• Lönnsirap

ungefär hur stor del av en Cafés budjet är personalkostnad?

Jag håller på och slänger ihop en liten fiktiv verksamhets plan för en komunal verksamhet.
    Det är ett skolarbete och vissa delar skall vara mer nogranna än andra.

Vad som inte är särskilt viktigt men som ändå vore ha kul att ha med en realistisk siffra på är -Hur stor del av en Cafés budjet som är personalkostnad?

Finns det nån här på FL som har en uppfattning?

• Svar på tråden ungefär hur stor del av en Cafés budjet är personalkostnad?
  • Selfish Geene

Hur stor del av budgeten som utgörs av personalkostnader beror på hur stor omsättning verksamheten har och hur mycket personal som anställs.

Jag gissar att en personal på ett cafe tjänar ca 100:-/h.
    Ink sociala avgifter och arbetsgivaravgifter blir det ca 180:- till det tillkommer försäkringar och pensionssparande (om personen är över 25 år tror jag)
    Är personalen sjuk 2 v per år tillkommer utgifter för sjuklön (80% av den ordinarie lönen)

Säg att verksamheten omsätter 1 milj/år och du har en heltidsanställd som kostar ca 324.000:- per år utgör personalkostnaden en dryg tredjedel

• Lönnsirap

Tack för svaret, skulle du möjligtvis kunna säga om en miljon är en vanlig omsättning för ett kafé?
    Vår fiktiva verksamhet har hitills en personalkostnad på 5,5 miljoner, per år varav ca 2 miljoner är kopplat till cafét....

Men siffran 1/3 del går ju att använda! Typ att cafét skulle behöva omsätta 6 miljoner per år.

• Selfish Geene
    Lönnsirap skrev 2010-10-22 16:11:58 följande:
    Tack för svaret, skulle du möjligtvis kunna säga om en miljon är en vanlig omsättning för ett kafé?
    Vår fiktiva verksamhet har hitills en personalkostnad på 5,5 miljoner, per år varav ca 2 miljoner är kopplat till cafét....

Men siffran 1/3 del går ju att använda! Typ att cafét skulle behöva omsätta 6 miljoner per år.
    det kan jag tyvärr inte svara på. 1 miljon är en rellativt låg omsättning, men jag antar att en verksamhet kan gå runt även med en mycket låg omsättning om utgifterna också är låga.
  • Lönnsirap
    jassikan skrev 2010-10-25 23:21:05 följande:
    Kan du namnet på något café i din närhet, som är ett AB, så kan du få fram deras omsättning här:
    www.allabolag.se/
    Tack! Det var verkligen vad jag behövde!
Svar på tråden ungefär hur stor del av en Cafés budjet är personalkostnad?