så är det svårt ändå att hitta kläder som inte är just blå, gröna, vita osv. Det är sällan jag springer in i rött men gör jag det åker det ofta hem i kassen. Men annars så om man kikar runt så hittar man något så är det antingen massa volanger, annars en massa glitter hjärtan osv. Jag är inte så mycket för glitter över huvud taget så här går det bort.
  • Bellsam
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 13:44:56 följande:
    Fast det blir komplicerat när vissa saker undantas något av könet. Gymnastik för bara flickor är ingen ovanlighet, fotboll för pojkar, inte heller det. Allting hänger ihop. Det är en sak att vi anser att barn skall få se ut och göra/leka som de vill, men om de hela tiden pumpas fulla av motsatta åsikter ifrån andra håll så är vi där igen.
    Eller menar du att vi ska slopa allt vad gäller att låta barnen själva leka eller sporta med det dom vill eftersom samhället tycker det?
    Då har jag gjort helt fel då jag köpte en docka till sonen i födelsedagspresent eftersom han tycker sånt är kul. Han fick även flera traktorer då det är också något han älskar. Här låter jag honom få göra vad han vill och skulle han i framtiden vilja syssla med gymnastik skulle jag nog ringa till hallen och fråga vad det finns för möjligheter för honom istället för att bromsas på en gång.
Svar på tråden Pojke med lila overall