Hettie skrev 2010-10-28 23:04:57 följande:
Jag har inte läst alla svar men jag ville bara säga att du inte är ensam. Jag fick ett utomkvedshavandeskap i början av året och det var fruktansvärt att behöva ta blodprov var fjärde dag och vi ska inte prata om sprutan med cellgift. Dödsångest ! Första blodprovet jag skulle ta så fick två sköterskor plus min man hålla i mig och tårarna bara sprutade och jag darrade som ett asplöv och hade panikångest.
Men nu är jag gravid igen och har hittat ett sätt som funkar för mig. Jag kräver att bli informerad om ev. stick i förväg och använder emlakräm så att jag inte ska känna ett dugg. Dessutom ser jag till att ha med mig någon som kan småprata med mig medans sköterskan eller BM sticker och har sig. Detta funkar bra för mig och jag hoppas att du kan hitta ett sätt som funkar för dig. Kanske med hjälp av KBT. Ett blodprov går ändå relativt snabbt.
Jag har dock upplevt att det inte finns många i vården som tar nålfobi på allvar och något av det jag fasar mest för inför förlossningen är att inte bli tagen på allvar och att de ska hoppa på mig med oförberedda stick. Jag hoppas att det löser sig för dig, men man klarar mer än man tror när man måste.
Stor kram !
:D
Jag måste säga att de på förlossningen är de mest förstående personerna jag träffat när det gäller min sprutfobi. BB var också trevliga men förlossningspersonalen var underbara. När jag inte orkade längre efter att ha legat inne i 5 dagar och tagit prover flera gånger/dag, fått nål som flyttades varje dag, blodförtunnande i spruta osv. så förstod de att jag mådde dåligt. Vi gjorde en deal om att de ska säga till innan och inte ta proverna direkt på morgonen utan att jag skulle få vakna till lite först.
Min sambo fick lära sig att ge blodförtunnande till mig så det var en spruta som inte personalen gav, även om de var jättetrevliga. De sa själva till att byta personal om de inte lyckades ta provet så inte samma stack om och om igen. Vid några tillfällen så fick narkos och iva-personal göra det istället, men de hade en kvinnan på förlossningen som var superduktig men hon jobbade på förlossningsdelen och inte "ligga inne och vara sjuk"-delen av förlossningen, men trots det så ordnade man så när hon jobbade kom hon och tog prover.
I vanliga vården har jag hört massa skit om att det går så fort, känns inte osv. Men då säger jag ifrån att det inte är smärtan jag är rädd för och jag förklarar hur jag mår och att jag kan svimma även om det var länge sedan nu.
Min bm fattade också, så mycket att hon tvekade på om hon skulle ta de där första proverna. Hon tog blodgrupp direkt annars så tar de tydligen det provet senare där jag gick men nu blev det allt på samma gång och sen bara kapillära prover. Så allt kring graviditeten och förlossningen har haft ett otroligt bemötande. Alla som kom in till mig på rummet var informerade innan om min sputfobi, jag behövde bara skriva det i mitt snittbrev.
Jag hoppas ni får en liknande upplevelse kring den biten.