• Anonym (Malin)

KK med granne ej hållbart?

Jag har en granne som jag råkat bli kär i. Vi har haft en typ av förhållande sen i februari, men bara setts som max en gång i veckan och då har det alltid varit sex och utflykter på tu man hand. Han är 25 år äldre än mig (jag är 25) och har en son som är några år yngre än mig. Sonen vet inget om det som pågår mellan mig och pappan. 

Jag är kär, hopplöst förälskad och har börjat älska den här mannen, på riktigt. Jag kan trots det se ganska nyktert på det hela. Han är oerhört omtänksam, kärleksfull, kelig, snäll och go på alla sätt, det är han som skickar sms och lagar middagar och uppvaktar mig. Han har känslor, det pirrar i magen när han ser mig och han tänker på mig ofta. Det märks också tydligt i hans sätt, på hans beteende när vi är tillsammans. Men han har sagt att han inte har tillräckligt med känslor för att kunna stå upp för åldersskillnaden inför sonen bland annat. Sonen och pappan står varandra väldigt nära efter en tragisk olycka där halva familjen dog. Han säger också att han inte vet vad han vill, att han är "förvirrad". 

Men pappan vill ändå fortsätta träffa mig. Såklart. Äta kakan och ha den kvar! 

Jag gjorde slut ett par månader från och med augusti. Jag behövde tid att tänka. Det gjorde fruktansvärt ont! Jag raderade alla vackra sms, hans telefonnummer, och som vän på facebook. Vi mailade några gånger dock, för att gå igenom varför det gick så här. Jag skrev också vad jag egentligen kände, att jag helt enkelt älskade honom. Annars var det inte mycket kontakt. Jag var den som kontaktade honom de få gånger det hände, och han svarade. Var aldrig några hårda ord, mer att han förstod mig och att jag var "värd någon bättre som älskade mig lika mycket tillbaka, att jag var underbar och fin på alla sätt osv.". Det har inte gått att bryta kontakten helt eftersom vi är grannar, jag ser när han kommer, jag ser när han går, jag ser när han tänder, när han släcker, hör när han tar in posten, etc etc. Vi ses ute på gatan/i affären ibland osv. Skitjobbigt! 

För några dagar sedan sågs vi igen på en "fika" hos mig. Kändes som att det här avbrottet aldrig ägt rum, vi var tillbaka där vi slutade helt enkelt. Mysigt prat och sex. (Går inte att stå emot för någon av oss). 

Så yttrade han bland annat "Man kan väl vara KK så länge den andra inte har något förhållande?" "Det är du som styr Malin, hur mycket du vill träffa mig" "Du måste vara öppen för att träffa någon bättre än mig!" osv. 

Så kontentan är väl att vi är KK. Han har inte sex med någon annan. Tills han träffar någon. Och han vill att jag gör detsamma. 

Hur ska jag gå tillväga? Han vill inte att jag satsar på honom. Jag kan inte sluta tänka på honom, inte bryta när jag ständigt påminns och ser honom. Samtidigt är det så otroligt underbart när vi väl ses, så oerhört grymt bra på alla sätt!! 

Några tankar och råd om detta? Snälla?

• Svar på tråden KK med granne ej hållbart?
  • Anonym (Fattar)

Jag är över femtio och är ihop med en man som inte fyllt trettio. Har alltid vetat att det skulle ta slut, eftersom han vll ha barn. Vi har haft många fina år och håller på att avveckla nu. Inte så lätt.
    Du kommer förmodligen vilja ha barn,han vill inte bli far igen. Ni tycker om varandra och har det bra när ni träffas.
    Men du förlorar faktiskt i längden. Det är nu du har chansen att träffa nån du kan bygga vidare på. Genom att lägga dina känslor på grannen så blockerar du din öppenhet gentemot andra män.
    Be att HAN flyttar. Han har säkert bättre ekonomi än du. 
    Om han sen träffar nån han vill leva med ( i sin ålder) så ska du slippa se dem hångla i trappuppgången. 

• Anonym

Varför skulle det vara så svårt för att ni är grannar? Det finns par som har barn tillsammans som flyttar isär och varje gång de måste diskutera något om barnen måste de antingen prata i telefon eller ses och de kan också behöva hämta/lämna barnen och tvingas då träffa varandra. Hur gör de då? Hoppar de i säng för att de står i samma trappuppgång? Nej det tror jag inte händer så ofta!

Antingen bestämmer du dig för att bryta upp och då håller dig till det, eller så väljer du att stanna kvar i en hopplös relation som endast kommer sluta i smärta och lidande för dig!

• Anonym (Malin)
    Anonym (Fattar) skrev 2010-10-24 14:55:18 följande:
    Jag är över femtio och är ihop med en man som inte fyllt trettio. Har alltid vetat att det skulle ta slut, eftersom han vll ha barn. Vi har haft många fina år och håller på att avveckla nu. Inte så lätt.
    Du kommer förmodligen vilja ha barn,han vill inte bli far igen. Ni tycker om varandra och har det bra när ni träffas.
    Men du förlorar faktiskt i längden. Det är nu du har chansen att träffa nån du kan bygga vidare på. Genom att lägga dina känslor på grannen så blockerar du din öppenhet gentemot andra män.
    Be att HAN flyttar. Han har säkert bättre ekonomi än du. 
    Om han sen träffar nån han vill leva med ( i sin ålder) så ska du slippa se dem hångla i trappuppgången. 
    Men du ville ändå gå in i relationen, fast du visste att den förmodligen skulle ta slut? Det fanns ingen tvekan eller "distans" för att du inte ville bli sårad senare? Denna karl vill ju inte släppa mig över gränsen alls. Hmm...

Jag vill leva nu och ta de år vi kan få. Jag vill inte ha barn, men alla säger till mig att det kommer ändra sig (vilket jag inte tror). Jag är inte typen som vill vara sambo med hus och barn. Jag jobbar på havet och det passar liksom inte riktigt. Finns ingen längtan i mig att bygga något med någon. 
  • Anonym (Malin)
    Anonym skrev 2010-10-24 15:07:58 följande:
    Varför skulle det vara så svårt för att ni är grannar? Det finns par som har barn tillsammans som flyttar isär och varje gång de måste diskutera något om barnen måste de antingen prata i telefon eller ses och de kan också behöva hämta/lämna barnen och tvingas då träffa varandra. Hur gör de då? Hoppar de i säng för att de står i samma trappuppgång? Nej det tror jag inte händer så ofta!

Antingen bestämmer du dig för att bryta upp och då håller dig till det, eller så väljer du att stanna kvar i en hopplös relation som endast kommer sluta i smärta och lidande för dig!
    Rätt! Varför skulle inte jag klara det!! GAH! Dags att göra nytt försök kanske.
  • Anonym
    Anonym (Malin) skrev 2010-10-24 16:31:25 följande:
    Rätt! Varför skulle inte jag klara det!! GAH! Dags att göra nytt försök kanske.
    Gör det! Om du ser honom gå förbi så tänk då "jaha där går han" eller om han släcker lampan "jaha nu släcker han lampan" och sen inget mer. Släpp det där och då! Du har ingenting med honom att göra längre. Det kommer vara kalasjobbigt första tiden men man vänjer sig. Stå på dig och lycka till!
  • Anonym

Bli förbannat! Herregud, han utnyttjar ju dig, helt medvetet och själviskt. Han skiter uppenbarligen i dina känslor. Det enda han vill är att ha någon att ligga med i smyg. Som han inte behöver bry sig om annars. Som är där när det passar honom.

Du är ju värd mer än så! I hans ögon är du inte värd att respektera ens (även om han säger fina saker när han vill ligga med dig - och det funkar ju).

Åldersskillnaden är inte problemet alls. Problemet är att karln är ett patetiskt kräk!

Plocka fram ilskan mot honom. Den kommer att hjälpa dig att bryta kontakten helt.

• Anonym (Tomten)

Alltså, tillskriver vi nu inte TS samt hennes ev. man både motiv, handlingar och gärningar, genom att läsa in vad som faktiskt inte finns? Livet är inte alltid så lätt att det är svart eller vitt. Och att det alltid finns en historia som gör oss till vad vi är, är ju inte unikt för mannen in den här historien.

Jag tror att det till att börja med, är viktigt att du, TS, verkligen tänker igenom DITT liv, och hur du vill ha det. Jag har en god vän där åldersskillnaden är närmare 30 år, och dom är hur lyckliga som helst. Det enda "problemet" blir ju att man måste tänka igenom praktiska saker som kommer att hända längre fram, och vara medveten om konsekvenserna med det. Både på fysisk och psykologisk plan. Kan man nu tänka sig det, ja då finns det ju inget hinder där.

Nummer två, för att få det att fungera, är ju att prata med din granne. Riktigt ordentligt. Ta upp det på ett seriöst sätt, där ni båda är totalt öppna och ärliga mot varandra. Vill och ställer han upp på det, är det ett tecken på att det finns mer känslor med i bilden, än vad han säger.

I annat fall, är det bara du som kan sätta gränsen mellan vad du tycker är OK eller inte i sammanhanget. Men en evig KK, är förmodligen inte vad du söker?

Kärlek är sällan lätt, och den svenska åldersfieringen gör det knappast lättare. Men om ni båda är villig att satsa, tror jag att sonen frågan så småning om går att lösa utan några större problem. Samtidigt måste du ju också förstå, att efter att ha förorat sin familj, är han förmodligen livrädd för att bli kär igen, och riskera att vara med om samma emotionella kris igen.

• Anonym

Även om du just nu inte vill ha barn så är det svårt för andra att tro på att du kommer känna samma sak om tio år. Vissa vet "från början" att de vil ha barn, för andra slår det plötsligt till som en helt ny önskan och längtan någon gång runt 30. Och för vissa kommer längtan aldrig, men de personerna är få. Lite för få för att man ska kunna chansa.

• Anonym (Malin)
    Anonym skrev 2010-10-24 17:59:22 följande:
    Även om du just nu inte vill ha barn så är det svårt för andra att tro på att du kommer känna samma sak om tio år. Vissa vet "från början" att de vil ha barn, för andra slår det plötsligt till som en helt ny önskan och längtan någon gång runt 30. Och för vissa kommer längtan aldrig, men de personerna är få. Lite för få för att man ska kunna chansa.
    Jag har hört det... Men även OM det skulle slå till, så är det MINST 5 år dit... Det är ju ganska lång tid, till att jag eventuellt skulle överväga saken igen.

"Kärlek övervinner inte allt" har han någon gång yttrat. Det kanske visar bättre hans syn på förhållanden...

• Anonym
    Anonym (Malin) skrev 2010-10-24 18:04:06 följande:
    Jag har hört det... Men även OM det skulle slå till, så är det MINST 5 år dit... Det är ju ganska lång tid, till att jag eventuellt skulle överväga saken igen.

"Kärlek övervinner inte allt" har han någon gång yttrat. Det kanske visar bättre hans syn på förhållanden...

Fast det är ju inte bara barn-grejen som är problemet, eller hur? Han tycker ju att du bara duger som hemlig älskarinna. Och du finner dig i det. Visst, det är väl kanske kul att ha sex, men om du vill ha mer är det inte den här karln du ska satsa på. Han verkar faktiskt ganska knepig.
  • Anonym
    Anonym (Malin) skrev 2010-10-24 18:04:06 följande:

Fast fem år går snabbt, speciellt när man är 50+!

Tänk om han offrar en massa för dig och sedan tar det slut efter bara 5 år. Sett i perspektivet att han har varit ihop med någon annan kvinna i kanske 15-20 år? Eller?

Jag tror att en hel del ork minskar när man är äldre. Orken att ställa om sitt liv, börja om, ändra sin vardag... man blir bekväm. Finns ju folk i den åldern som är gifta år efter år utan att vara speciellt kära, utan mest för att det är just bekvämt. Tror att det särskilt gäller män.
  • Anonym (Malin)
    Anonym skrev 2010-10-24 18:19:41 följande:
    Fast det är ju inte bara barn-grejen som är problemet, eller hur? Han tycker ju att du bara duger som hemlig älskarinna. Och du finner dig i det. Visst, det är väl kanske kul att ha sex, men om du vill ha mer är det inte den här karln du ska satsa på. Han verkar faktiskt ganska knepig.
    Japp! Knepig är han... Måste nog ta ett ordentligt snack och fråga om det verkligen är bara sex han vill ha. Han brukar ju som tur är alltid vara helt ärlig så... Bara jag som måste kunna ta svaret. 
  • Anonym
    Anonym (Malin) skrev 2010-10-24 22:01:49 följande:
    Japp! Knepig är han... Måste nog ta ett ordentligt snack och fråga om det verkligen är bara sex han vill ha. Han brukar ju som tur är alltid vara helt ärlig så... Bara jag som måste kunna ta svaret. 
    men... det HAR han ju redan sagt! han verkar ju vara ärlig? (käs din TS igen)
    vad är problemet, annat än att du vill mer?
Svar på tråden KK med granne ej hållbart?