t0va skrev 2010-10-24 20:25:08 följande:
Precis så var det på min behandling, först pratade vi om det, sen fick jag titta på bilder, sen en riktigt spruta i verkligheten, sen fick jag hålla i den och ta hem den och hålla. Min sambo fick också hålla så jag skulle vänja mig vid tanken att någon annan höll i den nära mig. Jag gjorde även som barnen och stack ett mjukisdjur :)
Sen gick vi vidare med att psykologen höll i sprutan och drog den över min hand, var inga stick utan bara hålla. Tillslut så gick vi över till vårdcentralen och en sköterska som tog ett stick i fingret, sen besök på labb och provtagning där, efter det så fick jag gå själv och ta prover en gång. Det gick jättebra även om jag svimmade den gången jag gick själv, var nog mest för anspänningen och lättnaden över att det gick så bra och inte ångesten.
Har för mig att jag gick 5 gånger a´1.5timme.
Om jag inte missförstått det så kan alla läkare skriva remiss för sådan terapi, nu vet jag inte hur och vem som sköter sånt i ditt område, men jag försökte länge få hjälp innan men då sa de nej. Nu har du ju ett jättebra tillfälle att få hjälp eftersom du är gravid och man behöver gärna ta prover för att du och barnet ska kollas så ni mår bra. Vet de inte vart du ska ha remiss så kräv att de tar reda på det och se till att det skrivs att det är akut så kanske du kan få hjälp fort.
Min man har tandläkarfobi och har vägrat gå in och haft svår ångest över det, nu har han under ett års tid fått KBT för det och det går så mycket bättre nu, han har ingen direkt ångest och kan sova dagen innan. Förut satt han i bilen och vägrade gå in och några gånger triggade han igång epilepsianfall pga. ångesten. Han har epilepsi så det var inget som kom pga. fobin.
Tror det är få som inte har fobi som kan förstå begränsningarna man får och hur jävla jobbigt det är, det är inte "bara att bita ihop", jag fick höra av en sköterska "jamen det är ju bara ett snabbt prov" men jag fick sån panik att jag ville rymma, i mitt huvud hade jag en plan för vart jag skulle gömma mig. Efter det så fick jag remissen.
Ja, jag har börjat kolla upp det där med KBT lite närmre och ska förklara på tisdag på hälsosamtalet hur illa min fobi verkligen är. Tänk vad mycket lättare livet skulle vara om jag klarar av att ta en spruta!?
Ibland tänker man "äh, jag ska vara stark, det är ju inget livsfarligt med det".. men jag tappar kontrollen, får panikattacker och börjar gråta. Ingen höjdare där, men det är iaf ett framsteg att ens tänka på sprutor.
Vi får se vad de säger på tisdag, överlever jag den eventuella provtagningen den 4/11 så lovar jag att ge livstecken ifrån mig, det är ett som är säkert :-P
Utsikten ser i nuläget inte så god ut dock..
Men ja, det är ju trots allt ett steg närmre behandlingen, kan man hoppas..
Tack för era stöttande ord!